dør mit marsvin snart? ;(

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

sira666

dør mit marsvin snart? ;(

Indlæg af sira666 »

hei... jeg har et marsvin på 6-7 år... hun er vant til at gå med sin mor og sin søster men hendes mor døde for 1 år siden og hendes søster her i foråret... nu har hun gået alene i nogle måneder... jeg har lige været på ferie og har derfor ikke fået renset ud hos hende i 2 uger men skifter ud her om lidt... mens jeg har været væk har jeg self fået folk til at se til hende... men idag da jeg tog hende op lagde jeg først mærke til at hun ikke har fået renset sig ordentligt og hendes ene øre var helt beskidt... jeg sætter mig hen på en bænk med hende for at hjælpe hende med at passe sin pels og da jeg sidder og nusser hende fælder hun helt vildt meget... der var mere pels på mine ben end der kommer fra en stor hund med lang pels mens den sveder... dvs hele mit ben blev ved med at blive dækket af pels uanset hvor meget jeg børster væk fra mig... så begynder hun at sige fra at nu syns hun at jeg har ordnet hendes pels, øre og poter nok så jeg begynder at nusse lidt med hende... jeg opdager at der sidder lidt skidt ved hendes øje og da jeg prøver at fjerne det ser jeg at det ser gråt ud... som om hun er ved at blive blind på det ene øje så jeg går hen og får nogle til at se om de ikke også vil gi mig ret i det og det sir at det ligner noget "gråt stær" noget der starter i midten og udvikler sig... det er jo især ikke godt for byttedyr at bli blinde på øjet da de så ikke kan se på det andet øje... jeg nusser videre med hende mens jeg er bekymret for øjet... pluseligt mens min arm er ved hendes ene ben opdager jeg en slags klump... noget der ligner en fedt-knude som vi mennesker har eller ku ligne et kæmpe myggestik... men man ku mærke det ikke er det... jeg mærkede ved hendes bryst og hjerteslagene mærkes helt normalt... eneste der er var at hendes vejrtrækning virkede lidt underligt... men det ku være pga hun var nervøs pga en hund der gerne vil lege med hende... dumme hund ;/ men... er bange for hun fejler så meget så pluseligt fordi hun er ved at blive svag... hendes søster blev bare meget meget træt i løbet af måneden før hun lagde sig til at dø... så hun havde jo ikke så mange smerter... hende her virker frisk bortset fra hun ikke går så meget ned på græsset mer... (hun bor i et ude-bur hvor hun har fri adgang til at gå ned men også fri adgang til at gå op i fuldstændig læ og lunhed)

sira666

Re: dør mit marsvin snart? ;(

Indlæg af sira666 »

når ligemeget hvad tar jeg hende med ud til min mor så jeg kan holde øje med benet, øjet og hendes renlighed hver dag istedet for der går en uge før jeg ser hende igen... det er ikke godt når et så renligt væsen dropper sin renlighed :( overvejer om jeg burde tigge nogle om at hjælpe mig med at hun kommer til dyrelægen så de ku se om hun burde aflives eller om hun har det fint...

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: dør mit marsvin snart? ;(

Indlæg af Ulla »

Hvis det var mit marsvin ville jeg gå til dyrlæge med den. Når vi anskaffer os et dyr, har vi også pligt til at pleje det ordenligt, og at få det behandlet eller aflivet hvis det er nødvendigt. :(

sira666

Re: dør mit marsvin snart? ;(

Indlæg af sira666 »

men jeg er da glad for min mor lader mig ha hende med ud til hende så jeg kan holde øje med hende... min mor er allergisk overfor hø så det er ikke så godt hvis der kommer for meget hø i huset... men fik hende overtalt med knuden og øjet... er virkeligt bekymret for den knude... den buler 0,5-1 cm ud og er 1-2 cm bred... jeg må se om jeg kan overtale min mor om at jeg skal ha hende til dyrelægen...

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: dør mit marsvin snart? ;(

Indlæg af alatind »

Hvor er det godt at du har undersøgt hende så nøje, og fået lov til at tage hende med hjem til din mor. Jeg synes bestemt at hun lyder som om hun skal tilses af en dyrlæge, da hun har flere skavanker. Knuden kan være en helt ufarlig fedtknude, men kan også være en af de værre knuder. Desværre har dyrlægen svært ved at sige om det er den ene eller anden slags knude, uden at tage en prøve af den, og det er måske lidt meget at gøre når man tager dyrets alder i betragtning, hun er jo en ret gammel dame. Det grå i øjnene og pelsforandringen (fælder voldsomt) er også noget dyrlægen bør kigge på.
Jeg vil desværre nok anbefale dig at få hende aflivet, hvis dyrlægen kommer ind på det spørgsmål, da hun er så gammel. Det er jo en mulighed vi mennesker har, så vores elskede kæledyr ikke behøver at gå og lide til de lægger sig til at dø selv. Det er noget andet hvis de er blevet gamle, men har holdt sig rimelig friske og pludselig en dag bare sover ind, men hvis de viser flere tegn på alderdom/sygdom, så må vi træde til (som du jo også gør nu).
Hilsen Line Tind

