ny unge og så er hun drægtig

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

Besvar
Mortensen17
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 6
Tilmeldt: fre 26. okt 2012 17:27

ny unge og så er hun drægtig

Indlæg af Mortensen17 »

Vi fik vores første hunmarsvin den 28 august i år. Hun er født den 23 juli i år. Nu for lidt over en uge siden syntes jeg hun blevet noget rundt omkring maven. Tænkte i første omgang at det var for meget mad. Men da vi sad om aften med hende og nussede, var der sørme en del rumsteren ved maven. Så tog lige kontakt til dem der havde hende og de oplyste at de ikke lige havde tænkt på at tage hendes brødre og faren væk fra hunnerne. Så hun er helt klart drægtig. Men hun er så lille og kunne læse herinde at man anbefalede at veje hunmarsvine som er drægtige, så det gjorde jeg så. Hun vejer kun 644 gram den lille Bette. Er det ikke meget lavt? Og som jeg mærker det, er hun åbent hvis man føler efter.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: ny unge og så er hun drægtig

Indlæg af Lina »

jo det er lidt bette, hvis hun er meget langt henne.

Og selvfølgelig er det ikke optimalt. Men når skaden nu er sket, så går det som oftest godt. Det I kan gøre selv, er at prøve at sørge for at intet kan stresse hende, og holde øje med om hun virker frisk og har appetit. Evt. have en transportkasse stående klar, hvis nu uheldet er ude og der skal babubabu-afsted til dyrlægen. Ellers er der ikke så meget andet at gøre end at vente, krydse fingre, og give hende kræsekost.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Gizmo
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 271
Tilmeldt: fre 20. feb 2009 15:13
Geografisk sted: Solbjerg - ved Århus
Kontakt:

Re: ny unge og så er hun drægtig

Indlæg af Gizmo »

Hun må være mindst 9 uger henne, og er blevet parret da hun var 4-5 uger ud fra det du skriver? Det er naturligvis meget meget tidligt, og vægten er nok ret normal i forhold til det. Heldigvis går det godt de fleste gange, selvom det selvfølgelig er hårdt for sådan en lille pige. Men hold godt øje med hende, forsøg at undgå stressende situationer og giv hende masser af lækkert grønt. Hun burde føde indenfor den næste uge - heldigvis får så unge dyr sjældent ret mange unger :)

Mortensen17
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 6
Tilmeldt: fre 26. okt 2012 17:27

Re: ny unge og så er hun drægtig

Indlæg af Mortensen17 »

Okay det er gode ting at vide. Vi har 2 meget aktive børn på 5 og 3 år. Håber ikke de kan stresse hende? Hun spiser meget men popcornene dog ikke rundt i buret som hun plejer. Går tungt rundt og har sin ynglings hjørne nu hvor hun slapper af.går ud af at jeg hellere ikke skal tage hende ud af buret mere? Hun snakker ivrigt som hun plejer.

Brugeravatar
Mabitha
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 309
Tilmeldt: tors 1. apr 2010 21:18
Geografisk sted: København NV

Re: ny unge og så er hun drægtig

Indlæg af Mabitha »

Hvis hun stadig gerne vil op og nusse, så synes jeg, du/I skal fortsætte med at gøre det! Min drægtige hun var en overgang ikke så vild med det, men det skiftede igen tættere på fødslen, hvor hun nød at ligge og blive 'masseret' på ryggen. Man skal bare sørge for at understøtte godt, når man løfter...
Det er meget normalt, at så drægtige hunner bliver noget mindre aktive, så så længe hun ikke virker andet end besværet af sin store mave og de måske sparkende unger og netop spiser som hun skal, kan det godt betale sig at trække vejret dybt og slappe af (Jeg gik i hvert fald og bekymrede mig (alt for) meget ift., at hun i sidste ende klarede alt, præcist som hun skulle)..! :)

Hvis buret står lidt oppe i højden og op ad en væg/i et hjørne eller lign., og det er et sted, hun har vænnet sig til være, burde børnenes lydniveau og bevægelser ikke stresse hende mere, end de gjorde i forvejen, og måske har hun fx netop vænnet sig til et vist lydniveau, som så faktisk virker tryggere på hende end stilhed? På samme måde som at nogle børn har brug for lidt trygge/kendte baggrundslyde for at kunne sove?
Det, jeg vil frem til, er, at det måske vil kunne stresse hende (mere), hvis I ændrer på forholdene omkring hende. Måske skal hun ikke ligefrem op til børnene og sidde de næste par uger, da man som sagt skal tage ekstra hensyn, mens ellers burde det kendte og derved trygge være det bedste!

Jeg var rigtig glad for at læse nærmere om det hele på Little Mysteries hjemmeside, hvor der er en hel side om avl (dvs. drægtighed, fødsel osv.) :D

Held og lykke med den kommende mor, ungerne og jer selv!
Mvh Maja, Arkimedes, Ella og Sorte :D

Mortensen17
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 6
Tilmeldt: fre 26. okt 2012 17:27

Re: ny unge og så er hun drægtig

Indlæg af Mortensen17 »

Tusind tak for svarene. Hun har siden vi fik hende stået på gulvet i vores karnap i et kæmpe bur. Så vi vælger ikke at rykke rundt på hendes faste plads. Bliver så spændende med at se hvor mange unger osv. Håber ikke hun føder om natten, for kan ikke våge over hende hele døgnet. Er heldigvis sygemeldt på ubestemt tid, så hun vil ikke være alene hjemme. Dog skal vi finde pasning den 16, 17 og 18 november da vi ikke er hjemme. Hvordan gør vi så lige der med hende og ungerne uden at stresse dem.

