En overset udgift??

Stedet hvor du kan komme med fiduser til glæde for marsvinet. Det kan være erfaringer du har gjort dig, ideer til sjovt legetøj, hjemmelavede bure osv.

Redaktør: Redaktører

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Indlæg af Marsvin »

Turbo skrev:
von_sortfods_opdræt skrev:Nu er de watt jeg nævner det som den bruger til at suge. og den kan suge = ydeevne 300-350 watt. Og min har en motor effekt på 2000 W og Benedikte på 1800watt.

Jeg har en knap jeg skruer op og ned på. Hvor mere jeg skruer mod max jo mere suger den.

Og fordi en støvsuger er købt i netto til 299 kr. betyder altså ikke den er ringe af den grund i forhold til en miele.


Christina
du siger ydeevne 300-350 watt... det er jo netop det jeg mener: resten op til de 2000 går til "driften" fx den kraft den skal bruge på at presse luften gennem filtret og dreje cyclonen rundt. Der har min en dyeevne der er langt højere ud af de 2200 den max bruger. Så den i snakker om her er nok billig i anslaffelse men til gengæld meget dyrere i drift end fx min Miele er som "omsætter" langt flere watt til faktisk sugeevne... det er bare det jeg forsøger at forklare at nogle gange er det fornuftigt at tjekke hvor effektiv støvsugeren egentligt er med det watt den bruger... det betaler sig længden på strømregningen.
Det kan hurtigt rende op i mange penge. Her er et lille regnestykke på 2000 watt (W).

Omregning til KiloWatt (KW) 2000 W / 1000 = 2 KW.

Hvis man støvsuger 2 timer om ugen bruger man 2 x 2 KW = 4 KW.

Der er 52 uger på et år, så det giver 52 x 4 KW = 208 KW.

Gennemsnitsprisen her for sidste år var 1,67 Kr pr. KW, hvilket vil give en samlet pris på 208 x 1,67 = 347,66 Kr.
Mere end støvsugeren kostede :twisted:

Hvis vi laver en udregning med en dyrere støvsuger som kun benytter f.eks. 1000 W for at opnå samme sugestyrke (300-350 W), så bliver den samlede pris pr. år på 173,68 Kr (det halve).

Så simpelt kan det opstilles :twisted:
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

von sortfod

Indlæg af von sortfod »

Marsvin skrev:Det kan hurtigt rende op i mange penge.
Har valgt ikke at gøre alting i op penge. Især fordi jeg også har affugter kørene om vinteren og en fluefanger om sommeren.

Og fordi penge er ikke alt.

Og især når det har med mutterne og gøre så går jeg ikke op i penge.

Jeg har en støvsuger jeg er glad for, og jeg bruger den max ├é┬¢ time på en uge.

Og det lettere og bruge den end det er at bruge en med poser, for støvsuger poser er dyre den dag i dag.

Og der findes ikke alverden af støvsugere der er poseløse.

Men det er så bare min mening.

Christina

von_fancy

Indlæg af von_fancy »

Marsvin skrev:Så simpelt kan det opstilles :twisted:
Men der går så også lige et stykke tid før prisen på den dyre støvsuger er tjent ind.. ;-)

Men det er jo smag og behag hvad man vælger og hvad man ønsker. Folk har jo også forskellige behov til støvsugerslags mv. ;)

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

von_sortfods_opdræt skrev:Ja måske... Men igen medmindre man støvsuger 12 timer i døgnet alle året dage så er det nok ikke så slemt endda.

Christina
nej korrekt, hvis man er ligeglad med strømforbrug så kan man da ligeså godt bare købe den billigeste støvsuger og fyre den op på max...

men betaler man fx som os individiuelt strøm så kan det være en god ide at tjekke at man faktisk også får noget sug for strømpengene... man kan dermed skrue mere ned på støvsugeren (og dermed ned for strønmforbruget) og alligevel få støvsuget effektivt. Vi har gulvtæpper over hele lejligheden som vores klarer fint på ├é┬¢ styrke kun, dvs den støvsuger gulvtæpperne fortrinligt men bruger kun måske 700 watt der... vi bruger den aldrig på max, det er slet ikke nødvendigt.

andre der betaler for strøm selv kunne overveje at læse det her http://www.taenk.dk/index.php?sid=2&cid=1856

von sortfod

Indlæg af von sortfod »

jeg betaler også individuel strøm.

Men jeg er endnu ikke blevet ruineret af hverken min støvsuger, eller min affugter.