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: dør mit marsvin snart? ;(

Indlæg af Mysteries »

Du skriver ikke hvor gammel du er, men jeg fornemmer at du er barn/ung under 15? Det er rigtigt godt at du er så opmærksom og har opdaget at noget er galt, men det er ikke dit ansvar som barn at skulle sikre at dit marsvin får dyrlægehjælp. Jeg synes du skal vise din mor det vi skriver til dig her på dette forum. Hun er den voksne og det er hende der skal sikre at dit marsvin ikke lider unødigt og kommer herfra på en ordentlig måde, hvis det er sygt. Jeg er enig med Line i at hvis dyrlægen vurderer at det dit marsvin fejler kræver en længerevarende behandling eller operation, så er det måske bedst at sige farvel. Hun har trods alt levet et langt liv for et marsvin.
Du har godt fat i det med at hun jo er et byttedyr. Men det man skal vide med byttedyr er også at de er nødt til at skjule det når der er noget galt, for rovdyr vil altid gå efter de svage i en flok. Derfor kan hun sagtens have smerter og have det rigtig skidt, uden at hun nødvendigvis viser det. Det er her at vi som ejere skal lægge godt mærke til når noget ændrer sig ved marsvinet, som f.eks. at hun ikke længere gør sig selv ren, taber sig, får underlige knuder osv. Når først vi kan begynde at lægge mærke til det, kan deres sygdom godt have været undervejs i lang tid, fordi de er så gode til at skjule det for os. Derfor skal man heller ikke vente meget længere når først man opdager der er noget galt, men sørge for at ringe til dyrlægen med det samme, så marsvinet ikke skal lide længere end højst nødvendigt.
Christina

sira666

Re: dør mit marsvin snart? ;(

Indlæg af sira666 »

alatind: self holder jeg godt øje med hende... og min mor ved at mit marsvin betyder meget for mig... knuden mærkes ikke som en fedtknude og jeg plejer at vide hvorn sårn en mærkes... min mor siger den mærkes som en bylde(sårn en med bakterier) hvilket jeg intet ved om... men da jeg ofte massere folk bør jeg vide hvilken knude der er tale om... massere også ofte nogle af de større dyr... hun stoppede med at fælde dagen efter og begyndte at passe sin pels lidt igen efter jeg tog hende i snor og gik på græs med hende... hun virkede meget glad for det... kan heller ikke forstå hun ikke gik ned i sin udegård... forstår det stadig ikke men hun blev i hvert fald glad for at gå på græs... sjovt nok opdagede jeg også en tæge under hendes øje... den var meget lille og lignede at det måske var løst hud... kæft hvor var jeg ikke glad for at fjerne den... hun begyndte at beklage sig meget med en lille piven... det var hjerteskærende at høre hende med den lyd... men sjovt nok var tægen ganske lidt under det øje der var begyndt at se gråt ud... ellers virker hun meget meget frisk... da jeg tog hende i kassen idag så hun ku komme hjem til min mor spiste hun hele tiden og hun skynder sig rundt og virker frisk og det hele... min mor syns det er dumt at tage hende til dyrelægen så jeg ringer derned i morgen og spørger om hva det vil koste at få set på hende... hun syns i hvert fald ikke at hun bør aflives "så er det bedre hun selv dør naturligt" bla bla bla... jeg vil ikke ha mit elskede lille dyr har det skidt... selvom hun ikke ligger mærke til det lige nu kan det være noget som påvirker hende om ikke så længe...

Mysteries: jeg er 17 år men dog lider jeg af infantil autisme så klart du syns jeg virker ung... og jov det er mit ansvar at sørge for da min mor aldrig går med til at betale selvom jeg ikke selv har så mange penge... blir det en aflivning blir jeg bange for at alle omkring mig vil overbevise mig om at det skal gøres med en skovl... og det er ikke sjovt... alle siger de godt ved de ikke forstår hvorn det er at ha marsvin... men hende hers mor var som min datter... hun var min lille øjensten som altid viste hva der sku til... hende her er det sidste jeg har fra hendes mor og eftersom jeg ikke vil ha råd til en aflivning og alle andre sikkert vil ha jeg skal aflive hende med en skovl vælger jeg at det vil være et for stort et shok for mig... hvis lægen siger der er noget galt må jeg bare sørge for at tage hensyn... men eftersom hun viser hun meget gerne vil op... bevæger sig rundt i buret og spiser som en gal regner jeg ikke med hun bør aflives... hendes vejr-trækning virkede også underligt men det er meget meget bedre end det var for et par dage siden... men det at hun hele tiden vil op regner jeg som nogen af det største tegn på hun ikke har det skidt... ja hun bør skjule det for byttedyr hvis hun har det skidt... men samtidigt plejer dyr der har det skidt at prøve at ungå alle andre... og de plejer ikke at æde som sindsyge... hun har spist siden vi tog afsted fra min mor kl 14-15 :D self med pauser og massere at drikke... men har ikke set hende hvile sig endu...

