Drægtig rescue-pige

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

Besvar
Brugeravatar
Mabitha
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 309
Tilmeldt: tors 1. apr 2010 21:18
Geografisk sted: København NV

Drægtig rescue-pige

Indlæg af Mabitha »

Hej!

Nu har jeg endnu en gang brug for lidt hjælp og gode råd! Marsvinepigen, jeg hentede i slutningen af juli, er nemlig drægtig, og jeg har på fornemmelsen, at det er forholdsvist snart, der sker noget. Jeg har prøvet en marsvinedrægtighed og -fødsel ├®n gang før, men det var for mange mange år siden (en overraskelses-drægtig hununge fra en dyrehandel), og der gik det hele heldigvis fint.

Problemet med Ella er, at jeg jo ikke kender hendes alder - hun var/er ret lille af sig, ikke længere for tynd, men ret lille af størrelse, hvilket har gjort, at jeg har haft en ide om, at hun nok ikke er så gammel endda (under et år). Hun er en lunka, betyder det noget for størrelsen?
Hvis hun nu viser sig at være over et år gammel og derfor ikke kan åbne sig rigtigt, når hun skal føde, hvad gør jeg så udover at styrte til dyrlægen? Og hvordan kan jeg se/vide, om der er problemer eller ej?
Sidste gang gik den drægtige hun sammen med en anden hun, og der blev burkammeraten hele tiden og blev en legetante for ungerne og hjalp med at passe dem. Vil det samme være tilfældet med en kastreret han? Eller skal de skilles ad og i så fald hvornår?
Jeg kan kun mærke ├®n unge, der ligger ude i den ene side. Den virker til at være på størrelse med en lille blomme og bevæger sig ret meget. Jeg kan ikke mærke noget i den anden side, så jeg går ud fra, at der kun er den ene. Er der nogen herinde, der ud fra størrelsen på ungen kan bedømme, hvor langt Ella er henne? Hun ligger i øvrigt mest og slapper af (drikker og spiser dog normalt) og var ikke super-glad for at være oppe og blive kælet nu til morgen, hvilket hun ellers har elsket. Hun var i det hele taget så meget imod at blive håndteret, at jeg ikke kunne komme til at mærke efter, om hun er åben eller ej, så det ved jeg ikke...

Enhver hjælp vil være meget velkommen! :)
Mvh Maja, Arkimedes, Ella og Sorte :D

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Drægtig rescue-pige

Indlæg af Lina »

Du ka ikke rigtigt gøre så meget, for hun kan finde på at føde når der er ro på, og går det galt, så opdager du det jo først senere.

Men du kan være obs på hvornår hun åbner sig, så du får en bedre ide om hvornår det er tid.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Drægtig rescue-pige

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Der er et sted herinde, med an forklaring af, hvordan du mærker om hun er ved at åbne sig. Men som Lina skriver, kan man jo ikke være over dem dag og nat. Selvom din hun skulle være over et år, så klarer langt de fleste det uden problemer, så du må bare vente tålmodigt, og krydse fingre :)
Men ja, hvis du opdager, at hun ikke kan føde, så er det babu afsted til dyrlægen, for at se om et kejsersnit kan lykkes.
Billede

Brugeravatar
Mabitha
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 309
Tilmeldt: tors 1. apr 2010 21:18
Geografisk sted: København NV

Re: Drægtig rescue-pige

Indlæg af Mabitha »

Tak for svar! Så må jeg jo nøjes med at trække vejret dybt og håbe det bedste..! :lol:

Jeg er dog stadig i tvivl hvad angår Arkimedes, som hun går sammen med. Han er jo kastreret, så der er ikke nogen risiko for, at hun skulle blive drægtig igen med det samme, men hvis hans tilstedeværelse kan forstyrre hende/han kan finde på at gøre ungen/ungerne noget, så sætter jeg ham ned i løbegården så længe. Hvis de helst skal skilles ad under fødslen, hvornår kan de så sættes sammen igen?

På forhånd mange tak!!
Mvh Maja, Arkimedes, Ella og Sorte :D

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Drægtig rescue-pige

Indlæg af Lina »

hersker der fred og fordragelighed imellem dem indbyrdes nu?

hvis ja, så behøver du ikke skille dem ad. Jeg har aldrig oplevet kastrater der gør ungerne noget - de fleste trækker hen i et hjørne langt væk fra fødslen fordi de satme ik skal have noget klinket med det der klamme noget, som kommer ud af hunnens 'mås' ;-)
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
Mabitha
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 309
Tilmeldt: tors 1. apr 2010 21:18
Geografisk sted: København NV

Re: Drægtig rescue-pige

Indlæg af Mabitha »

Ok, det er godt at vide! :) Der er nemlig meget forskellige informationer ang. dette, så jeg var blevet i tvivl. De har det nemlig ret godt sammen og har ikke været oppe at 'skændes' over hovedet de sidste par uger, og de ville helt klart savne selskabet og hinanden, hvis de skulle skilles ad en tid. Hun er i øvrigt stadig i hopla, når hun ikke lige sover, men da hun må skulle føde indenfor max en uges tid, er vi desværre blevet nødt til at aflyse et besøg hos min bror i Jylland, hvor vi ellers skulle hen i weekenden... :/ Ærgerligt, men det er lidt for risikabelt at lade hende gå uden opsyn i så høj grad, og i det hele taget for stort et ansvar for min mor at stå med, hvis nu noget skulle gå galt.
Mvh Maja, Arkimedes, Ella og Sorte :D

Brugeravatar
Miss Sofie
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 2514
Tilmeldt: fre 26. sep 2008 09:42
Geografisk sted: Lillevorde, Aalborg
Kontakt:

Re: Drægtig rescue-pige

Indlæg af Miss Sofie »

Jeg synes bestemt du skal lade dem blive gående sammen, hvis de har det godt sammen.
Han vil med al sandsynlighed hjælpe hende.

