dårlig samvittighed.

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

dårlig samvittighed.

Indlæg af Cillecc »

Er ved at gå til af dårlig samvittighed.
Jeg har mistanke om at mine dyr har ringorm, specielt da jeg har noget der kunne ligne det, og dyrene har været i behandling for svamp.
Jeg er derfor meget forsigtig med hvor meget jeg rør ved mine marsvin og tør ikke tage dem op af frygt for jeg skal få symptomer flere steder på kroppen og så skal smøre mig endnu mere. Derudover har jeg OCD/tvangstanker, og dette gør mig endnu mere hys over for bakterier, smitte osv..
Jeg vil bare høre om det er mig der går over gevind? Om jeg er for hys?
Jeg skal til doktor dyr i morgen og få taget en ringorm test, men synes det er synd de bare skal sidde nede i buret og glo. Jeg hilser på dem flere gange om dagen, men skynder mig ud og vasker hænder bagefter..
Jeg vil bare høre, om det er at være for hys, og evt. hvad i gør med hensyn til berøring/ at holde jeres marsvin, når de har ringorm.

Venlig hilsen Cillecc.
Billede

Philosophia

Re: dårlig samvittighed.

Indlæg af Philosophia »

Det tager de ikke vist ikke skade af :) Du er jo på vej til dyrlæge, så det skal de nok overleve :)

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: dårlig samvittighed.

Indlæg af Cillecc »

Så du tror ikke at tre dage plus lidt mere muligvis, vil gøre det store, bare jeg hilser på dem som jeg plejer? :)
Billede

Philosophia

Re: dårlig samvittighed.

Indlæg af Philosophia »

nej nej, slet slet ikke :) det skal du ikke bekymre dig om. Det lyder til at dine marsvin har en fantastisk god ejer .)

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: dårlig samvittighed.

Indlæg af Cillecc »

okay godt :)
aaaw hvor er du sød :hug
De fik taget ringorm test i går.. dyrlægen sagde der kunne gå op til 6 dage før det ville give resultat, men at de ville give besked hvis den gav resultat før det.Så nu sidder her en meget nervøs marsvinemor :?
Billede

Jeanette

Re: dårlig samvittighed.

Indlæg af Jeanette »

Jeg har hørt at ringorm har noget med alder at gøre, og at det mest rammer helt unge dyr og mennesker (nærmest børn); så måske er du dækket ind der ? -uden jeg ved hvor gammel hverken du eller dyrene er. :)

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: dårlig samvittighed.

Indlæg af Cillecc »

mine dyr er alle sammen fyldt 1 år i år :)
Jeg er 20 :)
Men nu har jeg taget testen på dyrene for at være på den sikre side :)
Billede

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: dårlig samvittighed.

Indlæg af Mysteries »

Det kan være du også skal teste dig selv. Jeg tror langt fra du er uden for risiko. Der er også nogle få uheldige mennesker der nærmest bare skal SE på ringorm for at få det :) (kender en dyrlæge der har det sådan, ret uheldigt.)
Christina

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: dårlig samvittighed.

Indlæg af Lina »

lis har det lissådan herhjemme, derfor er vores skræk osse at få ringorm ind, for lis vil med garanti få det osse.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: dårlig samvittighed.

Indlæg af Cillecc »

altså lige nu har jeg ikke nogen synlige symptomer på ringorm men har haft en enkelt rød ring på venstre hånd.
Dog er ringormtesten hos dyrlægen indtil videre negativ, hvilket jeg tager med blandede følelser. For svampeshampooen jeg fik af dem har kun taget det værste og det ser ud til at en mere nu er begyndt at miste pels på poterne.. eller også er det noget jeg bilder mig ind.
Jeg behandler mig selv med Lamisil creme der hvor jeg mistænker mig selv for at have symptomer..
Men ved ikke om jeg skal prøve at gå ned og købe Imaverol hos apoteket og håbe de ikke forlanger recept.. for synes næsten det er længe at vente på en test :/ Men har da købt noget Rodalon på spray :) Det kan også bruges til at desinficere bure med ikke?
Billede

Brugeravatar
NannaJ
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 288
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: dårlig samvittighed.

