Hypocalcæmi/kalkmangel hos andet end satin?

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Hypocalcæmi/kalkmangel hos andet end satin?

Indlæg af Mysteries »

Har nogen oplevet det hos andet end satinmarsvin? I teorien burde alle marsvin kunne få det et par uger inden eller ugen efter fødsel. Vi ved jo at satiner er mere disponerede for at få det. Men nu læste jeg lige på en www.petmd.com at marsvin generelt kan få det (der står ikke at det kun er satiner). Og jeg har lige lært i dag at hunde også sagtens kan få det (og at det i øvrigt, hos hunde, ikke hjælper at give kalk og D-vitamin forebyggende, tværtimod kan det give andre problemer for tæve og fostre når man giver tilskud). Så derfor undrer jeg mig selvfølgelig over, om det bare ikke er så udbredt andet end hos satinerne.

Jeg selv har kun oplevet det hos satin, både drægtige og ikke drægtige (han).
Christina

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Hypocalcæmi/kalkmangel hos andet end satin?

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Jeg mindes at jeg fo nylig har skrevet et sted, at jeg kun har oplevet det med satiner, og at der var en der svarede, at hun har oplevet det en enkelt gang med en hun der ikke var satin. Ellers har jeg ikke hørt om nogen.

Det med at give ekstra kalk og D under drægtighed har jeg aldrig gjort, fordi Camilla og jeg spurgte en dyrlæge, og netop fik at vide, at det ikke var en god ide. Kan ikke huske, hvad hendes forklaring var. Tror foruden den forklaring du skriver også at det var noget med, at man skaber et kunstigt højt behov for kalk hos hunnen, og at det så kan give mangel, når man holder op med at give tilskud. Ved ikke om det har noget på sig. Jeg giver ikke ekstra kalk under drægtighed, med mindre hunnen får kalkmangel.
Billede

Eva
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 632
Tilmeldt: man 7. maj 2007 15:17
Geografisk sted: Kbh SV
Kontakt:

Re: Hypocalcæmi/kalkmangel hos andet end satin?

Indlæg af Eva »

Det er mig der har haft en ikke-satin med akut kalkmangel. Det var en ældre hun, som for længst var pensioneret. Der var ikke satin på hendes tavle og der er heller ikke dukket satin op i hendes afkom eller længere ude. Hun fik tydelige tegn på kalkmangel og kom derfor ud til Maria Hjort. Hun blev reddet med kalk lagt under huden i nakken hver anden time fra eftermiddag til midnat. Hun blev aflivet fire måneder efter, da hun fik symptomer igen og denne gang nægtede at indtage vand og Critical Care, og virkede til fuldstændig at have givet op.
Det var endnu en af de mere "spændende" ting som har ramt mit marsvinehold i år.

Ravnagers
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 79
Tilmeldt: fre 22. jun 2012 14:30
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Re: Hypocalcæmi/kalkmangel hos andet end satin?

Indlæg af Ravnagers »

Nu ved jeg godt at det her er en gammel tråd, men jeg har en mut herhjemme nu som har kalk mangel efter fødsel, hun er hverken satin eller bærer, så en sjælden gang kan det ske..
Hun er første gangs fødende, men klare det til guldmedalje bortset fra kalk manglen med tre store unger på mellem 100-115 g..
Susan

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Hypocalcæmi/kalkmangel hos andet end satin?

Indlæg af Mysteries »

Jeg har siden mit oprindelige spørgsmål læst i et par marsvinebøger at det godt kan hænde ved ældre hunner med store kuld, eller ved drægtige marsvin der ikke fodres optimalt eller kombinationer.

Og i øvrigt fået bekræftet gennem mine studier at det ikke er en god id├® med kalktilskud, men at man hellere skal sørge for optimal fodring og så have kalken klar til hvis det skulle gå galt. Jeg har beskrevet problemerne med kalktilskud i et af de nyere svar i DMKs brevkasse. Problemet med at give kalktilskud under drægtighed er at det forrykker kalk-fosfor balancen, hvilket kan give udviklingsanomalier hos fostrene (og evt. knogleproblemer hos moderen) og svække de mekanismer der skal mobilisere kalk fra knoglerne, den dag kroppen har brug for det, og man derfor netop kan ende i den kalkmangel man prøvede at forebygge.
Christina

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Hypocalcæmi/kalkmangel hos andet end satin?

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Det er rart at vide Christina, at det er rigtigt ikke at give kalk, hvis ikke der er tegn på kalkmangel :)
Billede

Ravnagers
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 79
Tilmeldt: fre 22. jun 2012 14:30
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Re: Hypocalcæmi/kalkmangel hos andet end satin?

Indlæg af Ravnagers »

Det passer meget godt overens med herhjemme, hun blev forkælet med lidt guf sidst i graviditeten hvilket så resulterede i at hun ik spise op af sine piller..

Havde jeg godt nok ik lige tænkt at hun ik ku tåle, men nu har jeg lært at holde godterne fra de højgravide på den hårde måde.. Desværre..

:oops:
Susan

Besvar