Antal kuld

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

Frederik F

Re: Antal kuld

Indlæg af Frederik F »

Lina skrev:
Frederik F skrev: Meningen var, at jeg skulle have været medlem af DMK, men har mistet lysten efter at have mødt en del marsvineavlere som ikke var særlig gæstfrie. Og efter at have været på en udstilling. Og især efter hvor meget rod der er derinde hele tiden
den der kommentar gør et eller andet sted ondt på mig under bæltestedet :-|
Der er rigtigt mange søde marsvinefolk, som er både gæstfri og hjælpsomme. Og ang. rodet... ja, så er det noget som mange er HELT uden skyld i, og som mange nu arbejder hårdt på at få rettet op på.
Jeg siger jo selvfølgelig ikke at alle er sådan :hug Det kan jo sagtens være, at jeg bare har været uheldig med den ├®ne udstilling. Der findes jo altid ugæstfrie mennesker indenfor dyreverdenen.

Frederik F

Re: Antal kuld

Indlæg af Frederik F »

Miss Sofie skrev:Jeg har ikke et problem med avlere der laver mange kuld - ordet mange er et difinitionsord..
For nogen er 5 mange - for andre er 50 mange.

Jeg har et problem med dem, der ikke gennemtænker HVERT kuld de laver.
At man bare sætter en han og en hun sammen for at få unger, for at gi hannen selskab, for at undgå hunnen blir for gammel osv.
Og her er det komplet ligegyldigt hvor mange kuld man laver om året!

At sige man ikke kan lave fx 20 kuld om året, fordi der er 200 marsvin, der mangler hjem, holder ikke hos mig.
For så skal man kigge på hvor mange af dem der er købt i dyrhandlere.
Jo flere man køber i dyrhandlere - jo flere marsvin får dyrhandlere fordi efterspørgslen er der.
Jeg har kun 8 marsvin. Jeg er meget kræsen omkring hvad jeg tar ind.
Jeg har ikke lyst til at fylde mit hjem med dyr, som er syge og/eller ikke tamme og menneskevante.
Alligevel har jeg formidlingsdyr og har flere gange taget dyr ind, som manglede et hjem.
Det er der skam også mange "store" opdrættere, der gør - og det mener jeg der skal være plads til.
Der skal være plads til dem, som bare skå gå og fise huslejen af.
Vi har 3 hunner og 5 hanner - hvoraf de 3 af hannerne er kastreret og de 2 andre går sammen.
De 3 hunner er henholdsvis en gammel pensionist, en voksen hun (som er drægtig lige nu) og en ung hun på knap 3 mdr.

Selvom der er 200 marsvin, der mangler et hjem, så har jeg ikke tænkt mig at undlade at lave de få kuld, som jeg gør.
Kuldene laves uden tvivl for MIN skyld - ikke mulige køberes skyld.
Og kommer der et kuld på 4 unger, hvor ingen af dem kan komme ud i trygge, gode hjem, ja så blir de her hos mig.
Synes rigtig godt om! =D>

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Antal kuld

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Jeg er meget enig med dig Sofie :)

At stoppe med at sætte marsvin i verden, for at folk i stedet skal anskaffe sig nogen af alle de dyr der søger nyt hjem i den blå avis, mener jeg er en forkert vej. Det vil give de useriøse mulighed for at lave endnu flere kuld.
Da jeg startede med at opdrætte, troede jeg det ville være helt forfærdeligt, at skulle sælge ungerne, og var ikke sikker på, om det blev til mere end et kuld. Faktisk oplever jeg stor glæde, når en familie går glade ud af døren med to marsvineunger, som jeg ved er sunde og raske. Jeg kan give de købere et godt alternativ til at gå ned til dyrehandleren, eller til andre uden forstand på marsvin.
Kuld bliver kun sat over her, hvis jeg har en forventning om at skulle beholde en unge. Er der unger der ikke bliver solgt, så bliver de her, og antallet af kuld bliver sat ned. (Har i øjeblikket to kastrater gående, som er hanunger der ikke blev solgt)
Faktisk oplever jeg, at der er alt for få marsvin til de købere, der sætter sig ind i tingene, og gerne vil købe fra et sted med ordentlige forhold.
Det er udbredelse af kendskab til marsvin der skal til. DMK skal gøre mere ud af formålsparagraffen, så folk der overvejer at anskaffe sig marsvin, har en forudsætning for at vide hvad der er godt og skidt, når de kommer ud og ser på marsvin.
Billede

Houmann

Re: Antal kuld

Indlæg af Houmann »

Jeg er enig i at der er nogen i dette lille danske land som burde lave færre kuld. Hvis ikke man kan finde gode hjem til alle de dyr man har til salg, så laver man for mange unger ! Jeg har desværre flere gange set annoncer fra såkaldte "seriøse" DMK opdrættere, som giver deres dyr gratis væk :evil: Det er bare ikke i orden, specielt ikke når vedkommende så fortsætter med at lave lige så mange kuld !
At folk køber dyr i en dyrehandel er ikke altid ensbetydende med at det er lille Louise der har afleveret sine unger for 17. gang, de kan desværre lige så vel stamme fra DMK opdrættere, da mange benytter den metode til at komme af med overskudsproduktionen :evil:
Jeg mener at man kan arbejde på at løse problemet ved både at bede DMK's opdrættere at tænke sig om mht. antal af kuld, men også ved at prøve på at få lille Louises familie til at blive medlemmer af DMK, så de kan lære lidt/meget omkring marsvin, avl osv. Sådan at lille Louise heller ikke fylder dyrehandleren eller dba med uønskede marsvineunger.
Måske man kunne overveje at et køb af et marsvin med DMK stamtavle automatisk udløste 1/2 års prøvemedlemsskab af DMK med AT tilsendt pr. mail ? Det kunne måske lokke folk til at interessere sig lidt mere for deres nye kæledyr ? Men jeg mener helt klart også at der påhviler sælger(opdrætter) et enormt ansvar for at sortere de mest useriøse købere fra, samt at uddanne folk ordentligt om hvad det rent faktisk kræver at have marsvin ! Vi har alle et ansvar for at gøre tingene bedre, så der forhåbentligt fremover vil være færre marsvin der bliver smidt levende i skraldespande, sat ud i naturen, sat i papkasser ved internater, rastepladser og huse eller aflives fordi de er uønskede :cry:

Besvar