4 måneder gammel drægtig hun - spørgsmål..

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

Besvar
krymle
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 5
Tilmeldt: ons 19. feb 2014 22:33

4 måneder gammel drægtig hun - spørgsmål..

Indlæg af krymle »

Her for en 3 måneders tid siden fik vi en rigtig fin lille dreng(troede vi), Atlas, til min ene han, Dexter. Det viste sig at Atlas var drægtig. Altså, en pige. Suk. Hun hedder nu Pandora og er blevet rigtig stor og fin. 1100 g, hvilket jeg går ud fra er en god nok vægt når hun nu er ved enden af sin graviditet, og kun er 4 måneder?

Jeg er lidt bekymret for om hun klarer det.. hun er jo så ung. Er der noget jeg kan gøre for hende?

Mit andet spørgsmål er om det er normalt at hun drikker meget vand? Ikke sådan super-duper meget, men hun er ved truget næsten hele tiden, selvom vandet ikke forsvinder særligt meget hurtigere end normalt. Jeg har tjekket truget, da jeg tænkte at der måske var noget galt med den, men nej, den er i perfekt stand.

Jeg har også hørt at marsvin ikke laver reder, som sådan. Men det gør hun altså. Lavet en rigtig god "sofa-hule" i det ene hjørne med en stor bunke hø. Ellers supercute. :)

Jeg tror måske mine spørgsmål er lidt forvirrende.. forstår heller ikke helt selv hvad jeg prøver at sige. Jeg er bare bekymret..

Tips?

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: 4 måneder gammel drægtig hun - spørgsmål..

Indlæg af Lina »

ååh du står i en situation som rigtigt mange osse har prøvet - og så lærer man pr automatik at dobbelttjekke køn, når man kigger marsvin :-)

Anyways... træk vejret!
Oftest går det nemlig godt. Men vi kan starte fra en ende af.
Er de skilt ad nu? Hvis ikke, så få det gjort. Ikke fordi hannen vil gøre ungerne noget - men hun vil komme i brunst igen ganske kort tid efter fødslen, og så ryger han jo på igen.
Hunnerne bygger som sådan ikke rede.. men de bliver noget besværede af mavsen, og så bliver de noget mageligt anlagt. Ofte ser man dem grave hul til maven, når de er i slutningen af drægtigheden. Mange camperer mere eller mindre i madskålen og flytter sig kun for at få noget at drikke... og ja, en del drikker mere... der ligger sikkert osse nogen små lømler derind og moser på blæren.
Rigtigt mange hunner vælger at føde når der er stille omkring dem.. dvs sådan efter midnat og ud på de små timer... så man kommer ind til bebiser om morgenen.. Det er så en ulempe hvis det går galt, for man når ikke at opdage det - det gør man så heller ikke nødvendigvis selvom man er vågen, for det kan gå lynhurtigt... jeg havde en der fødte 2┬¢ unge og fik en blodstyrtning, hvor jeg kun var ude af rummet i 20-30 minutter. Men altså... i langt de fleste tilfælde går alt efter planen, så du kan ligesågodt trække vejret dybt allerede nu :-)
Hvis du er så heldig at være tilstede ved fødslen, så når de får veer.. så ligner det sådan et hik, når ve-krampen kommer. Nogen hunner siger en lille stønnelyd, andre siger ikke et pip. Men når først veerne kommer, så skulle det hele gerne komme som perler på en snor... hvis der går mere end ┬¢ time imellem 2 unger, så ville jeg personligt gå i panik og fare ned til min dyrlæge.
Med førstegangshunner, så kan der ske det at de ikke rigtigt ved hvad de skal gøre - sådan at de kan få brug for hjælp med at pakke ungen ud. Du må gerne røre nyfødte marsvineunger - det er mødrene fuldstændigt ligeglade med. Så her langer du bare ind og får hul på fosterhinden... og når først der er hul så ungen kan trække vejret, så planter du bare ungen under mors næse, hvorefter instinkterne i 99,99% af tilfældene tager over. Det næste problem førstegangshunnerne kan have, er, at de bliver så optagede af at pudse og polere på en unge, at de lissom iklke opdager at der kommer flere ud i den anden ende... så igen dykker man ind, får hul på fosterhinden og lægger op under mors næse.
Mine hunner har efter fødslen ofte ladet ungerne ligge, og så lige selv taget en lille morfar, fået noget at spise osv - og så vendt retur til ungerne bagefter.