Brugeravatar
Mabitha
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 309
Tilmeldt: tors 1. apr 2010 21:18
Geografisk sted: København NV

Re: ny unge og så er hun drægtig

Indlæg af Mabitha »

Hvis jeg var jer, ville jeg få arrangeret, at marsvinesitteren kom hjem til jer og gav mad osv., mens I er væk, da skift af 'madmennesker' kan være slemt nok i sig selv, mens skift af både 'madmennesker' og bosted nok er lige rigeligt for hunnen og ungerne - især når det ikke drejer sig om længere tid, for så vil de jo ikke kunne nå at vænne sig til det nye sted, før de skal hjem igen... Så hvis I har noget familie eller venner tæt på eller en god nabo, der kan komme forbi 1-2 gange pr. dag (dette kommer lidt an på str. af vandflasker og madskåle og hvor hurtigt, de får dem tømt+hvilke muligheder marsvinesitteren har), vil jeg helt klart anbefale dette! Ellers er det min erfaring, at mine dyr tager det ok at rejse med mig på fx weekend, da det meste åbenbart kan overkommes, hvis bare "mor" er der... :wink:
Mvh Maja, Arkimedes, Ella og Sorte :D

Maria Voigt
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 206
Tilmeldt: tors 7. apr 2011 22:10
Geografisk sted: København N

Re: ny unge og så er hun drægtig

Indlæg af Maria Voigt »

Da hun, så vidt jeg har forstået, går helt alene, vil der være et naturligt forhøjet stressniveau i forhold til, hvis hun havde haft artsfæller omkring sig.
Jeg synes allerede nu, at I skal overveje, at beholde en eller flere unger fra kuldet, som kan gå sammen med hende efterfølgende. Hvis det viser sig, at der kun er hanner i kuldet, så beslut allerede nu, at finde en burkammerat til hende, så snart ungerne har forladt hende.

Jeg vil anbefale, at hæve buret op fra gulvet - bare en 10-12 centimeter, da træk også er en væsentlig stressfaktor.

Det skal nok gå fint, men da hendes krop er på overarbejde (egen vækst + fostervækst), er der al mulig grund til, at tage forholdsregler, som forbedrer chancerne for et positivt udfald.

Jeg håber hun føder i dagtimerne - at se en marsvinefødsel er helt fantastisk :)
Mange hilsener,
Maria Voigt

Mortensen17
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 6
Tilmeldt: fre 26. okt 2012 17:27

Re: ny unge og så er hun drægtig

Indlæg af Mortensen17 »

Helt alene er hun ikke. Vores nabo pige har en hun marsvin som er 1 år som hun er meget sammen med og som vi ofte passer. 3 til 5 gange om ugen. Men lige nu i de sidste 2 uger, har hun slet ikke haft lyst til besøg. Bliver sur og aggressiv når hun nærmere sig hende. Så har valgt en pause fra hende. At hæve buret fra gulv vil desværre ikke være muligt her øv. Vi har overvejet at beholde en unge hvis det er en pige. Umiddelbart kan jeg kun mærke 2 unger i hende.

Brugeravatar
Mabitha
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 309
Tilmeldt: tors 1. apr 2010 21:18
Geografisk sted: København NV

Re: ny unge og så er hun drægtig

Indlæg af Mabitha »

Jeg vidste ikke, at hun gik alene!! :(
Da marsvin er flokdyr, er det meget vigtigt, at hun får en anden hun eller en kastreret han at gå sammen med! Når hun kun indimellem er sammen med naboens marsvin, er det en stressfaktor pludseligt at ses, da de hver gang skal lære hinanden at kende og finde ud af hierarkiet - måske er det gået ok indtil videre, da hun kun er en lille unge, og den anden er en del ældre og derved automatisk bestemmer, men lige så snart hun bliver ældre og stærkere, vil de hver gang skulle kæmpe om, hvem der bestemmer.
Da det er en stressfaktor for hende at møde et nyt marsvin, kan jeg sagtens forstå, at hun siger fra, når hun er så tæt på fødslen. Selv burmakkere, der har gået sammen i flere år, kan godt glemme hinanden, hvis de er mere end et par dage fra hinanden, så når hun i øvrigt går alene og kun ser dette andet marsvin et par timer nogle gange om ugen, vil det mere eller mindre være som at møde et fremmed marsvin hver gang.

Hun er nu så tæt på fødslen, at det nok kun vil gøre ondt værre at give hende en burmakker nu, men jeg mener, at I enten skal beholde en af hendes unger (hvis der er en hun) og ellers allerede nu finde ├®n, der kan komme og bo hos jer allerede fra fødslen af eller en uge efter, så hun har nogen at snakke, hygge og helt generelt dele tilværelsen med. Det andet marsvin vil givetvis også kunne hjælpe hende med ungerne, hvilket vil være en kæmpe fordel i og med, at hun selv er så lille/ung. Begge gange, jeg har haft unger, har burmakkeren (første gang en anden hun, anden gang en kastrat) hjulpet til med at vaske, pusle om, lege med ungerne osv., og moren har haft en lille pause indimellem fra altid sultne, aktive og opmærksomhedskrævende unger.
Hvis man vil have et alenedyr, skal man vælge en kanin eller nogle slags hamstere.

En fordel for jer ved at have to marsvin sammen er også, at I kommer til at se meget mere naturlig adfærd (snakken, leg, hygge, løbe lige efter hinanden, når der skal udforskes osv. osv.), og at I får nogle meget mere aktive, rolige og glade dyr! :)

Jeg tænkte i øvrigt det samme som Maria Voigt ang. gulvet og træk - en løsning kunne måske være at sætte nogle mursten eller lign. under buret. Marsvin meget nemt bliver forkølede af træk, hvilket kan lede til lungebetændelse.
Mvh Maja, Arkimedes, Ella og Sorte :D

Besvar