Moderløse unger.

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

Besvar
Buch's

Moderløse unger.

Indlæg af Buch's »

Jeg er i den uheldige situation at jeg mistede min hun og en af hendes unger i går. Men hun har efterladt to andre unger, som heldigvis har det fint.
Men de er 2 uger gamle og skal jo stadig have mælk. Jeg har købt noget KMR killinge mælks erstatning til dem. Men det hele står på engelsk og da det ikke er mit stærkeste sprog forstår jeg ikke noget af det.. Så jeg håbede lidt på at i måske kunne forklare mig hvad jeg skal gøre med mælken og hvor meget de nu skal have.
Og det ville da også hjælpe at få at vide hvor ofte jeg skal give dem.
Ungerne vejer henholdsvis 209 g og 199 g.

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Moderløse unger.

Indlæg af alatind »

Hvor er det trist at du har mistet mor og unge....

Jeg vil mene at de to er gamle nok til at klare sig uden mælk, også deres vægt taget i betragtning. At give mælkeerstatning er ikke altid lige let, og kan give både forstoppelse og diarre, samt luftvejssygdomme pga fejlsynkning. Det bør man kun give til unger som ikke ville overleve uden.
Så jeg ville sørge for et rigtig godt tørfoder, et lækkert grønt urte/eng/alpe-hø, samt dagligt varieret grønt i små mængder ad flere gange. Og så selvfølgelig holde øje med om de spiser og tager på-

Har du andre marsvin de kan gå sammen med, for deres sociale udvikling?
Hilsen Line Tind

Buch's

Re: Moderløse unger.

Indlæg af Buch's »

Meget trist, hun var ellers sådan en god mor, især fordi det er hendes første kuld unger.

Men det lyder jo forholdsvis lettende.
Jeg har faktisk en anden gravid mut, stående næsten ved siden af dem, som jeg kunne se om ville tage imod dem.

Men det virker også meget sunde og livlige, for de æder på livet løs af det grønne, høet og pillerne og for ikke at glemme at de hopper rundt som små lopper og snakker :)

Luna

Re: Moderløse unger.

Indlæg af Luna »

åh det var min store skræk :cry: hvor jeg dog føler med dig..

Brugeravatar
Ups
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1324
Tilmeldt: tirs 23. sep 2008 20:02
Geografisk sted: Viborg Kommune
Kontakt:

Re: Moderløse unger.

Indlæg af Ups »

Buch's skrev:Meget trist, hun var ellers sådan en god mor, især fordi det er hendes første kuld unger.

Men det lyder jo forholdsvis lettende.
Jeg har faktisk en anden gravid mut, stående næsten ved siden af dem, som jeg kunne se om ville tage imod dem.

Men det virker også meget sunde og livlige, for de æder på livet løs af det grønne, høet og pillerne og for ikke at glemme at de hopper rundt som små lopper og snakker :)
Jeg ville ikke sætte ungerne ind til den gravide mut - det kan stresse hende unødigt tror jeg
Sagde Nanna
Mutternes ærbødige slave

Buch's

Re: Moderløse unger.

Indlæg af Buch's »

Sandt nok.
Men så går jeg jo lidt og mangler en mut til dem.. For resten af dem jeg har er hanner..

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Moderløse unger.

Indlæg af alatind »

Hvornår skal din drægtige hun føde?

En anden ting er, at de to små godt kan være smittede af deres mor, men det lyder heldigvis ikke sådan, eftersom de er friske og glade. Men bare at du holder godt øje med deres pøller, så du kan træde hurtigt til hvis de viser tegn på blød afføring.
Hilsen Line Tind

Buch's

Re: Moderløse unger.

Indlæg af Buch's »

Ca. i næste uge, regner jeg stærkt med. Også at dømme fra den kuglerunde mave hun efterhånden har fået.
Så hvis hun ikke får alt for mange, kan ungerne måske komme ind til hende lige et par dage inden, de skal til deres nye hjem.

Egentlig havde min nabo tilbudt at tage dem ind til hendes hunner, for hun har været tidligere opdrætter og har stadig nogle tilbage, men vi var jo lidt bange for at de måske netop smittede, og det er jo klart at hun ikke vil have det ind til hende, hvis det nu er.

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Moderløse unger.

Indlæg af alatind »

Ja, det er en svær situation du er i... jeg ville nok også være meget forsigtig med at sætte dem sammen med din drægtige hun, når hun er så tæt på termin, og pga smittefaren. Men måske du kan bruge en af dine hanner som selskab på skødet af dig eller ude at rende lidt, så de får lidt voksenmarsvin-kontakt.

Men altså, marsvin er nogle små stærke størrelser, og det er set før at de bliver taget fra deres mor alt for tidligt og stadig klarer sig fint... men lidt kontakt med dine andre svin er nok en god id├®, selvom de ikke deler bur med andre. Der er jo så bare det med smitte, men det ved jeg ikke nok om til at sige hvornår de er udenfor smittefare.
Hilsen Line Tind

Besvar