En tur til dyrlægen.

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Philosophia

Re: En tur til dyrlægen.

Indlæg af Philosophia »

Isa/De La Creme skrev:Er det echina force hun får ?

Ja blandt andet. Dyrlægen havde et helt urte-apotek så hun mixede noget sammen. Der er også canthalis i.

Philosophia

Re: En tur til dyrlægen.

Indlæg af Philosophia »

Rikke Breiner Kazoos skrev:Åh jeg føler med dig :( Det er bare ikke sjovt, når man har en syg gris, og intet hjælper. Er det i urinvejene eller i underlivet den er gal?
God bedring til Aviaja :hug
Hun har i øvrigt fået taget røngdenbilleder som ikke viste noget unormalt, men jeg tænker det kan blive nødvendigt at tage igen, hvis det ikke går over.

Isa/De La Creme
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1461
Tilmeldt: fre 26. aug 2005 15:41
Geografisk sted: KBH

Re: En tur til dyrlægen.

Indlæg af Isa/De La Creme »

Min veninde har haft "tissepive" marsvin og hun bruger også blomster medicin til de mildere tilfælde. Hun snakker godt om det selvom det ikke altid 100% har virket. Nogle har så senere fået sten osv. Det kan blomstermedicin alligevel ikke klare.
Marsvinene Ymtig, Rita, Springer, Marie, Sorte og Diva.

Philosophia

Re: En tur til dyrlægen.

Indlæg af Philosophia »

Isa/De La Creme skrev:Min veninde har haft "tissepive" marsvin og hun bruger også blomster medicin til de mildere tilfælde. Hun snakker godt om det selvom det ikke altid 100% har virket. Nogle har så senere fået sten osv. Det kan blomstermedicin alligevel ikke klare.
Det er derfor hun skal igennem røngden igen, hvis ikke det går over.

Philosophia

Re: En tur til dyrlægen.

Indlæg af Philosophia »

Så har jeg fået svar på dyrkningen af urinprøven. Det ser ud til at der er bakterier som er resistente overfor baytrill og sulfacombin. Dyrlægen har snakket med Mette Rueløkke, som også kender Maria Hjort og de har har snakket hele behandlingen af Aviaya igennem, som jo desværre er spredt ud over flere forskellige dyrlæge da Maria har ferie. Der er mistanke om blærevæggen er betændt og irriteret. Der kan også være tale om blæresten, da der er tegn en større mængde krystaller i urinen. Dyrlægen havde et præperat, cefalofporim, som hun så som en mulighed, men ville gerne have mig til at tjekke med Maria. Jeg har derfor at skrive en sms til Maria og håber på at hun er rækkevidde.
Dyrlægen ville gerne have at vi beholdt hænderne i lommerne lidt og fortsatte med naturmedicinen som har en tydelig effekt. Desuden skal hun have 1 ml. tranebærsaft 2 gange dagligt. Jeg skal snakke med hende igen på tirsdag og så må vi se om hun skal i endnu en medicinsk behandling eller om vi venter til Maria er tilbage fra ferie. Nu er der kun en uge til hun kommer tilbage.
Aviaya har det klart bedre, hun har et helt andet overskud nu og er sig selv. Jeg havde besluttet at hun skulle i det øverste bur for at få mest muligt ro, men det bliver slet ikke nødvendigt, så det er dejligt.
Iøvrigt oplyste dyrlægen at Mette Rueløkke havde sagt at den tynde urin var helt normal for marsvin som får meget grønt, så det skal jeg ikke bekymre mig om.

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: En tur til dyrlægen.

Indlæg af Mysteries »

Godt at høre. Jeg har også haft god gavn af urtemedicin, når alt andet svigter.
Det med den tynde urin, jeg tror ligefrem det er sundt for dem at få fortyndet urinen lidt så blæren og urinvejene skylles bedre igennem. På et andet forum nævnte en at hun havde god erfaring med at øge mængden af grønt betragteligt hos sine dyr, for netop at fortynde urinen. I starten peb marsvinene lidt mere, men så blev det bedre. Efter hendes indlæg har jeg selv øget min grøntmængde til 100 g. dagligt pr. snude. Det burde måske være mere, men så gider de ikke rigtig spise det.
Christina

Philosophia

Re: En tur til dyrlægen.

