Toddy er blind.

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

Besvar
Luna

Toddy er blind.

Indlæg af Luna »

Vi har et problem. Toddy er fylder i nat kl.00.30 2 døgn. Han har hele tiden været meget stille i forhold til de 2 andre, men nu har begge hans øjne et mælkehvidt skær. Jeg tror han er blind på begge øjne. han vejer skrivende stund 86 g. (fødselsvægt 96)
Hvad ville I gøre ved dette?

Han er selvfølgelig ikke aktiv som de 2 andre.
Senest rettet af Luna lør 28. jan 2012 19:30, rettet i alt 1 gang.

Luna

Re: Toddy er blind.

Indlæg af Luna »

hans øjne er noget klistrede så det kan også være en øjenbetændelse men hvordan behandler vi det på så lille en mut. Vi har øjendråber fra da Asti havde øjenbetændelse.

Luna

Re: Toddy er blind.

Indlæg af Luna »

Hans øjne var sort da de blev født men meget små og semilukkede.
Taget igår:
Billede

Luna

Re: Toddy er blind.

Indlæg af Luna »

har talt med en dyrlæge på Faxe dyrehospital.Hun sagde vi skulle give de øjendråber Asti fik så det har vi gjort. Sygeplejersken på Københavns Dyrehospital sagde bad det i kamille the.. :shock:
Det gjorde vi så ikke...

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Toddy er blind.

Indlæg af alatind »

Det lyder meget som det man kalder mælkeøjne, som unger kan være uheldige at få, især de ruhårede som dine unger er, fordi pelsen krøller i alle retninger. Mælkeøje er øjnevipperne som sidder og rører ved øjet, så det skal du lige se efter... nogle har med held brugt en lille bitte smule vaseline på en vatpind, og så "ført" hårene væk fra øjnene uden at få vaseline i selve øjet naturligvis, og så vokser ungen som regel fra det efter nogle dage.

Men selvom øjnene bliver helt grå, så mister dyret ikke synet, hvis man får handlet i tide.

Jeg ville heller ikke bruge kamillethe, og at dyrlægen foreslår det undrer mig, da det ikke er videnskabeligt bevist at kamillethe virker, og det siger mere om dyrlægens erfaring på marsvin.
Hvilke øjendråber har I brugt?
Hilsen Line Tind

Luna

Re: Toddy er blind.

Indlæg af Luna »

fuchitacalmic tror jeg det staves

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Toddy er blind.

Indlæg af alatind »

okay.. ja, det kan du godt bruge... men tjek for øjenvipper som sidder indad og rører øjet, det er det vigtigste :wink:
Hilsen Line Tind

Houmann

Re: Toddy er blind.

Indlæg af Houmann »

Enig med a la Tind.

Besvar