Indlæg af NannaJ »

Cillecc skrev:altså lige nu har jeg ikke nogen synlige symptomer på ringorm men har haft en enkelt rød ring på venstre hånd.
Dog er ringormtesten hos dyrlægen indtil videre negativ, hvilket jeg tager med blandede følelser. For svampeshampooen jeg fik af dem har kun taget det værste og det ser ud til at en mere nu er begyndt at miste pels på poterne.. eller også er det noget jeg bilder mig ind.
Jeg behandler mig selv med Lamisil creme der hvor jeg mistænker mig selv for at have symptomer..
Men ved ikke om jeg skal prøve at gå ned og købe Imaverol hos apoteket og håbe de ikke forlanger recept.. for synes næsten det er længe at vente på en test :/ Men har da købt noget Rodalon på spray :) Det kan også bruges til at desinficere bure med ikke?
Jo, det kan Rodalon godt.

Held og lykke med jer. :)

Gizmo
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 271
Tilmeldt: fre 20. feb 2009 15:13
Geografisk sted: Solbjerg - ved Århus
Kontakt:

Re: dårlig samvittighed.

Indlæg af Gizmo »

Du kan også bruge lamisil til marsvinene, hvis der er nogen har pletter, det virker rigtig godt :wink:

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: dårlig samvittighed.

Indlæg af Kjelin »

Problemet med lamisil (og creme som brentan osv) er bare at det kun bruges lokalt, og ikke fjerner de sporer som kan være i hele dyrets pels.
Derved risikerer man at dyrene fortsat vil være smittebærer, selvom hudforandringerne er væk.
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: dårlig samvittighed.

Indlæg af Cillecc »

NannaJ skrev:
Cillecc skrev:altså lige nu har jeg ikke nogen synlige symptomer på ringorm men har haft en enkelt rød ring på venstre hånd.
Dog er ringormtesten hos dyrlægen indtil videre negativ, hvilket jeg tager med blandede følelser. For svampeshampooen jeg fik af dem har kun taget det værste og det ser ud til at en mere nu er begyndt at miste pels på poterne.. eller også er det noget jeg bilder mig ind.
Jeg behandler mig selv med Lamisil creme der hvor jeg mistænker mig selv for at have symptomer..
Men ved ikke om jeg skal prøve at gå ned og købe Imaverol hos apoteket og håbe de ikke forlanger recept.. for synes næsten det er længe at vente på en test :/ Men har da købt noget Rodalon på spray :) Det kan også bruges til at desinficere bure med ikke?
Jo, det kan Rodalon godt.

Held og lykke med jer. :)
Okay super og tak :D
Tror heller ikke jeg vil bruge lamisil cremen på marsvinene.. Det er nu heller ikke en helt billig creme... puha da.. og vil være sikker på ALT er væk mht. svampespore
jeg tror jeg venter og høre om dyrlægerne ringer og så må jeg tage den derfra.. har efterhånden været til dyrlægen en del gange med dem nu... så hvis ringorm testen fortsat er negativ, vil jeg prøve imaverol. Eller synes I jeg skal prøve dyrlægen igen?
Billede

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: dårlig samvittighed.

Indlæg af Mysteries »

Jeg havde nok iværksat behandling med Imaverol allerede. Testen kan jo tage op til 12 dage før der er positivt svar (og et positivt svar efter 12 dage er en falsk positiv, så den kan du ikke regne med). Og hvis dyrene får flere udbrud og det ligner ringorm, så hellere gå i gang fremfor at vente. Jeg går ud fra at skab er blevet udelukket på forhånd ikke?
Hvad er det for en shampoo du har fået hos dyrlægen? Er det malaseb? For så vidt jeg kan læse mig til på vepps.dk så er imaverol meget bredspektret, og malaseb ret smalspektret. Jeg kunne godt forestille mig at malaseb måske ikke er lige så effektiv, uden at være helt sikker.

Rodalon er vist ikke effektivt overfor alt. Der står den virker mod de mest almindelige svampe. Så er spørgsmålet om ringorm er det?
Christina

Besvar