Bidsår renses med?

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Bidsår renses med?

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Er det chlorhexidin man renser med, eller skal jeg bare lade dem være, når de kun er overfladiske?
Zalsa den mokke. Hun blev sgu aflivet, hvis ikke hun var Christoffers yndlingsmarsvin :evil: Hende og Carnival har været skilt ad grundet hans karantæne, og blev i går sat sammen igen. Den lille skid på 850 gram gav ham kam til håret, og sår på både ører og krop, indtil han endelig fik krammet på hende. Hun har selvfølgelig ingen sår. Godt jeg undlod at sætte hende i avl :roll:
Billede

Brugeravatar
LenePi
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1287
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 13:12
Geografisk sted: Bække, Jylland.
Kontakt:

Re: Bidsår renses med?

Indlæg af LenePi »

Yep du ka bare rense det med chlorhexidin.. Evt. smøre lidt chlorhexidin salve på bagefter... :) Var hvad jeg fik anbefalet af dyrlægen.
Venlig hilsen Lene.
Billede
Mutter er ikk bare kæledyr, men en Livsstil.

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Bidsår renses med?

Indlæg af Mysteries »

Sår heler bedst hvis man ikke bruger skrappe desinfektionsmidler (det der ødelægger bakterier ødelægger også de celler der skal regenerere). At skylle med rent vand, evt. saltvand, vil være det bedste for sårets heling. Alternativt kan man bruge den helt milde klorhexidinopløsning på 0,05 %, men nok kun lige i starten.

Er der derimod infektion i (hvilket der jo sagtens kan komme i bidsår) er det en opgave for dyrlægen, der nok vil udskrive antibiotika og rensning med klorhexidin :)
Christina

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Bidsår renses med?

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Tak :)
Billede

Besvar