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: dør mit marsvin snart? ;(

Indlæg af Marsvin »

Så længe du ikke er myndig, så er det din mor (forældre) der har ansvaret for dyret juridisk set. Så ifølge loven er det din mor's pligt at det bliver tilset af en dyrlæge hvis der er mistanke om sygdom og betale regningen. Også hvis dyrlægen mener det bør aflives.

Hvis der er nogen der mener det bør aflives med en skovl, så burde de have et slag i hovedet med skovlen. Det er tilladt at aflive mindre dyr selv, men kun når det gøres på en korrekt måde så dyret lider mindst muligt.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

sira666

Re: dør mit marsvin snart? ;(

Indlæg af sira666 »

Marsvin skrev:Så længe du ikke er myndig, så er det din mor (forældre) der har ansvaret for dyret juridisk set. Så ifølge loven er det din mor's pligt at det bliver tilset af en dyrlæge hvis der er mistanke om sygdom og betale regningen. Også hvis dyrlægen mener det bør aflives.

Hvis der er nogen der mener det bør aflives med en skovl, så burde de have et slag i hovedet med skovlen. Det er tilladt at aflive mindre dyr selv, men kun når det gøres på en korrekt måde så dyret lider mindst muligt.
oka det vil sige mit opholdsted skal betale for det... så kan jeg vel ringe op og spørge om de vil betale for det... egentligt må man ikke ha andre dyr end fisk deroppe... jeg har kun mit marsvin fordi de opdagede jeg ikke ku undvære dem da mit moren(pjevs) døde ude hos min far og jeg ikke havde set hende i et halvt år pga min mor ku ikke ha dem og jeg måtte ik ha dem på opholdstedet og jeg snakkede ikke længere med min far... jeg sad i 2-3 dage og nussede med hende fordi jeg savnede hende... drømte enda om hende om natten... jeg havde ikke set hende eller noget så længe... efter jeg havde gået rundt og grædt med et dødt marsvin i 2-3 dage gik det op for mit opholdsted jeg sku ha dem derop... men når de teknisk set har forældre myndigheden for mig kan jeg så forlange at de bør betale for at mit marsvin kommer til dyrelægen? de skal ganske vist snakke med mine forældre hvis der skal skrives under på noget omkring mig... men jeg ved ikke med det med marsvin jo?

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: dør mit marsvin snart? ;(

Indlæg af Marsvin »

Hvis det er din mor og far der har forældremyndigheden, så er det hende og ham der skal betale. At du er anbragt på en institution, er ikke ensbetydende med at din mor og far ikke har forældremyndigheden.
Du skriver selv at dine forældre skal kontaktes hvis der skal skrives under på noget omkring dig, dette siger mig at dine forældre har forældremyndigheden, for ellers ville de ikke blive spurgt/indblandet.

Det er kun hvis forældremyndigheden er frataget dine forældre at der kan komme på tale at det muligvis er institutionen/kommunen der kan komme til at skulle betale.

Teknisk er irrelevant, det er det juridiske ansvar der gælder.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

sira666

Re: dør mit marsvin snart? ;(

Indlæg af sira666 »

mit lille søde marsvin skal til dyrelæge imorgen kl 10:30 :D selvom alle omkring mig syns det er dumt at bruge penge på dyrelæge for "marsvin er så små og sårbare at de stort set ikke kan blive raske" og "hun risikerer at dø om 1 måned så hvorfor bruge penge på dyrelæge?" svaret er: "for mig betyder hun meget og jeg vil ha hun skal ha det godt... hvis hun risikerer at lide pga det vil jeg vide om jeg kan gøre noget for at hun skal få det bedre" dvs... min mor gik med til at betale... :roll:

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: dør mit marsvin snart? ;(

Indlæg af Lina »

Det lyder rigtigt godt - pøjpøj :)
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: dør mit marsvin snart? ;(

Indlæg af alatind »

Hvor er det godt at du har fået en tid hos dyrlægen... du er jo oppe mod en del forhindringer kan jeg forstå, så jeg ønsker for dig og din grisepige at alting løser sig på den bedste måde, for du elsker dine dyr og både dyr og ejere fortjener en god behandling. Ingen er tjent med at gå rundt og sørge med en død gris i dagevis... Vi støder indimellem på børn og unge herinde på forum, som af den ene eller anden grund ikke kan komme til dyrlægen med deres marsvin, af grunde som du selv beskriver... fordi forældre synes det er for dyrt og unødvendigt at gå til dyrlæge for et lille dyr som et marsvin. Så det er dejligt at du har fået forklaret vigtigheden i at komme afsted med din pige, og er blevet forstået.

Jeg krydser for jer xxx
Hilsen Line Tind

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: dør mit marsvin snart? ;(

Indlæg af Marsvin »

Det var en god nyhed at få. Godt at din mor endelig påtager sig sit ansvar.

Held og lykke hos dyrlægen.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

sira666

Re: dør mit marsvin snart? ;(

Indlæg af sira666 »

jeg blev dog meget glad for at folk herinde støttede mig istedet for alle dem der ser marsvin som ligegyldige da de syns de dør hurtigt...

Besvar