Så der går noget tid inden man bliver fattig af at støvsuge *LOL*

Christina

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Indlæg af Marsvin »

von_sortfods_opdræt skrev:jeg betaler også individuel strøm.

Men jeg er endnu ikke blevet ruineret af hverken min støvsuger, eller min affugter.

Så der går noget tid inden man bliver fattig af at støvsuge *LOL*

Christina
Der er jo nok også forskel på hvor mange kvadrat meter man skal støvsuge og om der er gulvtæpper eller ej. Vi har f.eks. op til 200 kvm der skal støvsuges og det meste med gulvtæpper.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

min støvsuger kostede mig kun 1800 fordi det var sidste års design og jeg pruttede om prisen... kan man næsten altid hos specialforhandlere (den går nok ikke i supermarkedet:))
den har den fordel at man kan købe alle dele til udskiftning (har dog ikke været nødvendigt endnu og den har da "boet" her i 2 år nu), det er ikke som de fleste i supermarkedet en man godt kan smide ud når hjulet/andet knækker... så faktisk regner jeg bestemt med den bliver billigere i længden når vi indtil da har skiftet støvsuger hvert 2-3 år da vi gik efter supermarkedstilbuddene... de var jo bare smid-væk når noget knækkede... når man havde limet det et par gange med gaffa-tape...
folk må gøre som de vil, jeg siger ikke jeg har sandheden..., vil bare nævne dette for at så kan folk jo selv tage stilling til om de vil skifte støvsuger hvert 3 år (hvis de har rimeligt mange m2 der skal støvsuges som vi har) eller de vil gi lidt mere og så få noget som holder og kan repareres HVIS en del knækker...

det er altid godt med tingene set fra begge sider... :wink:

Danmakine

Indlæg af Danmakine »

Jeg har faktisk to støvsugere, en lille rød en som står nedenunder og en stor poseløs en der står oppe ved marsvinene.

Dem har jeg begge fået foræret hhv. arvet, så jeg forsøger bare ikke at lade den løbe for meget. Så snart de opgiver får jeg mig dog også en ordentlig - for ikke bare koster strøm, men det er da også hårdt for miljøet, forurener mm - og hver KW du bruger i dag fra f. eks. fossilt brændstof (kul, olie) kan dine børn ikke bruge når de skal koge deres aftensmad om 20 år...
Så det er virkeligt tåbeligt at bruge for meget strøm bare fordi man har råd til det. Lader i så også vandet løbe, lyset tændt, køber billigt kød fra Argentinien (som koster miljøet dyrt i transport), det billigste tøj i supermarkedet som slides hurtigt, er fremstillet på miljøets og samfundets svagestes bekostning, hurtigt bliver til affald og kræver en overudnyttelse af ressourcerne?

Ja jeg spørger bare.

/Lene

von_fancy

Indlæg af von_fancy »

Danmakine skrev:hver KW du bruger i dag fra f. eks. fossilt brændstof (kul, olie) kan dine børn ikke bruge når de skal koge deres aftensmad om 20 år...
Så det er virkeligt tåbeligt at bruge for meget strøm bare fordi man har råd til det. Lader i så også vandet løbe, lyset tændt, køber billigt kød fra Argentinien (som koster miljøet dyrt i transport), det billigste tøj i supermarkedet som slides hurtigt, er fremstillet på miljøets og samfundets svagestes bekostning, hurtigt bliver til affald og kræver en overudnyttelse af ressourcerne?
Der er mange ting der kan gøres for at hjælpe og passe på miljøet - at købe en dyr støvsuger er for mig bare et mærkeligt sted at slå ned - men hver sin smag ;) Du skriver som om vi, der har valgt at købe en billig støvsuger der bruger mere strøm end en dyr, er dårlige mennesker der simpelthen bare koster miljøet dyrt, og hvis det skal forstås sådan.. Så har jeg slet ingen ord.... ;)

von sortfod

Indlæg af von sortfod »

Danmakine skrev:Jeg har faktisk to støvsugere, en lille rød en som står nedenunder og en stor poseløs en der står oppe ved marsvinene.

Dem har jeg begge fået foræret hhv. arvet, så jeg forsøger bare ikke at lade den løbe for meget. Så snart de opgiver får jeg mig dog også en ordentlig - for ikke bare koster strøm, men det er da også hårdt for miljøet, forurener mm - og hver KW du bruger i dag fra f. eks. fossilt brændstof (kul, olie) kan dine børn ikke bruge når de skal koge deres aftensmad om 20 år...
Så det er virkeligt tåbeligt at bruge for meget strøm bare fordi man har råd til det. Lader i så også vandet løbe, lyset tændt, køber billigt kød fra Argentinien (som koster miljøet dyrt i transport), det billigste tøj i supermarkedet som slides hurtigt, er fremstillet på miljøets og samfundets svagestes bekostning, hurtigt bliver til affald og kræver en overudnyttelse af ressourcerne?

