Racernes betydning for avl

Spørgsmål og svar om racer, farver & genetik.

Redaktør: Redaktører

suspus

Racernes betydning for avl

Indlæg af suspus »

Hej Marsvineelskere.

Jeg ville høre om der er nogle af jer der kan hjælpe mig. Jeg har læst meget om marsvine avl da jeg går og overvejer om jeg skal anskaffe mig en han til mine to dejlige hun mutter Bertha og Freja. Jeg har tænkt meget over det og gør det fortsat og har ikke taget nogen beslutning endnu for først vil jeg gerne vide lidt om racerne. Jeg har nemlig læst at man skal passe på med avl på Skimler - passer det? Og hvordan ved jeg om mine mutter er skimler? Jeg forsøger lige at smide et billede ind af mine mutter som i øvrigt er mor og datter da Betha var drægtig da jeg købte hende. Derfor kender jeg ikke Frejas far. Det eneste jeg ved er at en af Berthas unger var langhåret.



Men hvis nu mine dyr er skimler hvad skal man så overveje ud over de almene overvejelser om avl?
Hvis nu jeg vælger at anskaffe mig en måske flere hunner i stedet kan jeg så godt sætte dem sammen med mine to andre hunner uden problemer?

Brugeravatar
Miss Sofie
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 2514
Tilmeldt: fre 26. sep 2008 09:42
Geografisk sted: Lillevorde, Aalborg
Kontakt:

Re: Racernes betydning for avl

Indlæg af Miss Sofie »

Det er rigtigt, at man skal passe lidt på med at avle med skimler.
Det allerbedste du kan gøre (for at være HELT sikker) er at bruge en han der IKKE er skimmel.
Det er skimmel i dobbelt form, der er farlig.
Så længe du ikke avler skimmel x skimmel, så er der ikke så meget at bekymre sig om hvad angår skimmel.

Mht at sætte flere hunner sammen så er det som regel ikke et problem.
Dog kan der være hunner, som er ekstremt dominerende!
Måske ville en kastrat være en god id├® til dine hunner.
Kastrater er fantastiske i en "hønsegård".
Hvor stort er dit bur? Hvor gamle er dine piger?
Sofie
Billede

suspus

Re: Racernes betydning for avl

Indlæg af suspus »

Super tak for hjælpen.

Min tanke var at anskaffe mig en han, lave et kuld unger og så få hannen kastereret så han kunne gå sammen med hunnerne. Kan man både have en kasterat + en han, nej vel? Altså gående sammen med hunnerne?

Bertha er ca. 1 år nu og Freja er fra oktober. Så det er ved at være tid hvis Bertha skal nå at have et kuld mere inden hun risikerer at gro sammen forneden. Freja er lige lille nok endnu synes jeg så tror jeg vil lave kuldet på Betha da hun jo også har prøvet det før.
Mit bur er ret stort. Det er i 3 etager og er trekantet så det svare nok til ca. 4 m. Lige nu bruger jeg kun de to øverst etager da jeg har overvejet om hannen skulle gå for sig selv for neden og så ikke blive kastereret. Men det hele er endnu på overvejelsesstadie.

Men dejligt at vide at jeg skal kigge mig om efter en ikke skimmel han hvis det skal være. Har det nogen betydning at hannen er yngre end hunnerne? Jeg har et sted læst at hannen kan få præstationsangst men er det rigtig? For overvejer nemlig om jeg så skal købe en unge.

Farm-Holt
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1527
Tilmeldt: tors 2. apr 2009 14:44
Geografisk sted: Vamdrup/Kolding
Kontakt:

Re: Racernes betydning for avl

Indlæg af Farm-Holt »

Man kan ikke ha en voksen han og en kastrat i samme bur som hunnerne. De vil slås, da det ikke ændre adfæren på hannen når han bliver snippet.
Ang. Bertha, kan du roligt vente lidt med at gi hende et kuld mere. Det er kun kritisk når det er det første kuld vi snakker om.
Har de født ├®n gang, kan de godt lave kuld ud over 1 års alderen.
Hannen må gerne ha lidt alder, da det ikke altid er damernes "kop te" at få besøg af et hankøns væsen, så de kan godt sige ret voldsomt fra, når han gør tilnærmelser.
Så kig efter en han der har en god vægt, hvis du ønsker en ung fyr.
Hvis du køber en unge, kan du jo ha ham gående for sig selv, til han bliver stor nok til fader rollen...
Maria -Bidt af en gnaver ;-)

www.farm-holt.dk

suspus

Re: Racernes betydning for avl

Indlæg af suspus »

Ihh nogle dejlige svar.

