Fået en mor med 3 unger - ikke planlagt.

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

putte
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 45
Tilmeldt: tors 23. jul 2015 23:52

Fået en mor med 3 unger - ikke planlagt.

Indlæg af putte »

Hej Ôÿ║
Nu ved jeg ikke om det er det rigtige sted at stille spørgsmålene, hvis det ikke er så må i lige sige det.
Det drejer sig om at jeg i dag har hentet min mors marsvin som fik 3 skønne unger forrige fredag. Min mor høre desværre under den gruppe af mennesker som der ikke burde have dyr. Jeg har kørt derned flere gange med grønt for ellers fik de ikke noget og for slet ikke at tale om det lille bur som de gik i - de havde intet plads at bevæge sig på. I dag da jeg tog derned der tog jeg simpelthen den beslutning at tage dem alle 4 med hjem, så det gjorde jeg.
Jeg har så brugt hele eftermiddagen på at skaffe/købe ting til dem samt lånt en stort bur. Jeg har gjort det rigtig hyggeligt for dem med både tunneler,foderkugle,seng samt en hjemmelavet køje og bare synet af dem, da de kom derned - det glemmer jeg aldrig. De blev simpelthen så glade og hoppede rundt og rigtig pludrede :D jeg kunne stå og kigge på dem i timevis for hold op hvor er de dejlige :D

Nå men nu til mine spørgsmål Ôÿ║
1. Vi vil først begynde at tage dem op om en 3 dage for de skal jo lige vænne sig til de nye omgivelser. Men når vi tager dem op, skal vi så tage alle 4 op og sidde med eller er det fx okay kun at tage en unge op ad gangen i ca 20 min? Tænker på afsavn til de andre.

2. Må moren godt få foderkuglerne ( junier ) fra Vitakraft? Det er nemlig det vi bruger til vores andre 2 marsvinunger og det er også det som de her 3 unger vil få.

3. Hvor gamle skal ungerne være før de er parate til at komme i løbegården med moren?

4. Er der nogle forholdsregler som jeg tage med hensyn til vores to andre marsvin da det er hanner? Tænker på om de kan lugte at der er kommet en hun ind at stå i samme rum ( de står alle i stuen da jeg syntes at det er det bedste ).

5. Jeg ved endnu ikke hvad køn ungerne er men hvis der er en eller flere hanner, hvornår er det så bedst at tage ham væk fra moren? For jeg er ikke interesseret i at han hopper på moren eller de andre unger, hvis de nu er hunner.

6. Hvor meget grønt skal sådan nogle små unger have i løbet af en dag? De får alle ekstra c-vitamin samt noget godt urtehø.

Undskyld min lange besked men jeg håber at der er nogle som der kan hjælpe mig, da jeg/vi ikke før har haft så små unger.
Vil lige sige at min mor var okay med at jeg tog dem, bare så i ikke tror at jeg har stjålet dem.

På forhånd tak :D

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: Fået en mor med 3 unger - ikke planlagt.

Indlæg af Ulla »

Hej !
Allerførst vil jeg sige dig at du virkelig tager ansvar, hvor er det godt.
1. Jeg synes det er godt at du lader dem falde lidt til, inden du tager dem op, det gør jeg også når jeg får nye dyr ind.
Prøv dig lidt frem med hvor lang tid du har dem oppe ad gangen, måske skal du tage mor og en unge op, måske to unger, der må du også prøve dig lidt frem,
det ville jeg gøre, andre vil nok gøre det på en anden måde.
2. Moren tager ikke skade af at få Vita kraft kuglerne, men jeg syntes at de er dyre at bruge og måske ikke det allerbedste foder, jeg ville måske skifte over til
Cavia Korell det er billiger i kilo pris, mener du kan få 5 kilo for 60 kr. hos Maxsø eller hos brogaarden, og så er de dækket ind med c-vitaminer, ellers er der
Burgess Excell et rigtigt godt kvalitets foder dog lidt dyrt.
4. Jeg har flere hanner der går 2 og 2 i samme værelse som mine hunner det er ikke et problem, problemet kommer først hvis de har været i selvskab med en hun
så er løbet kørt, og de to hanner vil højst sandsynligt ikkekunne gå sammen igen.
5. Ungerne skal være 4 uger og veje 300 gram før de må tages væk fra deres mor.

Det er mine bud. God fornøjelse. :)

putte
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 45
Tilmeldt: tors 23. jul 2015 23:52

Re: Fået en mor med 3 unger - ikke planlagt.

Indlæg af putte »

Hej Ulla.