Ja jeg spørger bare.

/Lene
Skal vi nu ikke klappe hesten eller huske og få de sultne neger børn i Afrika med også nu når vi er i gang med at redde verden ved at købe en dyr støvsuger ???????

Christina

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

von_sortfods_opdræt skrev:
Danmakine skrev:Jeg har faktisk to støvsugere, en lille rød en som står nedenunder og en stor poseløs en der står oppe ved marsvinene.

Dem har jeg begge fået foræret hhv. arvet, så jeg forsøger bare ikke at lade den løbe for meget. Så snart de opgiver får jeg mig dog også en ordentlig - for ikke bare koster strøm, men det er da også hårdt for miljøet, forurener mm - og hver KW du bruger i dag fra f. eks. fossilt brændstof (kul, olie) kan dine børn ikke bruge når de skal koge deres aftensmad om 20 år...
Så det er virkeligt tåbeligt at bruge for meget strøm bare fordi man har råd til det. Lader i så også vandet løbe, lyset tændt, køber billigt kød fra Argentinien (som koster miljøet dyrt i transport), det billigste tøj i supermarkedet som slides hurtigt, er fremstillet på miljøets og samfundets svagestes bekostning, hurtigt bliver til affald og kræver en overudnyttelse af ressourcerne?

Ja jeg spørger bare.

/Lene
Skal vi nu ikke klappe hesten eller huske og få de sultne neger børn i Afrika med også nu når vi er i gang med at redde verden ved at købe en dyr støvsuger ???????

Christina
lyder nærmest som om du mener det er helt til grin at tænke i de små ting med hensyn til miljøet?... det er ok man ikke er enig men at gøre grin med folk der tænker på miljøet syns jeg er for lavt...

von_fancy

Indlæg af von_fancy »

Turbo skrev:lyder nærmest som om du mener det er helt til grin at tænke i de små ting med hensyn til miljøet?... det er ok man ikke er enig men at gøre grin med folk der tænker på miljøet syns jeg er for lavt...
Jeg ved godt den ikke er henvendt til mig, men nej naturligvis skal man ikke gøre grin med folk er tænker på miljøet - men jeg opfatter det som Danmakine skriver, som om man, ved at købe en billig støvsuger, er et dårligt menneske der IKKE tænker på miljøet. Den holdning synes jeg er lige så lav.

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

von_fancy skrev:
Turbo skrev:lyder nærmest som om du mener det er helt til grin at tænke i de små ting med hensyn til miljøet?... det er ok man ikke er enig men at gøre grin med folk der tænker på miljøet syns jeg er for lavt...
Jeg ved godt den ikke er henvendt til mig, men nej naturligvis skal man ikke gøre grin med folk er tænker på miljøet - men jeg opfatter det som Danmakine skriver, som om man, ved at købe en billig støvsuger, er et dårligt menneske der IKKE tænker på miljøet. Den holdning synes jeg er lige så lav.
hun skriver da intet sted om at man er et dårligt mennske... hun skriver at gør man sådan tænker man IKKE på miljøet... og det er da så sandt så sandt...

von_fancy

Indlæg af von_fancy »

Turbo skrev:hun skriver da intet sted om at man er et dårligt mennske... hun skriver at gør man sådan tænker man IKKE på miljøet... og det er da så sandt så sandt...
At jeg køber en billig støvsuger som bruger mere strøm end den dyre, betyder da ikke jeg ikke tænker på miljøet? Jeg vælger at tilgodese min pengepung på det punkt, men jeg kan da være nok så meget miljø-freak på andre områder. ;)

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

von_fancy skrev:
Turbo skrev:hun skriver da intet sted om at man er et dårligt mennske... hun skriver at gør man sådan tænker man IKKE på miljøet... og det er da så sandt så sandt...
At jeg køber en billig støvsuger som bruger mere strøm end den dyre, betyder da ikke jeg ikke tænker på miljøet? Jeg vælger at tilgodese min pengepung på det punkt, men jeg kan da være nok så meget miljø-freak på andre områder. ;)
ja men det ved vi jo ikke noget om... vi kan bare læse der står at "strømforbruget" betragtes som underordnet...

Besvar