Hvornår kan man se om en hun er drægtig?

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

bettemus

Hvornår kan man se om en hun er drægtig?

Indlæg af bettemus »

Ja, det er et meget teoretisk spørgsmål, men min hun bliver ved med at tage på, og jeg synes hun bliver rundere og rundere. Jeg fik hende 12 dage efter at vores han var blevet kastreret, og jeg har ikke set optræk til parring en eneste gang. Men nu er de jo heller ikke under intens overvågning 24 timer i døgnet, så jeg skal jo ikke kunne sige hvad de laver når jeg vender ryggen til. :mozilla_oops:
Jeg har nu haft hende i knap fem uger. Hvis hun skulle være blevet drægtig, hvilket som I kan se er ret usandsynligt, hvornår vil jeg så kunne mærke det? Hun er helt ensartet blød i maven når man mærker på hende.

Og så det uundgåelige tillægsspørgsmål - hvordan katten sætter man en mut på kur hvis det er fordi hun er lige lovlig madglad..? :-k De skal da hele tiden have adgang til hø og foderblanding, skal de ikke?

Rebekka

Re: Hvornår kan man se om en hun er drægtig?

Indlæg af Rebekka »

Hejsa. :)
Efter hvad jeg har læst plejer de fleste at vente med at sætte den kastrerede han til hunnen, før efter 4 uger,
så man er sikker på at alle sædcellerne er døde, eller noget i den stil. :)
Jeg kan desværre ikke fortælle dig, hvornår man kan se om hunnen er drægtig.
Der må der nogle mere marsvine-kyndige på banen.^^'
Krydser fingre for at din pige ikke er drægigt. :3'

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Hvornår kan man se om en hun er drægtig?

Indlæg af alatind »

Først skal man tænke på hvor gammel hun er og hvad hun vejer nu? Hvis hun er i voksealderen er det naturligt at hun tager på..
Hvor kommer hun fra? Har hun haft dårligere vilkår førhen end hos dig...?

Hvis hun er blevet drægtig, hvad hun sagtens kan have nået at blive, for de kan såmænd parre sig i løbet af en nat, og så er alle spor slettet næste morgen, så vil du kunne mærke små hårde klumper i hendes mave omtrent efter 6. uge. Hvis der kun er en unge eller to, så kan det være meget svært at mærke, selv for en som har mærket drægtige hunner mange gange. Så kan der gå op til 8 uger eller mere før man bemærker det.

Der er lidt forskel på hvornår man mener at hannen ikke kan lave unger mere, men et sted mellem 3 og 4 uger efter operationen er man sikker.
Hilsen Line Tind

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Hvornår kan man se om en hun er drægtig?

Indlæg af alatind »

Og jo, de skal hele tiden have adgang til frisk hø og fuldfoder og/eller varieret grønt. Det bedste du kan gøre er at finde et godt fuldfoder. Især foder med meget korn er uegnet til marsvin, dels fordi det feder og dels fordi korn ikke er egnet til marsvin. Fodrer du allerede med et godt foder, så kan du ikke gøre så meget andet end at motionere grisen med f.eks. daglige ture udenfor buret.
Hilsen Line Tind

bettemus

Re: Hvornår kan man se om en hun er drægtig?

Indlæg af bettemus »

Hej Rebekka - tak for dit svar. Ja, jeg var godt klar over det med de 4 uger, men dyrlægen mente, at den risiko var så lille og teoretisk, at jeg ikke behøvede bekymre mig om det. Desuden var jeg bange for, at Famke (kastraten) ville blive for vant til at være alene og have sværere ved at acceptere en kammerat jo længere jeg ventede. Ja, min marsvineerfaring er jo ret begrænset endnu 8-[
Det ville nu heller ikke være verdens undergang hvis hun var drægtig. De ville helt sikkert få nogle fantastisk lækre unger :hjerte Men det ville jo være rart at vide, hvis det nu var...

