hvornår skal jeg tage min Han unge fra sin Mor m.m

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

Besvar
Zekira

hvornår skal jeg tage min Han unge fra sin Mor m.m

Indlæg af Zekira »

Jeg er meget ny marsvin mor. Læste en masse, anskaffede mig 2 dejlige hun marsvin og ca. 40 dage senere havde jeg 5 marsvin. :D Jeg var forbedret på det kunne være tilfældet, og har også fundet en dejlig familie som gerne vil have 2 af ungerne.. Jeg er helt sikker på min ene unge er en hun, Peggy har et helt tydeligt Y - den anden, Oline Larsen (min 5 årige søn har stået for navnene) viser sig at være en Han, det er et rimeligt tydeligt i og han har sagt han lyden siden han var 2┬¢ uge og går konstant rundt og vrikker, den sidste Kroko er jeg meget i tvivl om. Nogen der kender nogen i Odense området der kan og vil hjælpe med kønsbestemmelse?

NÅ, men tilbage til Oline Larsen, som nu hedder Hr. Larsen. Hr. Larsen har som sagt siden han var 2┬¢ uge sagt han lyden vrikker konstant men "hopper" også på bagpartiet på alle pigerne.. han er nu 3 uger og 1 dag, vejer 240 gr. Jeg har læst flere steder at han skal være mindst 4 uger og veje mindst 300 gr. før jeg må tage ham fra - men vil det så også sige jeg ikke behøver at bekymre mig for parring? Jeg har været meget bekymret, men nu vimser mine 2 store hun marsvin også rundt og siger han lyden og mit mor marsvin hopper sågar på den anden store hun som om hun vil parre sig? er det normalt?

Men som sagt det store spørgsmål er hvornår kan et han marsvin begynde at lave unger?

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: hvornår skal jeg tage min Han unge fra sin Mor m.m

Indlæg af Ulla »

Jeg vil mene at du godt kan vente med at tage hr. Larsen fra til om en uges tid,så er han 4 uger og vejer måske også de 400g som der anbefales, og så vidt jeg ved er hannerne (ornen) først kønsmoden når han er mellem 6 til 8 uger, men der er nok nogen herinde der er mere viden om dette. Held og lykke med dine marsvin.

Zekira

Re: hvornår skal jeg tage min Han unge fra sin Mor m.m

Indlæg af Zekira »

Ok :-) jeg er jo glade for alle 5 men vil jo helst ikke have flere og tvivler også på det ville være sundt for dem :-)

Brugeravatar
Sabrine_Nissen
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 324
Tilmeldt: ons 8. dec 2010 13:08
Geografisk sted: Kværndrup, Fyn

Re: hvornår skal jeg tage min Han unge fra sin Mor m.m

Indlæg af Sabrine_Nissen »

Hvis han kun vejer de 240 gr. ville jeg ikke være nervøs og så ville jeg bare lade ham gå tiden ud. Han er slet ikke stor nok til at lave unger, og det at han hopper på hunnerne, er egentlig bare træning eller leg om man vil. Han øver sig på at være en stor og farlig fuldvoksen hangris :lol:
Billede
Mit medlemsnummer i DMK: 5239

Zekira

Re: hvornår skal jeg tage min Han unge fra sin Mor m.m

Indlæg af Zekira »

Ok :-) jeg lægger bekymringen på hylden et stykke tid endnu :-)

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: hvornår skal jeg tage min Han unge fra sin Mor m.m

Indlæg af Mysteries »

Jeg ved godt det er alt for sent med et korrigeret svar, men skriver det alligevel hvis nu der er nogen andre nye der læser denne tråd.

Den alder man anbefaler at tage unger fra deres mor er når de er min. 4 uger og vejer min. 300 g.

Hanunger kan godt blive tidligt kønsmodne, og den med de 6-8 uger holder desværre ikke altid. Man plejer at skele mere til vægten og sige at de kan blive kønsmodne fra de vejer 350 g.
Christina

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: hvornår skal jeg tage min Han unge fra sin Mor m.m

Indlæg af Ulla »

Mysteries skrev:Jeg ved godt det er alt for sent med et korrigeret svar, men skriver det alligevel hvis nu der er nogen andre nye der læser denne tråd.

Den alder man anbefaler at tage unger fra deres mor er når de er min. 4 uger og vejer min. 300 g.

Hanunger kan godt blive tidligt kønsmodne, og den med de 6-8 uger holder desværre ikke altid. Man plejer at skele mere til vægten og sige at de kan blive kønsmodne fra de vejer 350 g.
Tak, Christina. Det er alyid godt med ny viden :)

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: hvornår skal jeg tage min Han unge fra sin Mor m.m

Indlæg af Lina »

jeg har brugt vægten som retningslinje de sidste mange år... og jeg har såmend osse en teori på den ;-)

De fleste kan jo godt blive enige om at det kan tære på hannens ressourcer at gå med hun.. nogen hanner rasler endda ned i vægt, fordi de fløjter rundt og spiller med mullerne, og så ikke husker at få spist det som de forbrænder.

Hvis vi så tænker logisk... og går ud fra at naturen har haft ovenstående med i sit regnestykke, så er det bare ikke smart at kønsmodne hanner, der ikke har 'noget' at tære på, hvis nu. Så en hanunge på 6 uger, der vejer 250g vil have dårligere overlevelseschancer end en hanunge på 3 uger, der vejer 350g, fordi sidstnævnte bare ER større.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Besvar