Men lige nu, der kan du ikke gøre så meget andet end at give hende ro og masser af god mad... og så vente... hvor det sidste er det sværeste :-)
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

krymle
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 5
Tilmeldt: ons 19. feb 2014 22:33

Re: 4 måneder gammel drægtig hun - spørgsmål..

Indlæg af krymle »

Lina skrev:ååh du står i en situation som rigtigt mange osse har prøvet - og så lærer man pr automatik at dobbelttjekke køn, når man kigger marsvin :-)

Anyways... træk vejret!
Oftest går det nemlig godt. Men vi kan starte fra en ende af.
Er de skilt ad nu? Hvis ikke, så få det gjort. Ikke fordi hannen vil gøre ungerne noget - men hun vil komme i brunst igen ganske kort tid efter fødslen, og så ryger han jo på igen.
Hunnerne bygger som sådan ikke rede.. men de bliver noget besværede af mavsen, og så bliver de noget mageligt anlagt. Ofte ser man dem grave hul til maven, når de er i slutningen af drægtigheden. Mange camperer mere eller mindre i madskålen og flytter sig kun for at få noget at drikke... og ja, en del drikker mere... der ligger sikkert osse nogen små lømler derind og moser på blæren.
Rigtigt mange hunner vælger at føde når der er stille omkring dem.. dvs sådan efter midnat og ud på de små timer... så man kommer ind til bebiser om morgenen.. Det er så en ulempe hvis det går galt, for man når ikke at opdage det - det gør man så heller ikke nødvendigvis selvom man er vågen, for det kan gå lynhurtigt... jeg havde en der fødte 2┬¢ unge og fik en blodstyrtning, hvor jeg kun var ude af rummet i 20-30 minutter. Men altså... i langt de fleste tilfælde går alt efter planen, så du kan ligesågodt trække vejret dybt allerede nu :-)
Hvis du er så heldig at være tilstede ved fødslen, så når de får veer.. så ligner det sådan et hik, når ve-krampen kommer. Nogen hunner siger en lille stønnelyd, andre siger ikke et pip. Men når først veerne kommer, så skulle det hele gerne komme som perler på en snor... hvis der går mere end ┬¢ time imellem 2 unger, så ville jeg personligt gå i panik og fare ned til min dyrlæge.
Med førstegangshunner, så kan der ske det at de ikke rigtigt ved hvad de skal gøre - sådan at de kan få brug for hjælp med at pakke ungen ud. Du må gerne røre nyfødte marsvineunger - det er mødrene fuldstændigt ligeglade med. Så her langer du bare ind og får hul på fosterhinden... og når først der er hul så ungen kan trække vejret, så planter du bare ungen under mors næse, hvorefter instinkterne i 99,99% af tilfældene tager over. Det næste problem førstegangshunnerne kan have, er, at de bliver så optagede af at pudse og polere på en unge, at de lissom iklke opdager at der kommer flere ud i den anden ende... så igen dykker man ind, får hul på fosterhinden og lægger op under mors næse.
Mine hunner har efter fødslen ofte ladet ungerne ligge, og så lige selv taget en lille morfar, fået noget at spise osv - og så vendt retur til ungerne bagefter.

Men lige nu, der kan du ikke gøre så meget andet end at give hende ro og masser af god mad... og så vente... hvor det sidste er det sværeste :-)
Først.. TAK for svaret!

Det er 2 uger siden vi tog Dexter fra. Og jeg vil helt sikkert lytte og se efter de lyde/hik du beskriver. :)

Lige et spørgsmål mere jeg ikke fik skrevet ind i det første indlæg. Hendes klør er blevet lange og lidt skarpe. Jeg har villet klippe dem i det sidste stykke tid, men jeg er så bange for at komme til at trykke på hende et forkert sted. :( Hvordan gør jeg det bedst? Eller måske skal jeg bare vente til ungerne er født? Så håber jeg bare ikke hun kommer til at skade dem med dem.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: 4 måneder gammel drægtig hun - spørgsmål..