Og så kom der i mellemtiden lige svar fra alatind - tusind tak for det. Det var jo lige svaret på mit spørgsmål =D> Det ser altså ud til, at jeg må vente temmelig længe endnu før jeg kan få vished.
Hun er knap et år, hun er fra februar. Så hun er vel ikke i voksealderen mere? Hun kommer ikke fra "dårlige kår", men jeg tvivler stærkt på, at hun fik så meget grønt og hø d├®r, som hun gør her. Så det er nok meget sandsynligt, at hun tager lidt på ene og alene af den grund. Men alligevel kan jeg jo ikke lade være med at tænke på "den anden mulighed" også :mozilla_cool:

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Hvornår kan man se om en hun er drægtig?

Indlæg af alatind »

Ja, nu kan du bare vente... de par uger går såmænd hurtigt :wink:

I mellemtiden synes jeg du skal fortsætte med fodringen som du plejer, for hvis nu hun er drægtig, så skal hun jo bestemt ikke på "slankekur". Motion er dog altid en god ting, så længe hun ikke stresser over for mange nye tiltag.

Der kan være mange andre årsager til at hun øger sin vægt, og hun kan stille og roligt stoppe med at tage på inden længe, når hun har nået sin naturlige vægt, hvis ikke hun er drægtig. De kan godt tage på indtil de er godt et års tid, det er helt normalt. Nogle marsvin bliver bare større end andre, og en lille forskel i f.eks. foderet, høets kvalitet eller flere fodringer om dagen, kan give de ekstra gram, når et marsvin flytter. Det kan også være faktorer som bedre trivsel, f.eks. i form af burets indretning eller burkammeraten kan være et supergodt match, som øger grisens lyst til mad.
Hilsen Line Tind

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Hvornår kan man se om en hun er drægtig?

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Ja der er ikke andet at gøre end at vente og se :)
Jeg ville ikke bekymre mig om vægten, hvis hun får et godt fuldfoder uden korn, hø, vand og grønt. Som Line skriver, så kan det være at der på trods af, at hun havde det fint det andet sted, er ting hos dig, der får hende til at trives endnu bedre. Høet synes jeg eksempelvis betyder meget. Hvis det er grønt og lækkert, kan de æde virkelig meget af det (nogen af mine spiser næsten ikke andet end bunkevis af hø). Det grønne har også betydning for hendes trivsel og vægt, og det kan jeg forstå på dig, at hun får meget af. Og så bare det at få lov til at være prinsesse med egen kastrat :)
Vægtmæssigt synes jeg mange tager et ryk når de er ved at fylde et år. Så er de ligesom voksne, men de fleste fortsætter langsomt med at udvikle sig, til de er omkring halvandet. Det er i hvert fald det jeg ser hos mine kæledyr. Også en drægtighed kan bagefter få hunnen til at eksplodere i vægt. Altså når ungerne er holdt op med at die. Det er ofte efter de har fået det første kuld, at de når matronestadiet :lol:
Marsvin må godt være lidt tykke, i forhold til andre dyr. Så længe de ikke er blævrede, men faste og lækre.
Billede

bettemus

Re: Hvornår kan man se om en hun er drægtig?

Indlæg af bettemus »

Det ville altså også være noget nemmere at diskutere hendes vægt og foderstand hvis jeg kunne finde ud af at lægge billeder ind. Men det kan jeg ikke - trods udmærkede forklaringer. Jeg er ellers ikke engang blond, men måske lidt mentalt udfordret når det kommer til teknik...
Men hvis en af jer, som kan hitte ud af at lægge billeder ind, tør sende mig sit mobilnr. i en privat besked, så ku' jeg da lige sende et par billeder på mobilen i morgen når jeg skal have dem ud af buret igen. Så vejer jeg hende også lige ved samme lejlighed. Hun vejede 925 g da jeg fik hende for 5 uger siden, og da jeg vejede hende sidst var hun på 1060. Nå, nu ser vi hvad vægten siger i morgen, og om der er ├®n, der vil være mig behjælpelig med at få losset et billede eller to ind i tråden her.

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Hvornår kan man se om en hun er drægtig?

Indlæg af Marsvin »

Når hun er under et år så er det meget naturligt at hun stadig tager på. 1060 g er ikke noget at bekymre sig om. Mange tager på op til de er 1┬¢ år.

