Mine marsvin taber sig...

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Charlotte86

Mine marsvin taber sig...

Indlæg af Charlotte86 »

Jeg har to hunmarsvin (søskende) som lige er fyldt 5 år. Min kæreste og jeg har de sidste par uger syntes at især den ene (Misty) er blevet tynd, og vi prøvede derfor at veje dem begge i morges. Misty vejer nu 777 g og har på kun 1 måned tabt sig 68 g. Mit andet hunmarsvin Donna vejer 942 g og har tabt sig 52 g på en måned. Siden marts har har Misty tabt sig 218 g og Donna 178 g hvilket jeg synes er meget :? Jeg ved godt det er normalt at marsvin taber sig lidt når de bliver ældre, men synes alligevel det er meget på kort tid... :shock: Derudover fælder Misty også mere end normalt. Vi er lige flyttet og de er kommet til at stå i et lidt varmere rum end de før, men det er ikke meget. De er begge som de plejer at være og spiser godt. Jeg har også et hanmarsvin som er på samme alder som tøserne og han har ikke tabt sig. Bør jeg være bekymret for om de er syge og bør jeg søge dyrlæge?

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Mine marsvin taber sig...

Indlæg af Lina »

min 'smertergrænse' for voksne dyr, ligger på 800g - så ja, der ville jeg enten søge dyrlæge eller overveje om dyrets tilstand nærmer sig en aflivning.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Charlotte86

Re: Mine marsvin taber sig...

Indlæg af Charlotte86 »

Lina skrev:min 'smertergrænse' for voksne dyr, ligger på 800g - så ja, der ville jeg enten søge dyrlæge eller overveje om dyrets tilstand nærmer sig en aflivning.
En AFLIVNING?! :shock: Hvorfor dog det? Synes jeg virker meget voldsomt... De har det jo godt. De snakker, spiser godt og er præcis som de plejer at være så hvorfor så aflive dem? :?

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Mine marsvin taber sig...

Indlæg af Marsvin »

Det er forskelligt hvornår de forskellige vælger at aflive deres marsvin. Der er også forskel på størrelsen af dyrene inden de taber sig.

Min smertegrænse er hvor jeg kan se at dyret kommer til at lide og ikke opfører sig som normalt. Jeg sætter ikke vægt på.

Vi (eks. og jeg) havde en der lignede noget "katten havde tygget på og spyttet ud igen", altså en meget tynd mut, men han levede ganske fint i meget lang tid. Vi forventede at finde ham død hver eneste dag, men næh nej det kræ var sejlivet. Han stod stadig på kanten og tiggede. Da han ikke gjorde det mere, så blev han aflivet.
Hvad hans vægt var? Deromkring, ikke meget i forhold til da han var ung. Vi satte ham ikke på en vægt.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Mine marsvin taber sig...

Indlæg af Lina »

Charlotte86 skrev:
Lina skrev:min 'smertergrænse' for voksne dyr, ligger på 800g - så ja, der ville jeg enten søge dyrlæge eller overveje om dyrets tilstand nærmer sig en aflivning.
En AFLIVNING?! :shock: Hvorfor dog det? Synes jeg virker meget voldsomt... De har det jo godt. De snakker, spiser godt og er præcis som de plejer at være så hvorfor så aflive dem? :?
Hvis du lige prøver at læse hvad jeg skriver.. og ikke bare nøjes med at bemærke ordet 'aflivning'.
Jeg skriver netop at jeg overvejer dyrets TILSTAND først - fordi nogengange afslører tilstanden om det mest humane er en aflivning.

Personligt har jeg det sådan, at når dyret når tilstrækkeligt langt ned i vægt, så tærer det altså på en helt anden måde på organer, end hvis dyret har normalvægt. Og her mener JEG ikke at man bare kan gå ud fra at dyret har det fjong, fordi det spiser mens det ligner en cykel med hud på.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Besvar