Meget mor-syg muttepige 20 dage gammel.

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

Besvar
putte
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 45
Tilmeldt: tors 23. jul 2015 23:52

Meget mor-syg muttepige 20 dage gammel.

Indlæg af putte »

Hej mutte-elskere :D

De unger som vi tog til os for halv anden uges tid siden, er den ene MEGET morsyg. Der går ikke 5 sek. fra vi har taget hende op, så kalder hun på sin mor og den lyd som hun kommer med er så høj at det er lige før at vores trommehinder springer. Vi sætter hende derfor tilbage i buret til hendes mor og søster. Men vi vil jo rigtig gerne sidde med hende for ellers kan vi jo heller ikke gøre hende tam. Hendes søster er lige modsat - hun kalder lige de første 5 sek. og så stopper hun og ellers bare nyder at blive nusset. Vi har prøvet at tage begge piger op men også der skriger hun efter moren. Vi har også prøvet at tage moren op sammen med hende men måtte desværre hurtig opgive, da moren slet ikke er tam, da hun ikke rigtig har haft nogle menneske-kontakt hvor de var før.
Jeg sidder ved buret flere gange om dagen med noget grønt for at de kan vende sig til mig men de vil endnu ikke spise af min hånd.
Er der nogle som der har et godt råd til hvad vi skal gøre med hensyn til Snehvide ( den morsyge )? Skal vi fx lade være med at sætte hende tilbage før efter ca 2 min. selvom hun kalder/skriger?
Eller vil det være synd?

På forhånd tak :)

putte
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 45
Tilmeldt: tors 23. jul 2015 23:52

Re: Meget mor-syg muttepige 20 dage gammel.

Indlæg af putte »

Jeg ved godt at der længere nede er en tråd med overskriften Morsyge unger men da vi ikke skal af med vores mutter, fik jeg ikke så meget ud af at læse den, så derfor oprettede jeg denne. Eller jeg skulle måske bare have stillet mit spørgsmål i den anden tråd?

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Meget mor-syg muttepige 20 dage gammel.

Indlæg af Mysteries »

Jeg synes hellere I skal tage hende og moren ud sammen, så de kan finde tryghed hos hinanden når de skal lære at blive nusset.
Christina

putte
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 45
Tilmeldt: tors 23. jul 2015 23:52

Re: Meget mor-syg muttepige 20 dage gammel.

Indlæg af putte »

Mysteries skrev:Jeg synes hellere I skal tage hende og moren ud sammen, så de kan finde tryghed hos hinanden når de skal lære at blive nusset.
Moren er bare meget svær at sidde med da hun slet ikke er tam men vi prøver at tage hende op igen sammen med moren og så håbe på at det går.

putte
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 45
Tilmeldt: tors 23. jul 2015 23:52

Re: Meget mor-syg muttepige 20 dage gammel.

Indlæg af putte »

Vi har nu forsøgt nogle gange at have moren oppe på samme tid som Snehvide ( den morsyge ) og det er ganske enkelt umuligt, da moren er meget vild når man sidder med hende og det smitter af på Snehvide, så de slapper slet ikke af. Vi tilbyder dem noget grønt når vi har dem oppe men de snuser ikke engang til det. Vi kan mærke at de er meget anspændte når de er oppe og da vi jo kun vil dem det bedste kommer de derfor tilbage i buret.
Vi overvejer at finde et godt hjem til moren hvis ikke det bliver bedre i løbet af en mdr tid det med at Snehvide er SÅ morsyg for vi tror desværre ikke at vi ellers kan få hende tam. Vi prøver og prøver flere gange om dagen og det har vi gjort mere eller mindre siden vi fik dem men vi syntes desværre ikke at der sker noget. Ligeledes vil de endnu ikke spise grønt af vores hånd.

En anden ting er at Snehvide ligesom bider ud efter Mille ( hendes søster ) og det lyder rimelig voldsomt. Mille kommer når det sker med et kæmpe hvin og løber væk. Det startede for ca 3-4 dage siden. De har en hylde i deres bur med en hygge-pose og som moren elsker at putte inde i og det samme Snehvide - men når Mille hopper op på hylden og bare nærmer sig posen ( en stor the - pose af stof ) så nærmest fare Snehvide ud og snapper ud efter Mille og derved jager hende væk. Og det resulterer jo så i at Mille rigtig tit ligger alene under hylden og kalder, da hun ikke tør gå derop og det er jo rigtig synd :cry:
Hvad betyder Snehvide's opførsel? Er det det med rangordnen som er ved at blive sat? Syntes bare at det er meget tidligt hvis det er - de bliver 4 uger på fredag.
Skal lige siges at der ikke har været noget blod og rigtige bid og det håber vi så sandelig heller ikke at der kommer. Er der evt noget som vi kan gøre? Både med det morsyge samt angrebene?

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Meget mor-syg muttepige 20 dage gammel.

Indlæg af Mysteries »

Det er naturligt for marsvineunger at kalde på deres mor, så det ville jeg ikke forvente ændrede sig særlig meget før de bliver ældre. Det kan godt være at de to unger meget tidligt er ved at finde ud af rangordnen - hvis de allerede nu er sådan kan det være en god id├® at have nok ressourcer til alle, altså gemmesteder nok (så der ikke er nogen der jages ud for at andre kan være der). Mht at få tæmmet dem, så kræver det en hel del tålmodighed. Er den anden unge mere rolig? For hendes ro kan også smitte af på de andre hvis de tages ud sammen.
Christina

putte
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 45
Tilmeldt: tors 23. jul 2015 23:52

Re: Meget mor-syg muttepige 20 dage gammel.

