Update : måske drægtig!

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

Besvar
lobar85

Update : måske drægtig!

Indlæg af lobar85 »

Så har jeg fået vished om Freja er drægtig eller ej... og det ER hun :D

Hun har taget yderligere på, blever lidt rundere om maven, men svært at se pga hendes lange pels OG så prøvede jeg som en af jer skrev at sidde med hende og mærke hende på maven.. jeg fandt pludselig noget lidt hårdt der smuttede væk, og så vupti ovre i den anden sidde kunne jeg mærke et par ganske svage prik og vibreren oppe på siden mod ryggen og noget der smuttede forbi nederst på maven :)
Så jeg er ret sikker på der er unger nu, men hvor mange aner jeg ikke :)

uh hvor spændende..
har forsøgt at mærke før, men først idag har jeg ku mærke liv, hvor langt henne vili skyde på hun er så? hun blev ca taget fra han den 12.Maj

nårh ja og hendes dag forløber således : Hun har overtaget hængekøjen, Hun kommer ned og spiser "morgenmad" (deres grundfoder), og hopper så op og ligger sig igen og slapper af, nårh jeg så kommer hjem fra arbejde, får de grønt. Jeg giver dem det i lågen så de kommer alle hen og får, rigtig kært når de alle står der og venter, men nogle gange så orker hun åbenbart ik at rejse sig efter lækkerierne og bliver bare liggende i hængekøjen..gir jeg hende ikke noget mens hun ligger der kommer hun dog ned tilsidst :)
Så hun æder og slapper af, alt der løben rundt som de 2 andre gider hun ik lige nu :)

lobar85

Re: Update : måske drægtig!

Indlæg af lobar85 »

Hvad vil være rigtig godt for hende af grønt m c vitamin ? kan jeg give eller gøre andet godt for hende?

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Update : måske drægtig!

Indlæg af Kjelin »

Hvor lyder det bare dejligt, stort tillykke med den kommende familieforøgelse :D

Der er ingen af os der over nettet kan sige præcis hvor langt hun er henne, men formentlig i den sidste tredjedel, hvis du tydeligt kan mærke bevægelse/unger der sparker.
I mine kuld har det været ret forskelligt hvor tidligt jeg har kunne mærke liv, så det kan være svært at vide helt præcis.
Hvis du har de to datoer hvor hun er blevet sat til han og taget fra han, og ligger 70 dage (10 uger) til begge datoer, kan du regne ud i hvilken periode der vil komme unger.

Hvis hun i forvejen får foder, hø og grønt, er det ikke sikkert du behøver lave nogle ændringer, men kål, broccoli, peberfrugt, græs, mælkebøtter, skvalderkål er rigtig godt til marsvin og pt bugner naturen med lækkerier, så det er bare med at udnytte det.
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

lobar85

Re: Update : måske drægtig!

Indlæg af lobar85 »

hej tak for svar, havde slet ikke tænkt på skvalder kål, henter jævnligt græs og mælkebøtter ude i skoven.

har regnet frem til hun vil få unger SENEST uge 29 hvis jeg siger hun blev drægtig senest d 12.maj.. og hun må være ca 5 uger henne idag hvis jeg regner fra den 12. (den dag hun blev taget fra han)

Houmann

Re: Update : måske drægtig!

Indlæg af Houmann »

Det lyder spændende :) Du kan evt. også give en smule frisk persille eller spinat (begge dele må kun gives i små mængder)

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Update : måske drægtig!

Indlæg af Kjelin »

Ja så er det bare om at finde tålmodigheden frem, hehe :D
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

lobar85

Re: Update : måske drægtig!

Indlæg af lobar85 »

Jeg er bare såååååååååååå spændt på at se de unger :)
Er selvfølgelig også nervøs for Frejsen, men hun skal nu nok klare den, hun har fået unger før de døde desværre da de var 2 uger gamle kun. Men er ret sikker på hvorfor de døde, nemlig fordi de gik uden for i et godt hjemmelavet bur (intet galt der) men hannen var kommet ind til hunnerne og hun blev drægtig (fejlen blev opdaget og fikset så smutturen ik kunne gentages!) men det var desværre i den kolde periode sidst på efteråret, så tror simpelthen de stakkels små unger har haft det for koldt.

Hun vejer nu 1144 g så har taget 165 g på fra jeg fik hende, så hun er ved at ved at være lidt tung :) Hun ligger bare mest og slapper af i hængekøjen - den er bare et hit blandt pigerne :)
Jeg kan også mærke små prik hvis jeg bare holder hænderne forsigtigt om hendes mave, uden jeg decideret skal mærke efter dem :) tror der 1-2 unger ik mere ihvertfald, men man kan jo altid blive overrasket.. sidst fik hun 2 mener jeg.

lige en opdatering fra total utålmodige mig :)

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Update : måske drægtig!

Indlæg af Kjelin »

Hvor lyder det bare dejligt, det er fantastisk at gå og vente på de små babyer!

Med den rigtige pasning og masser af god mad så har hun ihvertfald alle chancer for at klare det rigtig fint :)
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

lobar85

Re: Update : måske drægtig!

Indlæg af lobar85 »

gør ihvertfald hvad jeg kan for hun har hvad hun har brug for.. vil det være godt at give piller beregnet til unger? så hun får lidt ekstra?

nårh den vil ik godkende mit billede :(

så tjek :
https://www."IKKE tilladt - alle har ikke adgang".com/home.php#!/pho ... =1&theater

så kan i se hvor flot og stor hun er blevet :)

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Update : måske drægtig!

Indlæg af Lina »

lobar85 skrev:
så tjek :
https://www."IKKE tilladt - alle har ikke adgang".com/home.php#!/pho ... =1&theater

så kan i se hvor flot og stor hun er blevet :)
og det kan man så kun hvis man har en fjæsbog-konto....
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

lobar85

Re: Update : måske drægtig!

Indlæg af lobar85 »

har lagt billeder ind fra fb før, men den skriver nu at den ikke kan fastslå billedets dimensioner.... det er taget med samme kamerea og lagt ind på samme måde som de andre så forstår det ik

lobar85

Re: Update : måske drægtig!

Indlæg af lobar85 »

Billede

Besvar