Hvad kræver et kuld af mig?

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

Besvar
bettemus

Hvad kræver et kuld af mig?

Indlæg af bettemus »

Jeg har egentlig ikke tænkt mig at skulle have et kuld. Men derfor kan man jo godt være nysgerrig og videbegærlig.
Jeg fik mine to første marsvin for tre uger siden (to hanner), fik dem begge kastreret i går, hvilket den ene så desværre ikke overlevede. Jeg vil jo så naturligvis gerne have en anden kammerat til min tilbageblevne ene og alene og mutters-mut, og stærkt påvirket af flere brugere her, kigger jeg mig om efter en hun.
Har faktisk fundet ├®n med ligeså lækker, fin, blank og blød pels som ham, jeg har. Hun er 8-9 mdr. og har ikke fået noget kuld endnu, så hun skal snart sættes til en han, hvis hun skal nå det, står der i annoncen. Egentlig vil jeg jo ikke have unger, og jeg har jo også fået kastreret min han. Men jeg er så frygtelig ked af at vi har mistet Popcorn, og vil meget gerne snart have en ny lille mut ind til Famke - også inden han vænner sig for meget til at have det hele for sig selv! Jeg skal naturligvis nok vente til han er helet ordentligt op og har fået fjernet sting og det hele.

Men så tænkte jeg også - skulle det højst usandsynlige ske, at han fik besvangret den smukke hun med et par stædige små haletusser, er det så noget, de/hun kan klare selv? Eller er det noget, jeg skal være inde over? Jeg er godt klar over, at der jo altid vil være en risiko for at noget går galt, og så er min indgriben jo naturligvis påkrævet, men hvis alt går godt, er en marsvinefødsel og opvæksten af de små så noget, som moderen selv klarer, eller er det noget, de skal have intensiv hjælp til?

Det er altså meget teoretisk og meget usandsynligt, at det overhovedet bliver aktuelt. Jeg kom bare til at tænke tanken da jeg så hende, og tænkte at jeg lige ville spørge - bare for at vide det.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Hvad kræver et kuld af mig?

Indlæg af Lina »

uuuh, jeg synes der er rigtigt mange ting, som man bør tage stilling til, så jeg vil prøve at liste så mange som jeg lige kan komme i tanke om.. i vilkårlig rækkefølge eller noget :)

Hvad vil du gøre med ungerne, der kommer? Flere argumenterer at de vil beholde en eller flere unge af et bestemt køn - men hvad med resten, og hvad hvis der slet ikke kommer nogen af det ønskede køn? Er du parat til at skulle lade dem rejse, ved at sætte dem til salg - og osse parat til at du kan 'hænge' på dem, hvis ingen købere melder sig?

Normalt klarer de fleste hunner det helt selv. Problemer opstår selvfølgelig, og her er øv'et så, at marsvin ofte føder når der er 100% ro om dem - dvs. efter at man er gået i seng, og så er det at man står op til udskudte livmodere eller sådan noget. Er man vidne til en fødsel, så skal ungerne komme som perler på en snor, altså med forholdsvis korte mellemrum.. sådan en 20 minutters tid. Går der længere, så er det babu til dyrlægen, for så er der noget galt.
Går hunnen fra foder, før eller efter fødsel og evt. lugter sådan underligt.. så har man scoret drægtighedssyge, som de kun sjældent overlever - og så står den på håndopmadning af unger, hvilket heller ikke er de superfedeste odds.
Der er altså en reel risiko for at går det galt, så går det rigtigt galt - og man kan både miste hun og unger... og få en grim oplevelse med sig.... og et godt slaw i pengepungen.

Jeg plejer at sige, at er man indstillet på alle de negative ting, så er man rimeligt godt stillet - netop fordi man så er forberedt på de forskellige grimme scenarier, både mentalt og økonomisk. Og så kan man altid bagefter glæde sig over at alting gik godt og problemfrit.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

bettemus

Re: Hvad kræver et kuld af mig?

Indlæg af bettemus »

Tak for svar :)
Et andet spørgsmål, som jeg ikke helt ved hvor hører til, men nu prøver vi her: Hvis jeg nu anskaffer mig en hun på lidt under et år... som aldrig har fået unger. Og lader hende gå sammen med min kastrerede Famke... vil hun så blive "skruk" og frustreret over ikke at få unger?

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Hvad kræver et kuld af mig?

Indlæg af Lina »

nej, overhovedet ikke - marsvinehunner har ikke noget problem med barnløshed som sådan.

Altså jo, du KAN i meget sjældne tilfælde nok ende med en hun, der har hormoner i en sådan grad at hun kun trives drægtig eller med unger.. men odds for det er sindssygt små.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Houmann

Re: Hvad kræver et kuld af mig?

Indlæg af Houmann »

Er helt enig med Lina i at der er meget der skal overvejes mht. at få unger, specielt det der med hvad man gør med ungerne når de er rejseklar. Men når det så er sagt, så er det også rigtigt hyggeligt at have unger, når alt går vel, og moderen klarer det hele selv. Det eneste hun virkeligt kræver er ekstra meget grønt, da behov for bl.a. c-vitamin er meget større i forbindelse med drægtighed og unger.
En voksen hun, der går sammen med en kastrat vil også komme i brunst, og kastraten vil parre hende, hun får bare ingen unger.
Trist at din ene han døde i forbindelse med kastrationen, men dejligt at du vil give ham en burkammerat.

Besvar