Fodring af syge dyr....

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Elsker-Mine-Dyr

Indlæg af Elsker-Mine-Dyr »

Til Næsedyret :arrow:

Har lige et spørgsmål til det der mad.. kan man også godt give sit marsvin det hvis det skal tage på for ikke og dø? også selvom det spiser selv, men ikke tager på af det den spiser fordi den åbenbart spiser for lidt? :roll:

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Indlæg af Lina »

Et marsvin spiser ikke for lidt uden grund - så du bør under alle omstændigheder finde ud af hvorfor, hvis den ikke selv spiser nok. Om det er tænderne eller noget andet der er galt.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Elsker-Mine-Dyr

Indlæg af Elsker-Mine-Dyr »

Okay har givet hende lidt af din opskrift her til aften :oops:

Hun kunne godt lide den :P

Jeg prøver også og finde ud af hvad der er galt med hende.. Men det er svært når det kun er hende som ikke spiser.. alle mine andre marsvin spiser og tager på som de skal..

Og har tjekket hendes tænder de fine så kan ikke helt forstå det, hun har aldrig været tyk men nærmest lidt tynd da jeg købte hende vejede hun 308 kg og der var den 4 uger og 12 dage :roll:

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Indlæg af Lina »

Du kan ikke selv tjekke kindtænderne... kun fortænderne. Så der kan sagtens være et tandproblem. Det var måske en ide lige at vende nede hos dr dyr og få kigget på om alt ellers ser fint ud.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

Lina skrev:Du kan ikke selv tjekke kindtænderne... kun fortænderne. Så der kan sagtens være et tandproblem. Det var måske en ide lige at vende nede hos dr dyr og få kigget på om alt ellers ser fint ud.
DET er jeg enig i ... både det med tænderne og det med dyrlæge... jeg fik indtrykket af at den unge spiste fint men bare ikke TOG P├âÔǪ i den tråd der blev oprettet om den, derfor rådede jeg mest om fodring da det lød som om der måske ikke blev fodret så fornuftigt... men hvis det ER fordi den spiser for lidt så er en tur til dyrlæge altså påkrævet nu... enten skal den aflives eller også skal den til dyrlæge... man bliver ikke bare ved at gå og obsevere mens en unge sulter ihjel langsomt... ja undskyld men det lugter det altså lidt af set herfra efterhånden.

Elsker-Mine-Dyr

Indlæg af Elsker-Mine-Dyr »

Okay men hun bliver altså fodret som marsvin skal..

Og hun sidder og spiser i hele 10 min nogen gange.. hun kan også spise gullerodder.. så det med jeg bare lad hende være det passer altså ikke Turbo :-s ...

Hvis det var noget med at jeg ikke fodret dem som de skal fodres så ville alle mine andre marsvin eller bare dyr også være tynde som hende.. og det er de ikke...

Mit han marsvin har været ved en sådan ustilling og han fik kun ros og ikke noget negativt.. og jeg fik også kun ros af at jeg passer dem godt osv. :oops:

meyer

Indlæg af meyer »

Det kunne jo tænkes at hun desperat sidder og prøver at spise men at kindtænderne forhindrer hende i at tygge maden og dermed kunne synke den.
Hvis kindtænderne (som du altså ikke selv kan se uden specielt udstyr) er skæve/forvoksede KAN hun ikke tygge sin mad. Hendes instinkter vil at hun alligevel prøver og det ser ud som om hun spiser, men der kommer altså ikke noget ned. Det betyder at hun langsomt sulter ihjel.
Jeg ville se at komme til dyrlæge med hende. Efter min mening kan det kun gå for langsomt.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Indlæg af Lina »

Men altså - HVIS der er noget galt, som kræver dyrlæge, så kan du passe nok så godt uden at det vil have en effekt.

Jeg ville ringe og få en tid, så du en gang for alle kan få afklaret om der er et problem med tænder eller måske noget helt andet.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Elsker-Mine-Dyr

Indlæg af Elsker-Mine-Dyr »

Ja okay...

Hehe hun sidder og spiser og drikker nu, hun spytter det ikke ud :oops:

von_fancy

Indlæg af von_fancy »

Elsker-Mine-Dyr skrev:Ja okay...

Hehe hun sidder og spiser og drikker nu, hun spytter det ikke ud :oops:
Uanset hvad, til 3 mdr og 3 uger er 384g. alt for lidt, som du har skrevet i en anden tråd. Jeg har selv haft mine erfaringer med tandfejl hvor grisene spiste og spiste - eller det så sådan ud, i virkeligheden forsøgte de bare og var egentlig enormt sultne.
Det er en unaturlig lav vægt din gris har så der må være et eller andet galt når dyret også spiser. Jeg ville helt klart tage en tur til dyrlæge og få lavet et tjek - hvis ikke grunden til det bliver fundet, er det en stakket frist bare at lade grisen gå som den gør.

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

Elsker-Mine-Dyr skrev:
Og hun sidder og spiser i hele 10 min nogen gange.. hun kan også spise gullerodder.. så det med jeg bare lad hende være det passer altså ikke Turbo :-s ...
det er altså ikke noget jeg finder på ud af den blå luft når jeg pludselig kommer i tvivl om hvad der egentligt forgår her og siger at jeg syntes dyret skal til dyrlæge fremfor mere "venten og se om hun nu snart tager på"...
jeg har læst alle dine indlæg og må indrømme jeg er ved at blive en "anelse" forvirret over dig og dine udtalelser efterhånden: det ene sted skriver du hun spiser fint, det andet hun ikke spiser nok, og så står der de får gnaverblanding fra supermarkedet og nu står der de bliver fodret som marsvin skal (dvs med c-vitamin blanding?)... jeg tror bare jeg melder mig ud af al snak om dine dyr for med det virvar af oplysninger du roder rundt i, i dine indlæg, er AL rådgivning nyttesløs... for man rådgiver jo udfra hvad du skriver og du skriver som vinden blæser... syns du skal gå til dyrlæge før du prøver noget som helst andet for du virker altså meget forvirret på mig...

Elsker-Mine-Dyr

Indlæg af Elsker-Mine-Dyr »

Ja okay.. men hvis den er syg hvad sygdom tror du så den kan havde? :?

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Indlæg af Lina »

Jeg vil ihvertfald ikke rode mig ud i diagnoser... men muligvis tandfejl.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

Elsker-Mine-Dyr skrev:Ja okay.. men hvis den er syg hvad sygdom tror du så den kan havde? :?
hvor i alverden skulle vi vide det fra? stort set alle sygdomme ved marsvin ENDER med de bliver tyndere og tyndere fordi de er gået fra foderet pga de er syge...

Elsker-Mine-Dyr

Indlæg af Elsker-Mine-Dyr »

Til Turbo :arrow:

Jeg har ikke sagt at de får gnaverblanding fra supermarkedet..

Og ja der er C-vitamin i det mad de får.. så det er heller ikke C-vitamin mangel..

Hun spiser jo også fint men tror bare ikke hun spiser nok for så havde hun jo taget på.. men vejer hende hver dag nu..

Og undskyld hvis mine indlæg har været forvirene for dig Turbo

Besvar