Mange tak for dine råd :D
Ja du har nok ret i det med at prøve os frem med hensyn til at tage dem op. De er ikke rigtig vant til at være oppe og det samme med moren, da min egen mor bare lod dem være. Så hun var kun oppe når enten min søster eller jeg var dernede. Så moren er lidt svær at sidde med men jeg vil gøre alt for at få både hende og ungerne tamme. Men vi prøver os lidt frem hvad vi finder bedst.
Det foder som du nævner,er det både beregnet til unger og voksne marsvin? Jeg har godt hørt det der hedder Cavia Korell men har aldrig brugt det men hvis det er billigere og lige så godt og det lyder det til, så vil jeg da prøve at gå over til det.
Vores to hanner kommer ikke på noget tidspunkt til at gå med hunnen for vi skal ikke have flere unger - selvom de godt nok er søde men jeg syntes at vi har nok nu :D

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: Fået en mor med 3 unger - ikke planlagt.

Indlæg af Ulla »

Jeg vil sige at Cavia Korell er et beder foder en Vita Kraft, og både voksne og unger kan spise det, når jeg laver foder skifte hos mine dyr starter jeg med at blande det nye foder op med det gamle så de langsomt vender sig til det.
Burgess Excel fås hos nogen dyrlæger og hos Plantorama i Hillerød.

putte
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 45
Tilmeldt: tors 23. jul 2015 23:52

Re: Fået en mor med 3 unger - ikke planlagt.

Indlæg af putte »

Det vil jeg prøve at købe ( Cavia Korell ) og så følge dit råd med at blande det nye foder med Vitakraft så de langsomt kan vænne sig til det. Det havde jeg ikke lige selv tænkt på men det lyder rigtig fornuftigt så tak skal du have :)

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: Fået en mor med 3 unger - ikke planlagt.

Indlæg af Ulla »

Det var så lidt. Kan du selv kønsbestemme de nye små, eller skal du have hjælp? Jeg skriver lige en pb. til dig.

putte
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 45
Tilmeldt: tors 23. jul 2015 23:52

Re: Fået en mor med 3 unger - ikke planlagt.

Indlæg af putte »

Jeg har aldrig prøvet sådan noget før. Men jeg har læst på nettet at man skal ligge dem på ryggen og det er lige før at det er det som jeg er allermest nervøs for, for jeg er bange for at jeg ikke kan holde dem og de derved bliver stresset af hvis jeg nu tager for lang tid om det. Der står også at hos hannen skal det ligne et i og hos hunnen skal det være et y.
Jeg har tænkt mig at prøve at finde ud af kønnene på torsdag for så er der gået 3 dage fra vi fik dem og så tænker jeg at de er faldet til. Det lader det allerede til at de er, for de løber rundt og snakker rigtig meget og popcorner ( som det vidst hedder ) så mon ikke jeg kan prøve der. Men jeg er godt nok spændt på om jeg kan og mega nervøs :?

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: Fået en mor med 3 unger - ikke planlagt.

Indlæg af Ulla »

Du har set at jeg har sendt en pb. til dig ikke?

putte
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 45
Tilmeldt: tors 23. jul 2015 23:52

Re: Fået en mor med 3 unger - ikke planlagt.

Indlæg af putte »

Jeg har først set din pb. nu for vdr ikke klar over hvor den var henne - er rimelig ny herinde så er lidt langsom Ôÿ║
Vi bor desværre I Fredericia så det er jo lidt langt væk men du skal virkelig have tusind tak for dit tilbud om at hjælpe.
Hvis jeg slet ikke kan finde ud af det så prøver jeg at forhøre mig i vores omgangskreds om der evt skulle være nogle som der kan for jeg vil ikke stresse ungerne ved at blive ved med at prøve.
Men jeg håber at det lykkedes :D

putte
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 45
Tilmeldt: tors 23. jul 2015 23:52

Re: Fået en mor med 3 unger - ikke planlagt.

Indlæg af putte »

Jeg glemte helt at skrive at da jeg prøvede at svare tilbage på din pb. at der blev der ved med at stå at der var en fejl så jeg kunne desværre ikke svare tilbage på den, så derfor svarede jeg på den herinde. Jeg ved ikke lige hvad jeg gjorde galt. Men jeg prøvede at sende den 3 gange og det blev ved med at stå der.

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: Fået en mor med 3 unger - ikke planlagt.

Indlæg af Ulla »

putte skrev:Jeg glemte helt at skrive at da jeg prøvede at svare tilbage på din pb. at der blev der ved med at stå at der var en fejl så jeg kunne desværre ikke svare tilbage på den, så derfor svarede jeg på den herinde. Jeg ved ikke lige hvad jeg gjorde galt. Men jeg prøvede at sende den 3 gange og det blev ved med at stå der.
Det er helt ok. Og ellers prøv at fin en opdrætter fra DMK ( Dansk Marsvine Klub)eller DMF ( Dansk Marsvine Forening) i nærheden af dig, der er helt sikkert en der vil hjælpe dig hvis det er. Pøj pøj med dem :)

putte
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 45
Tilmeldt: tors 23. jul 2015 23:52

Re: Fået en mor med 3 unger - ikke planlagt.

