Drægtige hunner og "logistik"

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

Besvar
Brugeravatar
Louise9460
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 234
Tilmeldt: fre 24. aug 2012 15:17

Drægtige hunner og "logistik"

Indlæg af Louise9460 »

Jeg har p.t. 2 hunner gående hos min han - planen er selvfølgelig bebser! :hjerte

Men jeg har hørt fra flere, at det er en dum id├® at lade drægtige hunner gå sammen helt frem til fødsel, da den enes fødsel kan sætte den andens i gang for tidligt (selv om de er sat til han samtidig, er det jo ikke sikkert, de bliver drægtige samtidig), så der bliver jo lige lidt logistik, når jeg har sikret, at begge damer er drægtige...

Planen er umiddelbart at lade dem gå samme - og sammen med hannen - så længe som muligt og først skille dem ad 2-3 uger før forventet termin, men spørgsmålet er så:

Shiva har tidligere været vant til at gå sammen med mine 2 hununger, Octavia og Nelly - vil jeg med god samvittighed kunne sætte hende tilbage til dem og lade hende føde der (de har en god, stor løbegård på 130 x 90 cm)? Eller vil det stresse hende for meget?

Butterfly har ikke været sat sammen med Nelly og Octavia endnu og vil der ud over også være førstegangsfødende, så hun skal under alle omstændigheder i hvert fald ikke ned til dem, før hun har født og lige haft nogle dag til at vænne sig til moderrollen.

Men hvad ville I gøre? Lade hunnerne føde hver for sig og så sætte dem sammen med deres respektive unger? Eller ville I sætte Shiva ned til sin "gamle" flok og lade hende være der + sætte Butterfly og hendes unger ned til dem på et senere tidspunkt?

Jeg håber, I kan hjælpe, for alt dette her med opdræt er stadig helt nyt for mig, så jeg har stadig mange "dumme spørgsmål"... :oops:

Besvar