Indlæg af putte »

Hendes søster Mille er en del roligere at sidde med. Hun kalder lige de første 5-10 sek og så falder hun til ro og nyder at være oppe. Vi har prøvet at tage dem begge op men Snehvide er MEGET urolig og kalder konstant efter moren, så det er meget svær at sidde med hende. Mille og moren er endelig så småt begyndt at spise grønt af vores hånd men ikke Snehvide. Vi kan se at hun prøver men virker meget bange. Men vi gør alt for at hun skal føle tryghed hos os.

Med hensyn til hendes angreb imod Mille så er det ikke længere kun på hylden at det sker. Nu er hun også begyndt at fare på søsteren når de er i bunden af buret og også når de er i løbegården. Hvis Mille fx går stille og rolig forbi Snehvide, så kan Snehvide finde på at bide ud efter hende eller fx når de er i løbegården og hvis Mille fx hopper rundt og er glad, så kan hun også finde på at fare på hende der. Igår aftes var det rigtig slemt for der trængte Snehvide Mille op i det ene hjørne af buret og bed ud efter hende - heldigvis var der ikke rigtige bid men Mille bliver jo rigtig bange og hviner højlydt hver gang og det er jo sindssyg synd for hende :cry:
Vi har lavet en hule til dem hver i buret, så de har hver deres plus der er en tunnel og en bro.
Forholdet imellem Mille og moren er godt - det er kun Snehvide som der er problemer med og vi ved simpelthen ikke hvad vi skal gøre.
En af min kærstes bekendte har tilbudt at han gerne vil tage Snehvide ned til dem hvis det kommer dertil. De har i forvejen to voksne hunner. Men vi tog dem jo til os fordi vi gerne ville give dem et godt mutteliv samt beholde dem men samtidig skal Mille jo heller ikke gå og være bange samt blive bidt efter hele tiden.
Selvfølgelig ser vi lige tiden an men hvis angrebene fortsætter, så ved vi virkelig ikke hvad vi skal gøre :cry:

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Meget mor-syg muttepige 20 dage gammel.

Indlæg af Mysteries »

Hvor gamle er ungerne? For det lyder som en lidt heftig adfærd for en lille unge.
Christina

putte
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 45
Tilmeldt: tors 23. jul 2015 23:52

Re: Meget mor-syg muttepige 20 dage gammel.

Indlæg af putte »

Mysteries skrev:Hvor gamle er ungerne? For det lyder som en lidt heftig adfærd for en lille unge.
De er præcis 4 uger og 1 en dag gamle.
Ja vi syntes også at det er noget af en voldsom adfærd at have for en unge som ikke er ældre. Vi ved virkelig ikke hvad vi skal gøre. Det er så slemt at vi har et fejebakke liggende ved siden af vores sofa for så vi hurtig kan skille dem ad for hvis nu Snehvide finder på at fare "rigtig" på Mille og det vil vi jo meget gerne undgå. De står nemlig inde i stuen.
Somme tider sidder de og spiser ved siden af hinanden og ligner de bedste mutteveninder og så håber vi jo at nu er det andet slut men så går der ikke lang tid, så snapper hun igen.
Det er frygteligt at se Mille blive bidt efter så tit plus at hun bliver så bange :cry:
Hvis ikke det bliver bedre i løbet af et par uger/måned vil det bedste så være at gå af med hende? Det vil vi selvfølgelig være rigtig kede af men det andet er også rigtig synd for søsteren.

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Meget mor-syg muttepige 20 dage gammel.

Indlæg af Mysteries »

Hvis ikke de enes, ville jeg nok se mig om efter et andet hjem til bissen, gerne hos en kastrat der ikke så let bliver kanøflet.
Christina

putte
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 45
Tilmeldt: tors 23. jul 2015 23:52

Re: Meget mor-syg muttepige 20 dage gammel.

Indlæg af putte »

Jeg har fundet et godt hjem til Snehvide hvor der er to voksne hunner og en kastrat. Hun var lidt stille i starten men det er jo også klart, når det er et fremmed sted. Men hun har det rigtig godt, har jeg fået fortalt og det er vi jo bare super glad for at høre. Der har heller ikke været nogle angreb fra nogle af dem, så det lader til at hun er accepteret og omvendt.
Det er også rigtig dejligt at se Mille løbe glad rundt uden at skulle være bange for at blive bidt efter. Så det er ren mutte-idyl herhjemme nu :D

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: Meget mor-syg muttepige 20 dage gammel.

Indlæg af Ulla »

putte skrev:Jeg har fundet et godt hjem til Snehvide hvor der er to voksne hunner og en kastrat. Hun var lidt stille i starten men det er jo også klart, når det er et fremmed sted. Men hun har det rigtig godt, har jeg fået fortalt og det er vi jo bare super glad for at høre. Der har heller ikke været nogle angreb fra nogle af dem, så det lader til at hun er accepteret og omvendt.
Det er også rigtig dejligt at se Mille løbe glad rundt uden at skulle være bange for at blive bidt efter. Så det er ren mutte-idyl herhjemme nu :D
:D :D :D :D

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Meget mor-syg muttepige 20 dage gammel.

Indlæg af Mysteries »

Det var en god slutning på historien, synes jeg :)
Christina

Besvar