Indlæg af putte »

Det vil jeg prøve at gøre for jeg tog en op i eftermiddag og ville prøve at se kønnet men det gik desværre ikke så godt. For da jeg sad med ungen og ville vende hende/ham om på ryggen der blev ungen ved med at vende sig om og efter ca 2-3 min kom ungen tilbage til de andre, for jeg ville ikke stresse den mere end højest nødvendigt :? Så det var lidt øv men prøver at finde noget hjælp i morgen.

Nu spørg jeg nok dumt men når i markere en tekst eller besked med gul som en anden har skrevet og som i vil svare på - Hvordan gør i det? Som fx da du markerede min sidste besked. Jeg har nemlig prøvet men uden held :lol:

Farm-Holt
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1527
Tilmeldt: tors 2. apr 2009 14:44
Geografisk sted: Vamdrup/Kolding
Kontakt:

Re: Fået en mor med 3 unger - ikke planlagt.

Indlæg af Farm-Holt »

putte skrev:Det vil jeg prøve at gøre for jeg tog en op i eftermiddag og ville prøve at se kønnet men det gik desværre ikke så godt. For da jeg sad med ungen og ville vende hende/ham om på ryggen der blev ungen ved med at vende sig om og efter ca 2-3 min kom ungen tilbage til de andre, for jeg ville ikke stresse den mere end højest nødvendigt :? Så det var lidt øv men prøver at finde noget hjælp i morgen.

Nu spørg jeg nok dumt men når i markere en tekst eller besked med gul som en anden har skrevet og som i vil svare på - Hvordan gør i det? Som fx da du markerede min sidste besked. Jeg har nemlig prøvet men uden held :lol:
Du trykker bare på "Cit├®r" i højre hjørne og så skriver du neden under :D
Hvis du ikke finder anden hjælp til kønsbestemmelse, kan jeg godt. Jeg bor i Vamdrup ved Kolding.
Maria -Bidt af en gnaver ;-)

www.farm-holt.dk

putte
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 45
Tilmeldt: tors 23. jul 2015 23:52

Re: Fået en mor med 3 unger - ikke planlagt.

Indlæg af putte »

Farm-Holt skrev:
putte skrev:Det vil jeg prøve at gøre for jeg tog en op i eftermiddag og ville prøve at se kønnet men det gik desværre ikke så godt. For da jeg sad med ungen og ville vende hende/ham om på ryggen der blev ungen ved med at vende sig om og efter ca 2-3 min kom ungen tilbage til de andre, for jeg ville ikke stresse den mere end højest nødvendigt :? Så det var lidt øv men prøver at finde noget hjælp i morgen.

Nu spørg jeg nok dumt men når i markere en tekst eller besked med gul som en anden har skrevet og som i vil svare på - Hvordan gør i det? Som fx da du markerede min sidste besked. Jeg har nemlig prøvet men uden held :lol:
Du trykker bare på "Cit├®r" i højre hjørne og så skriver du neden under :D
Hvis du ikke finder anden hjælp til kønsbestemmelse, kan jeg godt. Jeg bor i Vamdrup ved Kolding.

Nåå sådan så ved jeg det - mange tak skal du have :D
Det er rigtig sødt af dig at tilbyde det - jeg vender lige tilbage i løbet af morgen for min søster kender muligvis en som der kan. Men hvis ikke, så må du meget gerne :D tak skal du have.

putte
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 45
Tilmeldt: tors 23. jul 2015 23:52

Re: Fået en mor med 3 unger - ikke planlagt.

Indlæg af putte »

Farm-Holt skrev:
putte skrev:Det vil jeg prøve at gøre for jeg tog en op i eftermiddag og ville prøve at se kønnet men det gik desværre ikke så godt. For da jeg sad med ungen og ville vende hende/ham om på ryggen der blev ungen ved med at vende sig om og efter ca 2-3 min kom ungen tilbage til de andre, for jeg ville ikke stresse den mere end højest nødvendigt :? Så det var lidt øv men prøver at finde noget hjælp i morgen.

Nu spørg jeg nok dumt men når i markere en tekst eller besked med gul som en anden har skrevet og som i vil svare på - Hvordan gør i det? Som fx da du markerede min sidste besked. Jeg har nemlig prøvet men uden held :lol:
Du trykker bare på "Cit├®r" i højre hjørne og så skriver du neden under :D
Hvis du ikke finder anden hjælp til kønsbestemmelse, kan jeg godt. Jeg bor i Vamdrup ved Kolding.

Nåå sådan så ved jeg det - mange tak skal du have :D
Det er rigtig sødt af dig at tilbyde det - jeg vender lige tilbage i løbet af morgen for min søster kender muligvis en som der kan. Men hvis ikke, så må du meget gerne :D tak skal du have.

Besvar