noget i øjet

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Marizzle

noget i øjet

Indlæg af Marizzle »

Min gris har fået noget i øjet.
Jeg har lige været igennem en halvpeberet behandling af skab af alle 3 grise - 3 gange. Så lige denne måned, rækker pengepungen altså ikke til dr.dyr - er der noget jeg kan gøre for at hjælpe det ud? har f.eks saltvandspipetter ..jeg tænker måske kan hjælpe?

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: noget i øjet

Indlæg af Lina »

sorry, men nej - hvis ikke du umiddelbart kan få det ud, så ER det altså en tur til dyrlægen. Højst sandsynligt skal der gives noget lokalbedøvende for at muskulaturen omkring øjet slapper nok af, til at man kan komme ned og få fat... been there, done that... og var chokeret over HVOR langt et hårfint strå der rent faktisk gemte sig dernede.

Du kan altid spørge dyrlægen om du evt. må knække regningen i to, eller vente med at betale til 1. december.

Men som sagt, kan du ikke få det ud nemt selv.. så fanger bordet altså.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Marizzle

Re: noget i øjet

Indlæg af Marizzle »

okaj. til det vil jeg så gerne spørge - haster det? Eller er det noget man kan vente med til mandag? :)

Maria Voigt
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 206
Tilmeldt: tors 7. apr 2011 22:10
Geografisk sted: København N

Re: noget i øjet

Indlæg af Maria Voigt »

Det er smertefuldt, at have noget siddende i øjet. Derfor er det kun din egen etik, der afgør, hvor længe der skal gå.
Smertedækning som minimum indtil, at der kan rettes op på skaden.
Mange hilsener,
Maria Voigt

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: noget i øjet

Indlæg af Lina »

enig med maria - det er MEGET smertefuldt.
Se på det sådan her... hvis der sidder noget dybt nede, så gør det så ondt at grisen højst sandsynligt i løbet af nul komma fem osse går fra foderet - og så står du med langt større problemer.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Marizzle

Re: noget i øjet

Indlæg af Marizzle »

Okay :)

I må ikke tro at jeg er ligeglad, men har før læst at marsvin ikke var generede af det, og at man sagtens kunne vente osv osv. Hvis det gør ondt, vil jeg self komme til lægen med det samme. Han har haft det siddende i .. 3 dage nu, og er stadig glad, og spiser en masse. Så forhåbentlig klarer han sig til imorgen :):)
Jeg ville bare tjekke, om nu der var en måde man kunne gøre det selv, og gav det lige en dag for at se om det kom ud selv (det gjorde det sidst) - men der skete ikke noget, så jeg prøvede med saltvand ..og så prøvede jeg på selv at få lov at tage det ud, men så blev grisen sur og så var d├®t ligesom også opgivet. Så det er vidst afsted til læge imorgen :)

Marizzle

Re: noget i øjet

Indlæg af Marizzle »

Hej :D Jeg ville bare lige hurtigt give en update. Jeg er netop hjemvendt fra Dr.Dyr - og da jeg kiggede til grisen, synes jeg altså stadig det sad der, og de fortalte mig så at det ikke var ..en genstand så at sige. det var hans slimhinde der var kommet frem og da den ikke generede kunne de ikke gøre noget. så ingen bekymring herfra :D

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: noget i øjet

Indlæg af Lina »

Dejligt at det bare var det :)
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Philosophia

Re: noget i øjet

Indlæg af Philosophia »

Puha, det var godt :) Min (uheldige pige) Aviaya fik noget i øjet sidste år og det var meget smertefuldt for hende og meget dyrt for mig. Det kostede 1000 kr i regning fordi han skulle putte noget i øjet og se hende i et specielt lys for at se om hendes hornhinde havde taget skade. Hun skulle så have dråber i 10 dage. Heldigvis var det ikke så galt med hende, men på den korte tid det lille frø (fra høet) havde siddet i hendes øje havde det virkelig nået at lave revage og hendes øje så helt forfærdeligt ud i lang tid.

Eva
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 632
Tilmeldt: man 7. maj 2007 15:17
Geografisk sted: Kbh SV
Kontakt:

Re: noget i øjet

Indlæg af Eva »

Har også haft to tilfælde som Philosophia og det ser virkelig grimt og smertefuldt ud. Var afsted med et mindre tilfælde i dag, men kommer alligevel af med 500 til dyrlæge og så 100 til medicin. Heldigvis er det dog ikke lige som sidst, hvor det var i jul og nytår med dobbelt takst... Gips.

Tror det gør lige så ondt på marsvin som mennesker at få noget i øjet, så godt at det var noget ufarligt.

Marizzle

Re: noget i øjet

Indlæg af Marizzle »

Jeg må indrømme at det altid skærer mig i hjertet, hvis jeg ser at mine grise fejler noget, eller evt får noget i øjet. hvor må det dog være belastende at have skide ondt, og ikke kunne ytre sig på nogen måde.
Jeg måtte slippe 315 ..hvilket jeg synes er utroligt mange penge selvom der ikke har været behandling. Men, jeg er egentlig ligeglad hvad de skal have for det, bare grisen har det godt. Men skønt at det ikke var noget alvorligt. har før prøvet engang hvor min mor skulle passe den ene under en ferie, og kommer til at fodre ham med tomatplante. han var underligt stille, og sad sådan helt apatisk, men spiste da sådan ok osv. da hun så fortalte mig det, gik jeg helt amok. jeg blev såååå gal - hun kunne i det mindste google om det var noget de måtte få. min mor er jo lidt oldskole så det har hun jo self ikke overvejet. men jeg blev simpelthen så bange - og dyrlægen vidste heller ikke rigtig om han ville overleve. men han er en stærk gris :D så det gjorde han heldigvis!

Besvar