Så prøver jeg det her...

Stedet hvor du kan komme med fiduser til glæde for marsvinet. Det kan være erfaringer du har gjort dig, ideer til sjovt legetøj, hjemmelavede bure osv.

Redaktør: Redaktører

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Så prøver jeg det her...

Indlæg af alatind »

Jeg har købt denne
Billede

Jeg har prøvet Hemparade hampestrøelse, hvilket jeg ikke var begejstret for, jeg kunne ikke holde lugten ud, og jeg synes det var for hårdt for mutterne.
Så nu har jeg altså været på planteskole, og købt denne monstersæk på 320 liter, pris 169 kr. Størrelsen er nogenlunde som en stor balle spåner, som jeg giver 95 kr for, så det her må meget gerne være drøjere i brug, samt virke godt for dyrene, og ikke svine alt for meget, før jeg gider bruge det.
Jeg talte lidt med en gartner, for der var flere sække at vælge imellem, dog ingen tørv (men han nævnte at det var det samme, kun konsistensen er forskellen) og priserne varierer en del, og hvis det er noget som jeg vil bruge mere af, så kommer der mere og mere rabat på jo flere sække man køber. Der findes også noget som er finere og noget som er grovere i strukturen, denne var en medium.
Men prøves, det skal det altså Jeg er ret så spændt på hvad jeg og dyrene synes om det...ellers ryger resten af sækken ud i bedet i haven

Så har jeg taget lidt af de nyskiftede bure, dyrene virker glade for det, og det er viiiildt blødt.
Dog synes jeg at der er lidt fugt i det, men jeg har læst at det forsvinder efter kort tid.
Billede

Billede
Jeg er meget spændt på om det er godt, og om det kan svare sig at bruge det, både i tid og penge...
Hilsen Line Tind

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Så prøver jeg det her...

Indlæg af Lina »

jeg er mest spændt på om det er anvendeligt til sådan noget som langhår i pels... hvor det er noget skidt hvis de bliver 'smånussede' - for ellers lyder det nemlig rigtigt godt.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

von sortfod

Re: Så prøver jeg det her...

Indlæg af von sortfod »

Søster og afprøver tørvemix i denne uge når vi muger ud.

Og derved afprøver vi med langhåret, og med skinnyerne.

Og det bliver så spændende og se om det kan bruges.

Og bliver spændende om det hjælper på min gamle mut med bumbel fut om det er bedre for ham at gå på.

Christina

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Så prøver jeg det her...

Indlæg af Lina »

hvis det kommer til at kringle, så tror jeg kun det bliver et problem på langt hår... så jeg glæder mig til at høre nærmere om eksperimentet.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

von sortfod

Re: Så prøver jeg det her...

Indlæg af von sortfod »

Så har jeg sat Kind & Pasha på tørvemix...

De tog ikke specielt notist af det.

Kind render dog rundt med lidt tørv på næsen da han har haft næsen nede og rode rundt. Men det kan børstes af ham har jeg fundet ud af.

Tørvemixen lugter lidt af jord. Men ellers ikke noget... Og det støver jo slet ikke. Og var faktisk ikke så vådt som jeg have forventet...


Billede Billede

Billede Billede

Billede Billede

Sådan så det ud da Kind & Pasha prøvede tørvemix. Hvilket de så går på nu.

Og nej der var ingen hø hos dem, men skulle jo lige tage billeder af tøvemixen, høet er kommet i buret til dem 8)

Billede


Christina

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Så prøver jeg det her...

Indlæg af alatind »

Jeg kan desværre ikke sige så meget om hvordan langhår opfører sig på det, for den eneste langhår jeg har er Sofie (Sofiendals Cut The Cake) og hende har jeg taget under kærlig saksehånd, så hun er plysset helt korthåret :)

Så spændende at høre hvad andre langhårede mener om det alternative bundlag :)
Hilsen Line Tind

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Så prøver jeg det her...

Indlæg af Kjelin »

EJ line... undskyld men hvor er det synd for dine pæne bure... :oops:

Men i må endelig fortælle mere om hvordan det er at bruge.
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Ines

Re: Så prøver jeg det her...

