Clamydia

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Cavies
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 500
Tilmeldt: man 3. okt 2011 11:10

Re: Clamydia

Indlæg af Cavies »

det er dejligt at høre Rikke :hug
Nina Nielsen
Billede

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Clamydia

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Mine dyr er sluppet helt af med symptomerne, og der er gået et stykke tid uden behandling, hvor der heldigvis ikke er kommet nye tilfælde. Jeg holder dog karantæne indtil der er gået fire uger fra de sidste symptomer, da det er så alvorlig en sygdom.
Det har været rigtig hårdt. Har brugt tid svarende til mere end en arbejdsuge alene på at dryppe øjne, og dertil kommer al den ekstra rengøring, og alle bekymringerne. Jeg har ikke mistet et eneste dyr, hvilket jeg slet ikke havde turdet håbe på, eftersom man hører så mange gruopvækkende historier om netop clamydia.

MEN! Det er smitsomt som bare fanden. Midt i april havde jeg tre dyr fra min veninde med på udstilling. De var ikke i samme kasser, men blev håndteret af mig, som også håndterede mine egne dyr. I dag da jeg er hjemme hos hende, bliver vi enige om at se hendes dyr igennem for en sikkerheds skyld. Jeg har stået og sammenlignet en hel del syge og raske marsvineøjne sammen med min dyrlæge i forløbet, og det er faktisk meget tydeligt at se, når man ved hvad man skal kigge efter. Et af de dyr jeg havde haft med på udstilling og en gammel han har helt klart Clamydia. Resten har ikke symptomer. Dyrene ser helt raske ud, men når man trækker ned i det nederste øjenlåg, sidder der ligesom noget ekstra rødt dillerdaller væv, som er kommet op nedefra. Det samme hvis man løfter i det øverste øjenlåg. Har bedt min veninde om at tage et billeder sammen med hendes mand, da vi ikke fik gjort det.
Jeg tror, at når man konstaterer clamydia i en bestand, så kan de have haft det rigtig længe, for det er meget svært at opdage, før det hæver op, og ser ud som på billederne i denne tråd. Desværre kan jeg ikke udelukke, at mine dyr har smittet andres, ligesom at mine sikkert har fået det med hjem på at tidspunkt, og desværre tror jeg der kan være flere dyr der har clamydia, end vi går rundt og aner. Jeg vil i hvert fald råde jer til at holde rigtig godt øje, da nogen af jeres jo har været på bordet med mine, før jeg anede at de fejlede noget :(
Billede

Cavies
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 500
Tilmeldt: man 3. okt 2011 11:10

Re: Clamydia

Indlæg af Cavies »

Hvilke symptomer er det helt præcist? Er det kun den hvide hinde nederst i øjet?
Nina Nielsen
Billede

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Clamydia

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Nej det var det eneste jeg havde at gå efter i starten, og grunden til, at det var så svært for mig, at finde ud af hvem der havde det. Før der kommer den hvide hævede hinde, kan man kun se det, hvis man trækker ned i huden under øjet. Der skal være lidt lyserødt nederst, men der kommer ligesom noget ekstra rødligt og hævet væv frem. Jeg håber på snart at få tilsendt et billede af det. Magnum fik næsten ikke den hvide hinde, men han så ked ud af det i øjet, og man kunne se en rød rand nederst mellem øjet og det nederste øjenlåg (hvis det hedder det). Det var det røde snalder, som jeg har beskrevet, som kom lidt til syne. På de to dyr jeg opdagede det på i går hos min veninde, kunne man ikke se noget som helst, før men udvidede øjet. Det var så til gengæld klokkeklart for os begge to, at der var noget galt.
Jeg har skrevet med Annbritt i starten af forløbet, da hun jo også har prøvet det. Hun siger at englænderne mener det kan ligge latent i en bestand, uden at bryde ud, og at det så kommer med et brag, i forbindelse med, at de får en anden infektion. Jeg tror nærmere de kan gå med det i lang tid, uden man ved at de har det (hvem trækker ud omkring øjnene på deres dyr, med mindre der er noget at se?) og når så deres immunforsvar er kommet godt langt ned, så udvikler det sig for alvor, og lungebetændelsen slår dem ihjel. Jeg kan sagtens tage fejl, men det er mine tanker efter det jeg har oplevet.
Billede

Cavies
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 500
Tilmeldt: man 3. okt 2011 11:10

Re: Clamydia

Indlæg af Cavies »

Jeg har opdaget at nogle af mine dyr også er blevet smittet med Chlamydia :(
(har dog ikke fået taget en test)
Mine dyr har været i behandling i nogle dage nu, og jeg har karantæne indtil d. 17 juli.

Jeg håber at i alle vil kigge jeres dyr ordentlig efter, så det ikke bliver ved med at "køre rundt"
Jeg har formentlig fået det med hjem fra en udstilling, så der må være nogle som ikke ved at deres dyr er smittede. Det kan selvfølgelig også være kommet ind med nye dyr, det er ikke til at sige.
Nina Nielsen
Billede

Saturn
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4555
Tilmeldt: fre 16. dec 2005 13:21
Geografisk sted: Tune/Roskilde
Kontakt:

Re: Clamydia

Indlæg af Saturn »

Tak for den rigtig gode forklaring.
Jeg venter spændt på billeder, da det altid er nemmere at forstå, når man også ser det på et billede.
-
Billede
Lene og Frederik.
Teddyer, kæledyr og 1 ensfarvet sort
http://saturn.savstrup.dk

Cavies
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 500
Tilmeldt: man 3. okt 2011 11:10

Re: Clamydia

Indlæg af Cavies »

Her er et billede af et af mine dyr

Billede
Nina Nielsen
Billede

Annetten
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2344
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 19:11
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Re: Clamydia

Indlæg af Annetten »

Avs for søren da. Hvor er det noget skidt. Bortset fra symptomerne, har de det så godt?