Indlæg af Philosophia »

Her kommer endnu en opfølgning. Aviaya er stadig ikke rigtig rask. Hun har stadig problemer med at tisse meget og jeg kan se at hun ind imellem får det skidt. Jeg kan se det ved at hun bliver mere frygtsom og løber meget ind i sit hus, hvilket ikke er normal adfærd for hende. Hun er normalt et meget trygt marsvin.
I går tog jeg hende igen med til Albertslund og Maria Hjort. Maria ringede til dyrlæge Kirsten Brok og blev informeret om resultat af dyrkningen af urinprøven og Kirsten Broks samtale med Mette Rueløkke. Budet fra Mette Rueløkke, som Maria Hjort bekræfter som mistantke, er at Aviaya har en fortykket blærevæg. Dette forsker Mette Rurløkke i, i øjeblikket. Maria mener at det er et overset problem for marsvin fordi ikke mange opdager det. Hun kan, som jeg har forstået det, også have et svækket immunforsvar som så gør at hun bliver ved med at blive syg.
Hun er nu blevet sat på ronaxan og vi må se om det hjælper på hende. Hun skal blive ved med at have naturmedicin. Der er flere løsninger ingen aflivning, heldigvis. Så jeg har håb for at hun kan få det bedre.
Hvis nogle er jer er intesseseret i at høre mere, kan jeg forsøge at få flere oplysninger da det er lidt svært at forklare for mig, som ikke er dyrlæge. Det kan også være jeg kan få Maria til at skrive noget herinde hvis flere af jer er interesserede.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: En tur til dyrlægen.

Indlæg af Lina »

Det kunne være rigtigt spændende, hvis maria kunne få tid til det :)
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Philosophia

Re: En tur til dyrlægen.

Indlæg af Philosophia »

Ja det var det jeg tænkte. For mine forklaringer er halve og forvirrende. Jeg skriver lige en sms til hende i morgen :)

Annetten
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2344
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 19:11
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Re: En tur til dyrlægen.

Indlæg af Annetten »

Jeg vil rigtig gerne høre mere da jeg har en hun med fortykket blærevæg. Hun får "anfald" indimellem hvor det så forsvinder for en periode når hun får sulfacombin. Hun ændre også helt klart adfærd og for et par uger siden var jeg overbevist om at nu var det slut. Hun havde tabt sig pænt meget og sad fuldstændig oppustet inde i buret. Næste dag stod hun på burkanten og tiggede mad. Den søndag vendte det og hun tager pænt på igen og er normal i adfærd. Wird!

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: En tur til dyrlægen.

Indlæg af alatind »

Ja, det kunne være meget spændende og lærerigt at høre mere om det
Hilsen Line Tind

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: En tur til dyrlægen.

Indlæg af Kjelin »

Det kunne være rigtig spændende hvis Maria havde tid og lyst til at fortælle mere om hendes erfaring med problemet.

Maria har selv (sammen med en anden dyrlæge) været med til at operere en af mine hunner for en meget stor urinvejssten, som sad fast i urinrøret.
Operationen gik fantastisk godt. Det skal dog siges at min hun dog ikke havde vist smerter når hun tissede (som ynk, piv osv) eller nedsat appetit og depression, før operationen. Ingen tvivl om at den sten har gjort ufattelig ondt, men jeg tror ikke det havde udviklet sig til en kronisk tilstand, som du beskriver med Aviaya.
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Philosophia

Re: En tur til dyrlægen.

Indlæg af Philosophia »

Annetten skrev:Jeg vil rigtig gerne høre mere da jeg har en hun med fortykket blærevæg. Hun får "anfald" indimellem hvor det så forsvinder for en periode når hun får sulfacombin. Hun ændre også helt klart adfærd og for et par uger siden var jeg overbevist om at nu var det slut. Hun havde tabt sig pænt meget og sad fuldstændig oppustet inde i buret. Næste dag stod hun på burkanten og tiggede mad. Den søndag vendte det og hun tager pænt på igen og er normal i adfærd. Wird!

Puha det lyder ikke rart :( Så slemt har det ikke været med Aviaya. Hun har hele tiden spist og drukket og holdt sin vægt. Jeg tror kun det er mig der kan se at hun ikke har det godt, fordi jeg kender hende så godt. Håber så meget at hun kan blive rask, mit lille pus. Held og lykke med din pige.

Philosophia

Re: En tur til dyrlægen.

Indlæg af Philosophia »

Maria vil gerne skrive noget, som flere af os har ønsket. Hun har dog hvalpe i øjeblikket og har ikke tid før de flytter hjemmefra. :)

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: En tur til dyrlægen.

Indlæg af Lina »

så meget haster det heller ikke - vi venter gerne :)
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Besvar