Kejsersnit

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

Besvar
Junimas
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 694
Tilmeldt: man 4. jan 2010 12:47
Geografisk sted: Store Heddinge
Kontakt:

Kejsersnit

Indlæg af Junimas »

Hvor mange af jer har fået lavet kejsersnit på jeres marsvin ?
Òg hvad er resultaterne af dette ?

Det er klart på tale til min marsvin som stadig ikke har født, har dagligt kontakt med dyrlægen.
Jeg ved simpelhen ikke hvor længe jeg skal have is i maven. Men min dyrlæge (Trine) har pt kun lavet 2 kejsersnit, hvoraf den ene overlevede samt en unge overlevede den anden min egen Quantica døde alle ved indgrebet.

Jeg er virkelig i 7 sind men Trine har lovet at tage hende i dag hvis jeg syntes det, hvad ville i gøre ??

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Kejsersnit

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Jeg har ingen erfaring med kejsersnit.
Jeg ville fortsat have is i maven, så længe hun har det godt, spiser, og der er liv i ungerne. Selvom hun har gået med hannen siden nordisk, så kan hun sagtens være blevet sent drægtig.
Billede

Junimas
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 694
Tilmeldt: man 4. jan 2010 12:47
Geografisk sted: Store Heddinge
Kontakt:

Re: Kejsersnit

Indlæg af Junimas »

Det er nok mest fordi hun i morgen har været en tommefinger åben i 3 uger.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Kejsersnit

Indlæg af Lina »

Enig med Rikke.
Nogen hunner kan være åbne længere end andre. Og man skal osse huske at vores huskeregel med fingre er sådan lidt diffus i det - idet vi ikke alle har lige tykke fingre ;-)

Så længe hun virker frisk og aktiv, så tror jeg ikke at ungerne er klar til at komme ud.
Omvendt vil jeg mere sige at hvis du fejlbedømmer situationen, så risikerer du at hive ungerne ud i verden før de er færdigbagte, og det giver sådanne kedelige ods for overlevelse.

Jeg har selv kun prøvet kejsersnit en gang, og der gik det skidt for hun og unger.

Så i dit sted ville jeg nok være meeeeger opmærksom på hunnen, sådan at jeg hurtigt kunne skride til handling såfremt hun begyndte at vise tegn på at være skidtmads - men ikke før da.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Kejsersnit

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Hvordan går det med trunten?
Billede

Gizmo
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 271
Tilmeldt: fre 20. feb 2009 15:13
Geografisk sted: Solbjerg - ved Århus
Kontakt:

Re: Kejsersnit

Indlæg af Gizmo »

Jeg ville vente så længe hun virker normal, spiser, liv i maven osv. og hinden stadig er der. Specielt når du ikke kender de præcise parringstidspunkt.
Jeg har før givet ekstra kalk til en hun hvor der ikke rigtig kom gang i fødslen, en time senere var hun i fuld gang med fødslen af ialt 7 unger, men ved ikke selvfølgelig ikke om det havde noget med kalken at gøre..

Jeg har fået lavet kejsersnit to gange. Den ene gang er mange år siden, ungerne var døde i maven og hunnen var for svag til at komme sig, og vågnede aldrig rigtig efter operationen. Hun blødte en smule meget mørkt blod og maven var hård.
Den anden var i februar sidste år, der var 5 unger på ca. 100 g., så hun var meget stor. Hun var frisk, med liv i maven og appetit. Dog var hinden væk og der kom lidt rødbrunt blodsnask. Hun havde ligesom en smule veer, mest når jeg nulrede maven, men ikke noget der virkede. Dyrlægen havde aldrig set så spændt en livmoder før og mente den muligvis kunne være så udspilet at det gav problemet. Der kom 5 fine levende unger ud, til min store overraskelse, den ene var lidt svag og smurt ind i det brunlige snask, men de klarede sig alle uden de store problemer. Mormut vågnede hurtigt og da vi var hjemme igen kunne hele familien sidde sammen i deres hus med varmepude. Mormut Gr├ína passede sine unger fint, men havde ikke så meget mælk, så de fik grød og hjælpe-mor, da Gr├ínas gode veninde fødte 2 unger et par dage senere. Gr├ína helede fint, men blev desværre pludselig syg da ungerne var knap 4 uger. Hun kunne ikke rigtig bruge det ene bagben, fik hurtigt problemer med balancen og headtilt. Hun kæmpede og spiste og drak med hjælp, vi behandlede med smertestillende og baytrill, men hun endte med at dø :( Det var en virkelig trist slutning, men sandsynligheden for at det var direkte forbundet med kejsersnittet er lille..
Jeg ville aldrig vælge kejsersnit på en hun der virkede afkræftet og svag, det er en stor operation og efter hvad jeg har hørt er det sjældent de klarer det.

Junimas
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 694
Tilmeldt: man 4. jan 2010 12:47
Geografisk sted: Store Heddinge
Kontakt:

Re: Kejsersnit

Indlæg af Junimas »

Hun fødte den 31/12-12 4 unger som var kastet rundt i buret hun har født mellem kl 19.00 og 20.00 lige mens vi spiste.
2 af dem lever og 2 af dem er døde. Hun havde slet ikke pakket dem ud, men men heldigvis havde hun fjernet hinden fra snuden af de 2 som lever.
Så super godt jeg ventede. Tak for jeres råd :D

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Kejsersnit

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Dejligt at hun har det godt :) Ærgerligt med de to unger, men det er jo det der ind imellem sker
Billede

Besvar