mor der dræber unger

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

Besvar
Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

mor der dræber unger

Indlæg af Mysteries »

Har I oplevet marsvinemødre dræbe deres unger længe efter fødslen? Jeg snakker om 10 dage f.eks. Hørte om en hun i dag der på 10. dagen kun havde 1 ud af 4 unger tilbage, og ejer mente at moderen havde slået dem ihjel. Det har jeg bare svært ved at få til at passe med marsvineadfærd i øvrigt, så jeg ville lige høre om det er noget nogen har oplevet.

(og hvis den pågældende ejer tilfældigvis læser med på dette forum, så beklager jeg hvis det støder at jeg tager emnet op. Jeg kender ikke ejeren men blev kontaktet af en anden dyreklinik med dette spørgsmål.)
Christina

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: mor der dræber unger

Indlæg af Lina »

Nej det lyder fuldstændigt urealistisk
Jeg tænker mere at kuldet har en 'hæklefejl', hvor de er faldet fra selv og mor prøver at rydde op.

Jeg vil dog ikke udelukke at et marsvin kan gå postal, for det fik jeg fornøjelsen af i december. Men her gåes der postal på alle på en gang på samme tid. Så hvis den tilbageværende unge ikke har nogen bid/ridser, vil jeg skråsikkert vove at påstå at morgrisen er uskyldig.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: mor der dræber unger

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Jeg siger det samme som Lina. Et normalt marsvin tror jeg aldrig ville gøre det, og havde hun været syg nok til at nakke tre, så havde hun taget dem alle, eller hun ville som minimum også have forsøgt med den sidste. Jeg synes endda det lyder usandsynligt, at hun ville slå dem ihjel. måske hakke ud efter alt der kom i nærheden, men ikke gå efter at dræbe dem. Jeg tror hun har forsøgt at rydde op, for at der ikke skulle ligge døde unger, som lokkede rovdyr til.
Hvis der er unger med en fejl, oplever jeg nogen gange, at moderen ikke gider dem, men aldrig at hun har gjort dem fortræd.
En anden tanke strejfede mig lige. Kan der have været en rotte eller lignende på besøg? Nogen har jo været ude for at miste unger, og senere fundet ud af, at de havde rotter.
Billede

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: mor der dræber unger

Indlæg af Ulla »

Har heler aldrig oplevet dette fenomen, har til gengæld oplevet at en muttemor fik fire unger, hvor tre af dem var sunde og raske, men den sidste var så lille at den hverken kunne gå eller stå, ej heller løfte sit hoved, moren viste ingen interesse og gik fra den sammen med de tre andre unger, vi valgte at aflive den, hurtig og human, ( Min mand er fritidsjæger) så han gjorde det hurtig.

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: mor der dræber unger

Indlæg af Mysteries »

Jeg har gjort mig nogle af de samme tanker, at hun har villet rydde op, men det kunne også være som Rikke siger, en rotte eller mår, hvis de går ude i en stald eller skur. Det tror jeg nu ikke. Så vidt jeg kunne forstå var det skinnyer.
Christina

Eva
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 632
Tilmeldt: man 7. maj 2007 15:17
Geografisk sted: Kbh SV
Kontakt:

Re: mor der dræber unger

Indlæg af Eva »

Jeg er oppe på kuld nr. 34, og jeg har gennem årene aldrig oplevet aggressiv adfærd fra mors side, når de er helt små. Kun når de bliver i brumme-alderen ca. 3 uger gamle, kan mødrene blive irriterede og hakke ud efter nogle nærgående unger. Vold med døden til følge har jeg endnu ikke set eller hørt om.

Besvar