Cavies
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 500
Tilmeldt: man 3. okt 2011 11:10

Re: Clamydia

Indlæg af Cavies »

Annetten skrev:Avs for søren da. Hvor er det noget skidt. Bortset fra symptomerne, har de det så godt?
Mine dyr har det vist meget godt. Losse har vejrtrækningsproblemer og er den der er hårdest ramt. Jeg syntes flere af dem virker lidt trætte og de har måske heller ikke den samme store appetit som de plejer. Ved ikke om Ronaxan'en kan gøre dem lidt sløve?
Nina Nielsen
Billede

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Clamydia

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Det er et rigtig godt billede Nina har sat ind. Det røde for oven kan ofte også være for neden, hvor det typisk er lettere at opdage. Dyrene kan gå rundt med det rigtig længe, uden at man ved det er der, og uden at det giver flod fra øjet eller lungebetændelse, så jeg vil opfordre alle til at tjekke øjnene på jeres dyr, eftersom vi nu er flere opdrættere der har det/har haft det for nylig.
Billede

Eva
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 632
Tilmeldt: man 7. maj 2007 15:17
Geografisk sted: Kbh SV
Kontakt:

Re: Clamydia

Indlæg af Eva »

Kære Rikke og Nina

Har bare lige lidt spørgsmål. Hvordan tager dyrlægen en clamydiatest? Hvad består behandlingen af? Kan læse at I drypper øjne og Ronaxan bliver også nævnt. Kan se ud fra Rikkes beskrivelser mht. rengøring af omgivelserne, at det minder om proceduren ved ringorm. Ved selvfølgelig godt at man skal følge dyrlægens anvisninger, men det er nu rart at vide, hvordan andre har fået behandlet deres dyr med samme sygdom.
Spørger af nysgerrighed, da clamydia er en af (de mange) ting jeg gerne vil blive klogere på.

Cavies
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 500
Tilmeldt: man 3. okt 2011 11:10

Re: Clamydia

Indlæg af Cavies »

Eva:
Jeg har ikke fået lavet en test på mine dyr, så jeg ved desværre ikke hvordan man tager den, det må Rikke svare på.
Men desværre er det meget svært at tage en test for chlamydia, og den kan i flere tilfælde vise falsk negativ :cry: Så selvom man får resultatet negativ, kan dyrene faktisk godt være smittet alligevel.

Min dyrlæge mente at symptomerne var nok til at begynde en behandling, også fordi jeg har et dyr fra Rikke og har været på de samme udstillinger. Rikke har været og kigge på mine dyr, og hun var heller ikke i tvivl.

Rikkes dyr fik vist ikke Ronaxan? men det har min dyrlæge valgt at give pga. Losses vejrtrækningsproblemer.
Alle mine dyr får Ronaxan 2 g. daglig og dem som har det i øjet får Terramycin Polymixin B salve 2 g. daglig i øjet.

Jeg har ikke fået oplysninger om at skulle at skulle sterilisere omgivelserne, så jeg foretager bare den. alm. rengøring.
Nina Nielsen
Billede

Eva
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 632
Tilmeldt: man 7. maj 2007 15:17
Geografisk sted: Kbh SV
Kontakt:

Re: Clamydia

Indlæg af Eva »

Hej Nina

Tak for svar. Det er da kedeligt, at en test kan vise falsk negativ så ofte, men det er godt at vide, hvis ens dyr har symptomerne.
Har aldrig hørt om den øjensalve før. Den må være noget vildere end det jeg har fået til almindelige øjenskader. Ronaxan kender jeg fra behandling af luftvejslidelser, og har indkøbt en pilledeler til det, da pillerne skal deles i bitte, bitte små dele :roll:
Det letter lidt at vide at en omfattende desinficering ikke er nødvendig, for det er det rene Helvede.

Må kigge mine dyr igennem, når eksamen er overstået i næste uge. Det vil jo være optimalt at have undersøgt i tide inden udstillerne i efteråret, så det ikke cirkulerer rundt i en uendelighed.

Cavies
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 500
Tilmeldt: man 3. okt 2011 11:10

Re: Clamydia

Indlæg af Cavies »

Hvad er det for en pilledeler, og hvor købes den?? det lyder rigtig smart :D
Det er nemlig et problem at få en lille pille delt i 5 dele :roll:
Nina Nielsen
Billede

Eva
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 632
Tilmeldt: man 7. maj 2007 15:17
Geografisk sted: Kbh SV
Kontakt:

Re: Clamydia

Indlæg af Eva »

Købte min på Apoteket. Det er sådan en lille smart gennemsigtig "æske" med en V-formet sliske, hvor pillen ligges i. Når låget lukkes, bliver pillen delt af en ok skarp kant som trykkes mod pillen. Der er en indbygget hulning eller rum til opbevaring af den delte pille, så man kan forberede til nogle gange. Jeg plejer at lægge pillen til rette i slisken med en pincet, for når den er delt i mindre end to dele, så bliver det noget småtteri.

Besvar