Hvordan ved man om de er gravid ? tilbage til de andre efter

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

Besvar
Exerzi
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 2
Tilmeldt: ons 28. okt 2015 14:21

Hvordan ved man om de er gravid ? tilbage til de andre efter

Indlæg af Exerzi »

Hej, jeg har haft glæden af at få 2 små søde piger midt i september :) desværre har især den ene taget voldsomt på i løbet af den sidste tid og jeg er nervøs for om den lille pus er gravid ? Jeg gjorde desværre fejlen at købe dem fra en dyrehandler som ikke rigtig kan svare på det ene eller det andet så mit spørgsmål går mest på hvordan ved man med sikkerhed hun er gravid ? Da jeg har en mistanke om at de begge er gravide i forskællige stadiger , hvor langt skal de fra hinanden for at sikre at de ikke sætter fødsel igang hos hinanden? Kan graviditet være skyld i at de er blevet meget beskyttende over for deres hus ? og er der stor sandsynlighed for at der går noget galt når de er så små ? Og hvor lang tid skal der gå før de kan sættes sammen igen efter de har fået unger ?

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Hvordan ved man om de er gravid ? tilbage til de andre e

Indlæg af Mysteries »

Først og fremmest: er du sikker på kønnet på begge marsvin? Det er mere om befrugtningen er sket i dyrehandleren eller hjemme ved dig selv, og om marsvinene evt. skal skilles ad. Er det sket i dyrehandleren, har du købsdatoen at gå efter for at gætte hvor langt hun evt. er henne. Marsvin går drægtige i 10 uger, og når de er 7-8 uger henne kan man mærke ungerne sparke inde i maven. Dvs. når du mærker det, kan du regne 2-3 uger frem og forvente en fødsel der. Hvis de begge er drægtige, risikerer du at den anden aborterer, hvis hun er med til fødslen hos den første, fordi hun måske vil gå og rydde op og derved komme til at spise moderkager, som indeholder et hormon der får livmoderen til at trække sig sammen. Er du først sikker på drægtighed hos den ene, ville jeg skille dem ad en uges tid inden forventet fødsel.
Under drægtigheden er det vigtigt at den vordende mor får ro og fred og masser af god mad og ekstra C-vitamin. Du skal ikke give særligt fedende kost eller kalktilskud, men hellere sørge for godt hø, godt tørfoder og grønt med højt C-vitaminindhold. Hvis de to marsvin skændes eller slås, må de skilles ad, da et drægtigt marsvin ikke tåler stress. Har de kun et hus, så giv dem to, så de ikke har det at skændes om.
Hvis det drægtige marsvin pludselig bliver dårlig og stopper med at spise, skal hun akut til dyrlægen (det gælder sådan set alle marsvin, men særligt drægtige kan blive meget syge meget hurtigt). Jeg kan i øvrigt anbefale dig DMKs bog Marsvin bog 1, som du kan købe via marsvineklub.dk (under PR). Der står mange nyttige ting omkring drægtighed hos marsvin.
Selvom det bliver en alt for ung mor, så klarer de det ofte forbavsende godt. Du må dog forvente at hendes egen vækst bliver sat i stå.
Når først ungerne er født, ville jeg vente en uges tid inden jeg ville sætte dem sammen med andre marsvin, da moren stadig er i farezonen hvad angår stress og drægtighedssyge i den første uges tid efter fødslen. Husk at ungerne skal blive hos deres mor til de er 4 uger og vejer 300 g.
Christina

Exerzi
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 2
Tilmeldt: ons 28. okt 2015 14:21

Re: Hvordan ved man om de er gravid ? tilbage til de andre e

Indlæg af Exerzi »

Jeg har holdt rigtig meget øje med kønnet på dem begge for at være helt sikker i starten og de er helt sikkert hunner begge to.
men jeg har haft dem i 7 uger nu så der er jo max. 3 uger tilbage af evt. graviditet. Fordi den største af dem har villet have meget fred for den anden og er blevet arrig har jeg skilt buret af i to så de ikke stresser hinanden.
Derudover får de begge frisk grønt hver dag med masser vitamin C.
Bliver væksten permanent sat i stå efter fødsel eller retter den sig op igen efterfølgende?
Tusind mage tak for svaret ^^ det satte virkelig en masse ting på plads

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Hvordan ved man om de er gravid ? tilbage til de andre e

Indlæg af Mysteries »

Jeg tror de er noget længere om at nå en normal størrelse, men det er der sikkert nogen der ved mere om end jeg. Jeg har ikke selv haft blivende marsvin der var drægtige så tidligere, kun haft marsvin i pleje for Dyreværnet.
Christina

Besvar