råd/erfaring søges vedr to mutter sammen

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Besvar
smutti

råd/erfaring søges vedr to mutter sammen

Indlæg af smutti »

hej
Har før skrevet herinde og fået nogen gode råd med på vejen,nu håber jeg igen at i kan hjælpe mig.
Min to mutter en katrat (unge ca 4 mdr) og hun (ca 1┬¢-2 år ) har nu gået sammen i ca to uger ,hun har før gået sammen med en gl han og deres fælleskab var ikke så stort ,men de nød at være sammen alligevel ,men ikke nogen sover tryner sammen det blev de aldrig .
Nå men tilbage til problemet ,her på det sidste har jeg set at min hun mut total snakker bare han nærmere sig og har flere gange set at hun faktisk har rejst hår ,og idag så jeg også at hun gabte flere gange ,han gør ikke noget han står der bare og de står ca 20 cm fra hinanden ....jeg ved simpelhten ikke hvad der sker ,for han gør slet ikke noget overhoved .Han har fået lov til at hoppe lidt på hende for at parre hende men det sådan på siden af hende osv.Men jeg har set at han sådan står og vrikker med måsen osv ,han snakker heller ikke så meget ,det mere hende .
De går i et stort bur(to sat sammen) ca to meter langt og ca 60 cm bred .
De er begge internat grise ,og inden de blev sat sammen gik de i hvert sit bur ved siden af hinanden og de var helt vilde med at komme ind til hinanden.
Jeg tænker lidt at han er jo stadig unge og måske ikke helt kan finde ud af det med den rang orden og hvad man skal gøre osv.
Jeg er sådan i vildrede ,hvad skal jeg gøre ,vil på ingen måde risikere at de kommer op at slås ,lige nu hakker de (meste hende ) ud efter hinanden når hun ikke gider at se på ham tæt på .
Håber virkelig at der nogen der kan komme med nogne gode råd .

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: råd/erfaring søges vedr to mutter sammen

Indlæg af Lina »

nogen af de der velvoksne trunter kan godt være nogen stride bananer, og det kan godt tænkes at hun liiiiiiiiiiiiiige skal fortælle grønærten at han ikke skal komme der og spille smart. Giv det noget tid, det kan nemt ændre sig ved en god solid brunst... ellers kan det osse være at han vokser op som tøffelhelt, hvor det er hende der har bukserne på i det forhold ;-)
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

smutti

Re: råd/erfaring søges vedr to mutter sammen

Indlæg af smutti »

Ok
Jeg bliver bare lidt usikker ,når hun står der og mutter højt bare han ser på hende og hun ligefrem står med oprejst hår ,jeg kan ikke se im han rejser hår ,da han er langhåret :bgrin: :D
Men ville bare ønske at de kunne hygge sig sammen og sove sammen men det sker vist ikke sådan.

charlotte
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 1
Tilmeldt: man 22. apr 2013 17:39

Re: råd/erfaring søges vedr to mutter sammen

Indlæg af charlotte »

Hej!
Vi har fået to sortbrune og langhårede søskende Lunkurya marsvin. De er 1 ┬¢ år gamle, og har nu haft dem i en måneds tid.
De er kærlig og venlige med os, og nemme at håndtere.
Vi har aldrig haft marsvin før, min datter på 7 år, elsker dem.

Da vi købte dem med bur på størrelse 55x 100 cm,og de havde et hus sammen og en madskål. Der var dog et problem, af den dame vi købte dem fra, at de to søskende spiste pelsen på hinanden, nussede hinanden.. kaldte hun det .... Jeg var nevøs for at det var skab, men det sagde hun at det ikke var, men at hun havde begyndt at give dem grene at tygge i.

da de kom hjem og dagene gik, var de meget ueninge om hvem der skulle have huset og den ene peb ofte og man hørte spjæt.

Vi tog huset ud. og gav dem to skåle til fodder, de havde ofte dueller hvor de gik i ring om hinanden, piv og spjæt. Så gik de i hver sin ende af buret, og kunne klukke lidt rundt, og så skulle de lige have en duel ind imellem. og så piv og spjæt igen......drøn irreterende..... og håret på ryggen, faktisk som hvis de havde haft en hestesadel på der er håret væk, nu ligner de to sorte løver...

deres øjne er klare, deres tænder og mund er pæn...numserne er tørre...deres negle har jeg klippet lidt, men stadig lange .... da de er sorte kan jeg ikke fornemme hvor kort en negl skal være....på dem.

de er livlige og har appetit, der er ingen dyr i pelsen der kravler rundt... der er ingen skæl eller sår. Vi børster deres hår hver dag, og der falder hår af på børsten som når vi mennesker mister efter hårbørstning.

Vi har valgt at dele dem op for at finde ud af om de slås eller de har en dårlig vane. D e er i samme bur men med to store lerkrukker der ligger ned og vender hver sin vej, og således har hver sin del af buret, men kan kikke ind til hinanden, gennem hullet i bunden af krukkerne.

De trives og duellere lidt og klukker rundt hver for sig.
Nu får de b og ekstra c vitamin på grønsagerne og marsvinefodder. pilegrene og masser af hø. egentlig håber vi på at de kan være sammen igen, måske hvis vi køber noget større bur.

Men nu kan jeg se når de er ude sammen i en stor balje når jeg renser buret, at de bruger deres bagben imod hinanden, og op på siden af maverne:::::: sådan nærmest lidt karateagtigt... og så tænkte jeg.... er de bare slet ikke glade for hinanden...mere

Jeg vil være rigtig glad for at modtage nogen bud på hvad deres adfærd fortæller og hvad vi eventuelt :-| kan/ skal gøre.

Mange tak og hilsner fra Charlotte og min datter

Besvar