Klikker

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

Besvar
Søsser

Klikker

Indlæg af Søsser »

Jeg har fået et skønt kuld unger på 5. En stor unge var enten, eller døde efter den blev født. En unge mere døde 2 dage efter og 3. dagen måtte jeg til dyrlægen og aflive en unge mere. :( Nu har jeg så 2 tilbage og den mindste giver jeg mælkeerstatning ca. hver time. Hun tog ikke på, tabte sig bare. Måske mor ikke har meget mælk at give af? Nå, men min bekymring ligger i at ungen som jeg giver erstatning er begyndt at komme med nogle klik/ralle agtige lyde. Jeg bruger 1 ml sprøjte og prøver at sprøjte meget meget forsigtig, men sprøjten glider ikke altid lige godt så den kan finde på at hakke lidt i det. Hun får ikke mere mælk end hun kan guffe i sig og har slet ikke noget siddende i "skægget" Hun står bare på bordet og begge mine hænder er frie til at styre sprøjten. Hun er livlig og tager nu fint på. Men den lyd, som først er kommet nu, skal jeg være bekymret over den?

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Klikker

Indlæg af Lina »

jeg ville personligt være bekymret... mest fordi det er kendt 'sag' at det kan være svært at opflaske unger... og at der er en reel risiko for luftvejsproblemer.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Gizmo
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 271
Tilmeldt: fre 20. feb 2009 15:13
Geografisk sted: Solbjerg - ved Århus
Kontakt:

Re: Klikker

Indlæg af Gizmo »

Jeg ville også være bekymret, synes også det går ned ad bakke når de begynder at klikke. De kan nemt få noget i lungerne der kan give infektion. Men indimellem går det også bare over igen..
Ang. at sprøjten hakker, genbruger du den? og hvor mange gange?
De bliver hurtigt slidt og begynder at hakke synes jeg.. Jeg genbruger som regel en gang når jeg et enkelt flaskebarn, er der flere bruger jeg en pr. gang ;-)

Søsser

Re: Klikker

Indlæg af Søsser »

Sprøjten er ny og kun 2 dage. Kan den få det forkert i halsen når den med velbehag guffer løs? Vil den ikke trække hovedet til sig og hoste?

Gizmo
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 271
Tilmeldt: fre 20. feb 2009 15:13
Geografisk sted: Solbjerg - ved Århus
Kontakt:

Re: Klikker

Indlæg af Gizmo »

Søsser skrev: Kan den få det forkert i halsen når den med velbehag guffer løs? Vil den ikke trække hovedet til sig og hoste?
Som regel vil man opdage hvis opdage hvis de får det forkert i halsen. Hvis hun slet ikke har diet ved moren og derfor ikke har fået råmælk er hun også ekstra udsat for infektioner. Men er hvis hun guffer løs, tager på og ellers trives kan det sagtens være det går i sig selv igen, det har jeg også oplevet..
Sprøjten er ny og kun 2 dage.
Forstår ikke helt hvad du mener, er den ny eller er den 2 dage? Hvis du mener 2 dages fodring med samme sprøjte kan jeg godt forstå den hakker. Når jeg siger jeg tager en hver gang, eller hver anden gang, mener jeg ved hver fodring.. Engangssprøjter er, som navnet antyder ikke beregnet til meget genbrug og bliver hurtigt slidt. Jeg synes det er meget svært at styre når den bliver slidt og hakker i det, jeg synes nemt den smutter så de får en ordentlig klat og så får de det naturligvis nemmere i den gale hals..

Søsser

Re: Klikker

Indlæg af Søsser »

Hun dier ved moren, tager fint på og har ikke hørt klik-lyde fra hende siden i morges.
Har skiftet sprøjte og synes squ det er det samme. Nu det jo ikke sådan ment at der står en tyk stråle ud fordi sprøjten hakker i det. Den glider bare ikke ordenlig. Men tager det stille og roligt, så fungere det nok som det skal :)

Besvar