Indlæg af Ines »

Jeg har brugt tørv i en måned nu og er begejstret. Der er ingen ammoniaklugt, hvilket er det bedste af det hele. Det er rigtigt, det er lidt fugtigt i starten, men går hurtigt over. I starten kom jeg ikke nogle spåner ovenpå, men det svinede alt for meget. Overalt lå der et fint lag jord, og ja, det hang også grisen. Så begyndte jeg at komme et tyndt lag spåner ovenpå, hvilket hjalp vildt meget. 1-2 gange, alt efter hvor mange grise per 2m, skraber jeg det øverste lag af og kommer et nyt tyndt lag spåner ovenpå, nogle gang også lidt nyt tørv hvis det er begyndt at tynde ud. Når jeg så fjerner det hele efter 2 uger, er det stadig ikke vådt i bunden. så igen afhængig af hvor mange grise i hvert bur, vil jeg prøve at trække det til 3 uger. Jeg har 2 enkelte, lyse, langhårede marsvin og jo, de bliver beskidte. Synes klart der er forskel. Men nu bruger jeg også tørv, ikke tørvemiks. Ved ikke, om det har nogen betydning. Men har da tænkt på, om ikke tørvemiksen gør, at det alligevel lugter en del, da den jo er blandet med spåner (eller har jeg taget fejl?).

von sortfod

Re: Så prøver jeg det her...

Indlæg af von sortfod »

der er 60 % tørv i, og 40 % spåner i, så det er ikke så meget igen.

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Så prøver jeg det her...

Indlæg af alatind »

Malle: LOL...det ser faktisk rigtig hyggeligt ud :wink: Jeg blir kun liiidt bange når jeg kommer ind i stuen, og kigger til venstre og så ooops, hvordan er det lige der ser ud...haha...og Mikkel ringede til mig i eftermiddags, da han kom hjem og jeg lige var til kaffe hos naboen...Mor, hvor er du henne? Der er helt BRUNT! :D

Ines: Jo, tørvemix er blandet med spåner, men det er jo det du selv gør, så du laver din egen tørvemix :)
Hilsen Line Tind

Ines

Re: Så prøver jeg det her...

Indlæg af Ines »

Jeg blander jo ikke mit tørv med spåner. Det ligger i toppen, hvilket jeg skraber væk, og så er der ikke nogle spåner imellem tørvet mere, som kan lugte.

Hold kæft hvor er jeg dårlig til at forklare. Jeg tænker i billeder, og har svært ved at sætte ord på.

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Så prøver jeg det her...

Indlæg af alatind »

Ines: Nej, egentlig ikke...du forklarede det jo meget fint med et lag ovenpå, så skrabe væk, og så et nyt lag...men jeg satte nok mine egne billeder på at de små kræ fik væltet det rundt så det alligevel blev blandet lidt :wink:
Hilsen Line Tind

Svampen

Re: Så prøver jeg det her...

Indlæg af Svampen »

ej, det ser sørma da smart ud! har selv prøvet hampestrøelse, men jeg kan ikke holde lugten ud!...

Men det lyder da til at det der virker udmærket? Jeg har kun korthårsdyr, så pelsen burde ikke være noget problem... dog tænker jeg på om de hvide dyr bliver helt "snaskede" at se på? Har nemlig 2 der er helt hvide, hehe...

Hvor tit skifter i bur når i bruger det der underlag? Altså er det oftere end hvis det bare er spåner eller hvordan? På nuværende tidspunkt skifter jeg mine 1-2 gange om ugen, alt efter hvor mange dyr der er i det pågældende bur, og jeg bruger pt ca 50/50 af alm spåner og hamp (skulle jo bruge de 15 kg hamp på den ene eller anden måde =)

Ines

Re: Så prøver jeg det her...

Indlæg af Ines »

alatind skrev:Ines: Nej, egentlig ikke...du forklarede det jo meget fint med et lag ovenpå, så skrabe væk, og så et nyt lag...men jeg satte nok mine egne billeder på at de små kræ fik væltet det rundt så det alligevel blev blandet lidt :wink:
Det er meget lidt, det bliver blandet. Netop kun det øverste lag, som man alligevel skraber væk.

von sortfod

Re: Så prøver jeg det her...

Indlæg af von sortfod »

Jeg har endnu ikke nok erfaringer til og give gode råd omkring det.

Jeg har lige sat de første 2 dyr på tørvemix i går.

Og jeg skal først gøre rent ved resten imorgen og torsdag. Så lige pt. røger alle mutterne pånær de få langhårede udstillings dyr jeg har, samt mine skinnyer. Jeg vil lige se hvordan tørvemixen udarter sig inden jeg tør sætte skinnyerne på tørvemixen ogsådan...

Men er spændt på lugten i sær, jeg har mine inde, og er lidt spændt på om det er bedre lugt mæssigt end spånerne. Og om de kan gå længerer tid på tørvemixen inden de skal ha gjort rent.

Og så selvfølgelig om dyrene bliver beskidte af det nu hvor de er langhåret jo...


Christina

Besvar