Indlæg af Lina »

åh det er svært at sige... normalt passer jeg det ind med mine, sådan at de bliver taget inden vommen bliver for stor - men det er jo noget nemmere når det er en planlagt fødsel ;-)

Hvis du synes de er for lange, så ville jeg se om ikke jeg kunne snige mig til at tage dem.
Når du løfter hende ud, så sørg for at have en hånd under hende, sådan at hun er godt støttet - for det er sådan lidt besværligt at håndtere for meget, når de når op i xxxl-klassen.
Der er mange forskellige måder at klippe kløer på - det veksler lidt efter hvordan man selv har det bedst, hele humlen er nemlig at finde en arbejdsstilling hvor du føler at du har kontrol over det.
Men når hun nu er i de store størrelser, så tror jeg at den måde jeg gør det på, nok vil være en god ide.
Jeg sætter mine på en plan overflade.. f.ex. et bord (på et håndklæde eller lignende). Jeg har dem med siden til mig, sådan at jeg kan læne mig lidt over dem.. og fiksere dem med mine babbelutter ;-)
Og så løfter jeg bare de ben ud, som er længst væk fra mig - lidt som at løfte ben på en hest når man skal rense hove. Der sker osse det, at når du tage et af de ben der er længst væk fra dig, sådan at grisen lissom kommer til at tilte lidt.. så tilter den tilbage mod din overkrop/babbelutter, og bliver automatisk støttet.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

krymle
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 5
Tilmeldt: ons 19. feb 2014 22:33

Re: 4 måneder gammel drægtig hun - spørgsmål..

Indlæg af krymle »

Lina skrev:åh det er svært at sige... normalt passer jeg det ind med mine, sådan at de bliver taget inden vommen bliver for stor - men det er jo noget nemmere når det er en planlagt fødsel ;-)

Hvis du synes de er for lange, så ville jeg se om ikke jeg kunne snige mig til at tage dem.
Når du løfter hende ud, så sørg for at have en hånd under hende, sådan at hun er godt støttet - for det er sådan lidt besværligt at håndtere for meget, når de når op i xxxl-klassen.
Der er mange forskellige måder at klippe kløer på - det veksler lidt efter hvordan man selv har det bedst, hele humlen er nemlig at finde en arbejdsstilling hvor du føler at du har kontrol over det.
Men når hun nu er i de store størrelser, så tror jeg at den måde jeg gør det på, nok vil være en god ide.
Jeg sætter mine på en plan overflade.. f.ex. et bord (på et håndklæde eller lignende). Jeg har dem med siden til mig, sådan at jeg kan læne mig lidt over dem.. og fiksere dem med mine babbelutter ;-)
Og så løfter jeg bare de ben ud, som er længst væk fra mig - lidt som at løfte ben på en hest når man skal rense hove. Der sker osse det, at når du tage et af de ben der er længst væk fra dig, sådan at grisen lissom kommer til at tilte lidt.. så tilter den tilbage mod din overkrop/babbelutter, og bliver automatisk støttet.
Jeg skal gøre mit bedste, men mine babbelutter kan nok ikke bruges. :D

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: 4 måneder gammel drægtig hun - spørgsmål..

Indlæg af Lina »

hehe... nej det er ikke os allesammen der er med indbyggede fikseringsmoduler *G*
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: 4 måneder gammel drægtig hun - spørgsmål..

Indlæg af Mysteries »

Jeg vil sige meget det samme som Lina har sagt. Hun skal nok klare den fint - 4 måneder er ikke så slemt igen og med den størrelse du beskriver skal det nok gå fint.
Jeg kan anbefale dig DMKs bog 1, hvor der står rigtig meget om drægtighed og fødsel. Den var guld værd for mig da jeg startede som opdrætter - alt det man kan forvente og hvad man skal holde øje med af faresignaler. Du kan købe den gennem PR på marsvineklub.dk
Du kan fastsætte fødselstidspunktet nogenlunde efter hvornår du mærkede spark i maven først gang. De begynder at sparke når hun er 7-8 uger henne.
Det er supervigtigt ikke at stresse hende, så hvis du føler det bliver for meget stress at klippe kløer på hende (altså at du skal kæmpe med hende), så hellere vent til hun har født og en uge efter. Tænk også på at ugen efter fødslen er en risikoperiode, ligesom ugerne op til. Og husk hun har brug for 2-3 gange så meget C-vitamin som normalt.
Christina

Naomi
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 9
Tilmeldt: fre 13. mar 2015 02:10

Re: 4 måneder gammel drægtig hun - spørgsmål..

