Hø fra landmand...

Spørgsmål og svar om foder til marsvin.

Redaktør: Redaktører

Helle

Hø fra landmand...

Indlæg af Helle »

Hejsa,

Har lige et spørgsmål...

Jeg har ind imellem tænkt på at købe hø til mine marsvin hos en landmand istedet for som nu hos Kvickly. Er det en god id├® eller risikerer dyrene at blive smittet med utøj som lus og måske skab fra vilde dyr? (ved ikke med skab/selnick - mener kun at marsvinene kan smittes af andre marsvin - er det korrekt?)

Mvh Helle

von_fancy

Re: Hø fra landmand...

Indlæg af von_fancy »

Både lus og Sellnick er artsspecifikt så vidt jeg ved. Med mindre høet har været i direkte kontakt med andre dyr der har båret sygdommen, indenfor meget kort tid, så er det ikke muligt at få det derfra.

Jeg får selv hø direkte hjemmefra, hø fra egne marker derhjemme, uden problemer. Det eneste der kommer med ind der, er edderkopper ;) Så jeg ville da klart anbefale hø fra landmand - det må være meget sundere (mere naturligt) end det man køber pakket i plastik, i butikkerne.

Mutti
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1064
Tilmeldt: fre 22. jun 2007 17:14
Geografisk sted: Haderslev
Kontakt:

Re: Hø fra landmand...

Indlæg af Mutti »

Jeg køber også hos en landmand, og bare duften er jo mums i forhold til posehø :D
Billede
Med muttehilsner fra Rita

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Hø fra landmand...

Indlæg af Kjelin »

Mit hø henter vi også i miniballer hos en landmand :mrgreen:
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Helle

Re: Hø fra landmand...

Indlæg af Helle »

Jamen - det vil jeg da også gøre så, når der ikke er den store risiko for, at de får utøj af det. Jeg oplever nemlig indimellem, at kvaliteten på "posehø" ikke er god nok. Nogen gange er det mere halm end det er hø - har været udsat for, at høen var fuld af tidsler, så mine fingre nærmest lignede et pindsvin og det kan jeg jo selvfølgelig ikke give dyrene - har af og til kasseret hele poser...

Så jeg prøver med hø fra landmanden - tak for svarene :)

Mvh Helle

Ren

Re: Hø fra landmand...

Indlæg af Ren »

Posehø er kort sagt noget t-i-s.
Jeg henter mit ude hos hestene. De er vilde med det :)

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Hø fra landmand...

Indlæg af Lina »

meget 'posehø' er så heller ikke hø, men frøgræs...
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Dueholms

Re: Hø fra landmand...

Indlæg af Dueholms »

Men vær kritisk når du vælger hø hos en landmand. Jeg har lige mistet 10 grise pga dårligt hø.

von_fancy

Re: Hø fra landmand...

Indlæg af von_fancy »

Dueholms skrev:Men vær kritisk når du vælger hø hos en landmand. Jeg har lige mistet 10 grise pga dårligt hø.
Selvfølgeligt. Vådt hø, ensileret hø eller hø der ikke lugter som det skal, går man udenom.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Hø fra landmand...

Indlæg af Lina »

man skal være kritisk uanset hvad.. her hjælper det at være 'hestepige' og så vide hvordan høet skal se ud og lugte, for at være 'rigtigt'.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

von_fancy

Re: Hø fra landmand...

Indlæg af von_fancy »

Lina skrev:man skal være kritisk uanset hvad.. her hjælper det at være 'hestepige' og så vide hvordan høet skal se ud og lugte, for at være 'rigtigt'.
Jeps.. Mange ville så undre sig for vores hø pt. stinker af ensilage - men der hjælper det så at vide hvordan godt hø skal mærkes, for det lugter af ensilage fordi noget af ballen var dårlig (naturligvis sorteret fra) hehe..

Men ja, kritisk uanset hvad. Lugt og mærk - i tvivl = ud.

Helle

Re: Hø fra landmand...

Indlæg af Helle »

Hold da op - jeg er chokeret over, at du har mistet så mange af de små kære dyr pga. dårligt hø...

I nævner at posehø for det meste er græsfrø - men hvad er forskellen på rigtig hø og hø af græsfrø (kan godt være at jeg spørger dumt :) ) Jeg er så også gammel hestepige og har selv haft hest en del år, så jeg ved gudskelov også lidt om, hvordan hø skal se ud og skal lugte, så den sikkerhed har jeg da :wink: - men jeg er jo rimelig ny på banen med marsvin, så jeg er rigtig glad for alle input fra jer.

Mvh Helle

(Ps: Er der nogen der er eksperter i at lægge billeder ud på avatar? - det vil bare ikke lykkedes for mig - jeg kan få pixels til at passe men ikke KB'erne - billedet bliver ved med at være for stort - ved at det ikke lige har noget med marsvin at gøre men håber det er ok alligevel :roll: )

von sortfod

Re: Hø fra landmand...

Indlæg af von sortfod »

Frøgræs har bla. en meget ringe foder værdi. Og er ikke særlig godt hø, da det rent faktisk ikke har meget med hø og gøre. Men det er utrolig billigt at fremstille.

Brugeravatar
musbergs
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 4. mar 2008 16:09
Geografisk sted: Østjylland
Kontakt:

Re: Hø fra landmand...

Indlæg af musbergs »

von sortfod skrev:Frøgræs har bla. en meget ringe foder værdi. Og er ikke særlig godt hø, da det rent faktisk ikke har meget med hø og gøre. Men det er utrolig billigt at fremstille.
Nu hedder det også rent faktisk frøgræshalm og det har en meget ringe foder værdi, men det er billig
Mvh. Lene Jensen

Billede

Von Hammelev

Re: Hø fra landmand...

Indlæg af Von Hammelev »

Jeg har altid fået hø fra en landmand, og jeg har 7-9-13 andrig haft lus eller andet kravl :)
(har haft marsvin fra 06.)

Besvar