Kan flere drægtige hunner gå sammen?

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

Besvar
Oliverdenvilde
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 4
Tilmeldt: lør 5. jan 2013 22:02

Kan flere drægtige hunner gå sammen?

Indlæg af Oliverdenvilde »

Hejsa :)

Jeg har 3 hun marsvin i et stort bur og en han i sit eget bur (købte ham i går).
Den ene hun, Amalie, har fået et kuld unger som så er de to andre piger Jones og Pascel. Amalie er en 6-7 måneder, og de 'små' piger er en 3 måneder.
Mit spørgsmål er om flere drægtige hunner kan gå sammen og have unger sammen? Jeg håber at få Amalie og Pascel gravide, måske også Jones (hvis Kennedy kan få hende overtalt). Vil det kunne gå? Jeg vil skulle anskaffe mig endnu et bur som jeg ville sætte sammen med det andet hvis det blev nødvendigt. Jeg vil ikke beholde nogen af ungerne dog.. Det var bare så hyggeligt sidst med de små :)

Håber I kan hjælpe!

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Kan flere drægtige hunner gå sammen?

Indlæg af Lina »

personligt vil jeg ikke have at mine drægtige hunner går sammen.
Du kan nemlig ikke vide på forhånd helt præcist hvor følsomme de er overfor de hormoner, der frigives ved fødsler - og da du heller ikke har nogen garanti for at de er blevet drægtige indenfor de samme 2 dages tid, så står du altså med balladen, hvis den ene fødsel sætter den, eller de, næste igang.
Vores ├╝ber-admin herinde havde en hun i husstanden, der netop var så hyperfølsom - og hun gik konsekvent i fødsel bare ved at blive 'udsat' for nyfødte unger.

Nu ved jeg ikke om du allerede gjorde de næste overvejelser da du sidst havde unger, men der er ikke risikofrit at lave kuld. Går det galt, så går det meget galt, og er både grimt og kan blive en dyr fornøjelse hos dyrlægen... hvor man både kan miste hun og unger.
Dengang jeg startede, der var det bedste råd jeg fik, at hvis jeg ikke turde chance på at miste hunnen, så skulle jeg ikke sætte hende i avl - det er et råd jeg stadig har i baghovedet, når jeg overvejer en parring.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Oliverdenvilde
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 4
Tilmeldt: lør 5. jan 2013 22:02

Re: Kan flere drægtige hunner gå sammen?

Indlæg af Oliverdenvilde »

Tak for dit svar!

Mine hunner er dog utrolig vant til hinanden og ikke særlige nervøse af sig. Amalie (moderen) var gravid før jeg fik hende (hvilket jeg ikke vidste noget om), men hun klarede alting helt selv og der var på intet tidspunkt nogen problemer. Så jeg tænker, at siden hun har erfaring så ville hun kunne hjælpe sine døtre med hvordan man gør.. Men jeg vil overveje det noget mere, og måske bare anskaffe mig et til bur :)

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Kan flere drægtige hunner gå sammen?

Indlæg af Lina »

der er osse nogen der har gode erfaringer med at have de drægtige sammen.

Jeg vil bare ikke tage chancen, for er der blot et par dage for meget mellem termin, så KAN det udløse den næste fødsel, osse selvom hunnerne har et fint forhold til hinanden.

Et helt andet aspekt er - og det er et scenarie jeg har hørt om et par gange - så kan du komme hjem til et bur hvor mere end ├®n hun har født, alt er gået godt... MEN.. alle ungerne render rundt i ├®n stor pærevælling, sådan at du ikke har nogen anelse om hvem der er mor til hvem. Og det lyder bare sådan.. ehm... amatøragtigt.. når man bliver spurgt om forældrene og så må stå der og svare at det enten er den der eller osse er det den der.. ;-)
Køber man med avl/udstilling for øje, så er forældrene en vigtig del af overvejelserne når man kigger nye dyr.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Besvar