Indlæg af Naomi »

Hej, allesammen.

Interessant at læse jeres indlæg.

Et hurtigt spørgsmål:

En hun, 600 g, røde øjne, glat pels i lyse store pletter i 3 nyancer.
Han, 900 g, sorte øjne, glat pels, store mørke pletter og farver. Lidt lang pels bagerst.

Er den kære Nikolina for lille til at blive parret med denne han?
Han er ca to år gammel, men hun er ca 6 måneder.

Hvad kan der ske?

På forhånd tak.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: 4 måneder gammel drægtig hun - spørgsmål..

Indlæg af Lina »

Hun er både for lille og for ung - du skal tænke på at hun langt fra er færdig med at vokse, og det er ikke fair at hendes krop både skal bruge krudt på at vokse og på et kuld ungers trivsel.

Personligt ville jeg hannen ikke blive brugt til avl, hvis han boede her - fordi i forhold til marsvin nu om dage, så er han altså bette :-)
Mine 'små' hanner vejer nok 1000-1100g, hvor det er mere normalt at de ligger på 1200-1500g
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: 4 måneder gammel drægtig hun - spørgsmål..

Indlæg af Marsvin »

Det med hannens vægt er i underkanten er rigtigt nok, men ikke sikkert Naomi lige kan få fat i bedre avlsdyr.
Hunnen skal være mere udvokset før hun bør avles på.

Naomi har ikke oplyst hvor hun bor, men da jeg for et par dage siden har aktiveret brugeren, så har jeg via ip adressen (som altid kontrolleres) der er tilmeldt med, kendskab til hvor i verdenen det er :)
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Naomi
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 9
Tilmeldt: fre 13. mar 2015 02:10

Re: 4 måneder gammel drægtig hun - spørgsmål..

Indlæg af Naomi »

Jeg skrev et svar på jeres svar og mit spørgsmål,
men jeg kan ikke finde det nogen steder.
Hvad gør jeg forkert?
:wink:

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: 4 måneder gammel drægtig hun - spørgsmål..

Indlæg af Marsvin »

Hej Naomi.

Jeg ved ikke hvad du har gjort siden det ikke kom frem. Hvis du har brugt "Citer" knappen, så skal man passe på med ikke at få slettet de koder der automatisk bliver skrevet i firkantklammer.

Prøv og skriv igen.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Naomi
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 9
Tilmeldt: fre 13. mar 2015 02:10

Re: 4 måneder gammel drægtig hun - spørgsmål..

Indlæg af Naomi »

Ok, ja.
Så, når ingen siger det, så går jeg ud fra, at nævnte han ikke giver Nikoline problemer med for store unger, år hun skal føde.

:)

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: 4 måneder gammel drægtig hun - spørgsmål..

Indlæg af Mysteries »

Nej hun får ikke problemer med for store unger hvis du venter med at parre hende. Det er ikke hannen der er problemet her, det er hunnen. Tænk på at hun får unger på 100 g, og dem er der måske 3-4 stykker af. Det er rigtig meget når man selv er sådan en lille spirrevip. Når hun er så lille, så ville jeg nok vente 2-3 måneder og lige se om ikke hun får lidt mere størrelse på. Hun må gerne komme op omkring de 800 g før hun parres. Hvis hun generelt bare er et meget lille marsvin, så ville jeg måske nok overveje om hun er værd at avle på, da hun måske vil give det videre.
Christina

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: 4 måneder gammel drægtig hun - spørgsmål..

Indlæg af Lina »

Som eksempel.. min hun fødte 4 unger imorges, de vejede henholdsvis 106g, 126g, 95g og 100g - det er altså en solid portion vægt :-)
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Besvar