Kontakt mig på mail eller PB, så skal jeg nok sørge for at billeder kommer på.
P.s: Har sendt PB om billeder.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

bettemus

Re: Hvornår kan man se om en hun er drægtig?

Indlæg af bettemus »

Så skulle der være billeder på vej \:D/
Da jeg vejede dem i dag, vejede de naturligvis mindre end sidst - typisk mig at få blæst stor-alarm og så er der bare ingenting at bekymre sig om alligevel #-o
Men i dag vejede Famke, min kastrat, 910 g. Han vejede for fem uger siden 825 g, og han kan sagtens tåle at blive lidt rundere efter min mening.
Musse, som for fem uger siden vejede 925 g, vejede i dag 1015 g. Jeg har ellers vejet hende til 1060 tidligere. Hmm. Jeg synes hun ser fin ud som hun er, men jeg er spændt på at høre hvad I siger.

bettemus

Re: Hvornår kan man se om en hun er drægtig?

Indlæg af bettemus »

Så ser vi om det her billede-hejs vil makke ret...
Hvis det vil, så kommer der her først to billeder af min helt sorte kastrat, Famke. Jeg ved ikke helt 100 hvor gammel han er, men mon ikke han er godt et år. Han vejede for 5 uger siden 825 g, og i går vejede han så 910 g. Jeg synes stadig han ku' tåle lidt mere sul på kroppen.
Så skulle der gerne komme 3 billeder af Musse, min hun på lige knap et år. Hun vejede for 5 uger siden da jeg fik hende 925 g og i går vejede hun så 1015 g. Jeg synes ikke hun ser fed ud på billederne, men jeg havde jo som sagt også tidligere vejet hende til 1060 g, og jeg var det jo jeg tænkte, om ikke der var noget "galt" hvis hun tog så hurtigt på. Egentlig synes jeg jo nok hun ser meget fin ud her på billederne... Men hvad siger I?
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

bettemus

Re: Hvornår kan man se om en hun er drægtig?

Indlæg af bettemus »

PS: Tak for hjælpen, Johnny ;)

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Hvornår kan man se om en hun er drægtig?

Indlæg af alatind »

Sikke skønne de ser ud.. og heeeelt normalvægtige ser de også ud :D

Der er ikke nogen tydelige tegn på drægtighed hos Musse, hun har samme kropsform som Famke og ingen mave som buler ud. Men derfor kan hun sagtens være drægtig, det er meget forskelligt hvornår de får mave, alt efter kropsbygning og antal unger, og hvis hun er drægtig så er hun kun ca. halvvejs. Jeg kan godt se hvad du mener med Famkes hofter, men det kan være han tager lidt mere på inden han når sin stabile vægt. Han ser slet ikke for tynd ud, og nogle marsvin har bare lidt udstikkende hofter, det er forskelligt fra gris til gris.

Så du har intet at være nervøs for i forhold til deres vægt :wink: og de vil også godt kunne tage lidt mere på uden at blive fede.

ps.. jeg kan se at Famke har brug for at få klippet negle, de er for lange og er begyndt at bue... men det har du måske allerede fået klaret, jeg ville bare lige kommentere det :wink:
Hilsen Line Tind

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Hvornår kan man se om en hun er drægtig?

Indlæg af Marsvin »

Velbekommen.

Du har jo fået lagt billeder ind, så du behøver ikke være så teknik forskrækket :bgrin: Jeg ved ikke om man på photobucket kan ændre billedstørrelse (som jeg gjorde for dig via mail), men det mener jeg at have læst at man kan. Det må dem der bruger det svare på eller også må du selv finde ud af det :bgrin:
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Hvornår kan man se om en hun er drægtig?

Indlæg af alatind »

Marsvin skrev:Jeg ved ikke om man på photobucket kan ændre billedstørrelse
Det har jeg hørt at man kan, men jeg plejer altid at ændre størrelsen inden jeg lægger dem på photobucket, og så er de lige til at kopiere ud på forum :)
Hilsen Line Tind

Besvar