Det er som om de ved hvad der skal ske, og de viser "respekt" overfor det fødende marsvin.
Jeg har af flere gange oplevet, at de andre i gruppen (eller blot burkammeraten) trækker ned i den anden ende af buret og giver den fødende fred.
Når ungerne er rene, tørre og har spist, lader den nybagte mor gerne de andre hilse på.
Jeg har aldrig oplevet en kastrat eller andre burkammerater være "onde" ved nye babyer.

Da min Icecream fik kun, gik hun sammen med 2 andre hunner og kastraten Memo.
Egern, D├║ne og Memo sad helt nede i den anden ende af buret og passede dem selv, da jeg kom hjem - Icecream lå under carporthuset med 4 våde babyer :hjerte
Efter lidt tid kom Icecreme "ud" og de andre gik over for at hilse på ungerne.
Det var en FRYD! at se kastraten Memo popcorne ved synet af babyerne.
Og fra første dag elskede babyerne ham! Han er verdens bedste kastrat og hyggeonkel for babyer.
Det giver ungerne rigtig meget, det aflaster moren og giver godt sammenhold, når de er flere til at passe og opdrage.

At hun måske er lige omkring et år har ingen betydning for hvorvidt hun kan "åbne sig".
Hvis hun er omkring et års tid gammel, er alderen perfekt, så lige hvad det angår, skal du ikke bekymre dig.
Der kan altid opstå komplikationer, men hold øje med hende.
Hvis hun spiser, mutter og virker glad, så skal det hele nok gå.
Vi glæder os til at høre mere og se billeder - også gerne af Arkimedes :mrgreen:
Sofie
Billede

Brugeravatar
Mabitha
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 309
Tilmeldt: tors 1. apr 2010 21:18
Geografisk sted: København NV

Re: Drægtig rescue-pige

Indlæg af Mabitha »

Ja ja, der skal nok komme fotos :) Nu har han jo lige fået tømt bylder, og så synes jeg, at han også lige skal i bad først for at få gjort lidt ved hans skæl og fedtplet og sådan, og pigen skal også lige blive så rolig igen, når fødslen engang er overstået, at jeg kan få lov til at give hende en ordentlig klipning og et bad... De skulle jo gerne se lidt præsentable ud! :wink:
Mvh Maja, Arkimedes, Ella og Sorte :D

Brugeravatar
Mabitha
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 309
Tilmeldt: tors 1. apr 2010 21:18
Geografisk sted: København NV

Re: Drægtig rescue-pige

Indlæg af Mabitha »

Wow! Jeg har lige haft hende oppe, hvilket jeg meeeget gerne måtte denne gang, og hun har taget 80g på på kun 4 dage: fra 1064g d. 16. sept. til 1144g d. 20.! :shock: Ungen (for jeg er stadig ret sikker på, at der kun er ├®n - det er i hvert fald hvad jeg har mærket og mærket bevæge sig) sparkede/rørte sig to gange så kraftigt, at stakkels Ella gav lyd fra sig og spjættede, men ellers nød hun denne gang at ligge i håndklædet og blive nulret blidt på ryggen, hun faldt hen og virkede helt skuffet, da jeg til sidst satte hende tilbage i buret - min søde lille krøllede pige! :hjerte Jeg håber meget, der kun er en unge, og at det er en hun, for så har manden og jeg aftalt, at vi beholder hende sammen med sin mor og papfar - ellers skal vi jo ud og finde et godt sted til ham/dem...
Mvh Maja, Arkimedes, Ella og Sorte :D

Brugeravatar
Mabitha
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 309
Tilmeldt: tors 1. apr 2010 21:18
Geografisk sted: København NV

Re: Drægtig rescue-pige

Indlæg af Mabitha »

Wow! Så har Ella født hele tre små størrelser: en super hvirvlet ├®n i sort/mørk zobel?? og hvid med ellers glat pels på kun 88g, og to lunkaer i samme farver som Ella på henholdsvis 110g og 120g!!! :jubel Mor-marsvin mutter rundt, spiser og drikker, og ser også ud til at klare jobbet som mor til et 13-tal, så alt ser ud til at være, som det skal - pyha!! :D Og så er bare nuser, de små! :hjerte

Arkimedes ved vist ikke helt endnu, hvad det hele betyder, og hvad de små søvnige kræ har med nogen eller noget at gøre, men han skal nok komme efter det - i værste fald ender han nok med bare ikke at være en særligt involveret bonusfar, men der kan jo også dukke en ny og ukendt side op ved ham, hvem ved? : )

Hvis hun ellers har holdt sig til de 70 dages drægtighed, er hun vist netop blevet parret samme dag, som de blev hentet af bluebell, så hun kunne nærmest heller ikke have trukket den længere...
Mvh Maja, Arkimedes, Ella og Sorte :D

Brugeravatar
Miss Sofie
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 2514
Tilmeldt: fre 26. sep 2008 09:42
Geografisk sted: Lillevorde, Aalborg
Kontakt:

Re: Drægtig rescue-pige

Indlæg af Miss Sofie »

Tillykke med babyerne - glæder mig til billeder :mrgreen:
Sofie
Billede

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Drægtig rescue-pige

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

stort tillykke. Dejligt at det er gået godt :)
Billede

Møffemor
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 123
Tilmeldt: fre 16. jul 2010 18:16

Re: Drægtig rescue-pige

Indlæg af Møffemor »

Tillykke med dem :)

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: Drægtig rescue-pige

Indlæg af Ulla »

=D> Et meget stort tillykke :danmark :jubel :stork :marsvin

Besvar