Så nu går jagten ind på at finde en han som jeg kan lide som ikke er skimmel. Og hvis han ikke er så stor når jeg finder ham lader jeg ham gå på nederste etage indtil han blive klar. Og når jeg så får et kuld må jeg se om der er en han han kan gå sammen med eller om han skal kastereres så han kan gå sammen med damerne.

suspus

Re: Racernes betydning for avl

Indlæg af suspus »

Så nu har jeg lige et spørgsmål mere. Hvilken betydning har satin for valg af handyr? Og hvordan ved jeg om mine piger er det?

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Racernes betydning for avl

Indlæg af Marsvin »

Satin bør ikke give nogle problemer i Danmark, men det er der andre der kan svare meget bedre på. Deres pels er meget skinnende, da hårstråene er hule.

Der hvor man skal være meget forsigtig er skimmel og dalmatiner, da det kan/vil give Lethal unger.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Racernes betydning for avl

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Som Marsvin beskriver, så er satiners pels meget skinnende. Du kan sætte billeder ind af dine hunner, hvis du selv er i tvivl om de er satiner. Om de bærer satingenet, kan man ikke se på dem, men i så fald er der ikke noget problem i at parre dem med en satinhan. Hvis de er satin, ville jeg finde en han, der ikke er satin. Ikke fordi det giver problemer som med Letals, som jo ikke er levedygtige, og kan give moren fødselsproblemer, men fordi avl med satin+satin kan give lidt små og splejsede dyr. De fleste opdrættere i Danmark er gået væk fra at parre satin med satin :)
Billede

suspus

Re: Racernes betydning for avl

Indlæg af suspus »

Jeg vil super gerne ligge billeder ind af mine piger men jeg kan simpelthen ikke finde ud af det og kan ikke finde en forklaring nogen steder. Er der nogen der kan hjælpe mig?

Brugeravatar
Nicoline Rose
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 309
Tilmeldt: søn 8. jan 2012 16:29
Geografisk sted: Holbæk, Sjælland, DK
Kontakt:

Re: Racernes betydning for avl

Indlæg af Nicoline Rose »

1) Rediger dine billeder således at de er: Bredde 800 px (max) og ca. højden 570 px.
(men højden burde dit foto-redigerings-program selv redigere)

2) Opret derefter en bruger på: http://www.photobucket.dk

3) Upload dine billeder på Photobucket, lav evt en mappe der hedder Marsvin, og som Privat.

4) Udvælg dit billede. Det valgte billede har en IMG kode, dvs et billed-link.
Dette link skal du kopire.

5) Så kan du vende tilbage på dit mutte-indlæg, og trykke: Ctrl + V

6) Derefter tryk: Vis prøve (for at se om billedet er kommet ind.)

7) Afslut: Udfør.

Håber at det var en hjælp.. :)
Mvh Nicoline
Billede

suspus

Re: Racernes betydning for avl

Indlæg af suspus »

Tak for beskrivelsen Nicoline. Men når jeg trykker på dit link kommer jeg ikke ind på en side hvor jeg kan oprette en bruger.

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Racernes betydning for avl

Indlæg af Marsvin »

Det er fordi hun er kommet til at bruge .dk istedet for .com
Her er det rigtige link: http://www.photobucket.com
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Brugeravatar
Nicoline Rose
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 309
Tilmeldt: søn 8. jan 2012 16:29
Geografisk sted: Holbæk, Sjælland, DK
Kontakt:

Re: Racernes betydning for avl

Indlæg af Nicoline Rose »

Hehe.. lige præcis, -.com!! :wink:
Billede

suspus

Re: Racernes betydning for avl

Indlæg af suspus »

Billede

JUBII...det virkede! Det er de to til højre. Mor i midten og datter til højre.

suspus

Re: Racernes betydning for avl

Indlæg af suspus »

Nu mens vi er igang så er her et billede af den han jeg overvejer at købe. Er der nogen der kan se om han er skimmel? Ejeren siger at han ikke er men vil gerne være HELT sikker så jeg ikke får arvlet syge unger.

Billede

Besvar