Hjælp.. taber sig i vægt

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

korgaard

Re: Hjælp.. taber sig i vægt

Indlæg af korgaard »

Jeg har været nede og købe en sutteflaske og hun sutter rigtig godt.. Jeg har laget hende i en hule med en varm flaske bag ved, så håber at hun på den måde vil kunne holde varmen.. Jeg kikker til hende hele tiden.
Men jeg er meget i tvivl om hvor tit jeg skal tilbyde hende mælk ??
og skal hun også tilbydes vand ?? jeg har ikke set nogle af ungerne drikke vand endnu.. men det betyder jo ikke at de ikke gør det.

Mullemut

Re: Hjælp.. taber sig i vægt

Indlæg af Mullemut »

En kort bemærkning omkring grønt, så det de i grunden får diarr├® af er vel vandet i grøntsagerne og ikke selve grøntsagerne.. Så hvis man fodre med "tørre" grønt frem for meget våd grønt får de vel ikke lige så nemt diarr├®..

Ernæringen fra mor går gennem blodet, så det eneste der er i deres tarmsystem når de bliver født er fostervand.. I grunden er deres tarmsystem ikke vandt til at have noget som helst mad i maven, da det aldrig har prøvet det..

Mullemut

Re: Hjælp.. taber sig i vægt

Indlæg af Mullemut »

Jeg har tit hørt at vand med lidt druesukker i er en rigtig god ting.. Og min søster har prøvet det med en af deres unger der havde tabt sig 4 gram den første leveuge, den fik så græs, vand med druesukker og så gik det stærkt! Den tog 30 gram på på lidt over en uge.. Den vile så gerne spise selv, og var ikke så dårlig at den blev trådt på og var meget afkræftet..
Måske den ikke drikker selv.. men min søster mener at deres unge ikke kunne finde ud af det, og derfor ikke rigtig fik nok væske.. Det kan den så nu, og nu er den 3 uger gammel..

korgaard

Re: Hjælp.. taber sig i vægt

Indlæg af korgaard »

Hun har ikke diarre.. heldigvis
alle unger har fået lidt grønt hverdag.. lige fra mælkebøtter til broccoli.

Mullemut

Re: Hjælp.. taber sig i vægt

Indlæg af Mullemut »

Nej nej, det regnede jeg heller ikke med.. ;)
Mine har heller aldrig haft diarr├®, de har også altid fået grønt, lige fra græs til pepperfrugt og forskelligt kål..

Houmann

Re: Hjælp.. taber sig i vægt

Indlæg af Houmann »

Øv, det lyder ikke for godt med den lille grisling :cry: Jeg ville også tage den lille væk fra de andre, indtil hun forhåbentligt bliver mere frisk igen. Jeg ville evt. give hende selskab af en voksen hun, som har haft unger, hvis du har mulighed for det ? Så kan hun blive vasket og få varme og omsorg af en voksen gris. Jeg har haft brugt en 1 ml. sprøjte til at give mælk, men en lille sutteflaske virker vel også ? Det vigtigste er at hun ikke kan få for store mængder mælk på en gang, så det ryger i den forkerte hals. Jeg ville tilbyde mælk ca. hver 2. time, og selv lade hende styre hvor meget hun drikker. Hun skal ikke have vand ved siden af (i sutteflaksen), da hun jo får væske og næring fra mælken. Du kan evt. tilsætte lidt druesukker til mælken, for at give hende lidt ekstra energi. Normalt begynder marsvineunger selv at drikke af vandflasken efter et par dage, men i hendes tilfælde har hun også brug for en masse ekstra næring, så der ville jeg "kun" montere en drikkeflaske, så hun selv kan opsøge vandet. Men ellers kun give mælk i sutteflasken.
Krydser fingre for den lille, lad høre hvordan det går.

korgaard

Re: Hjælp.. taber sig i vægt

Indlæg af korgaard »

1000 tak for svar :D
Hun har helt styr på den sutteflaske.. hun ved lige hvad den skal bruges til :D
Når hun er i buret så ligger hun kun i sin hule, hun har ikke gået rundt.. har jeg hende oppe, så tøffer hun lidt rundt.
hertil aften har hun for første gang i dag sagt små lyde, når jeg nusset hende... det var dejligt med nogen lyde.

jeg har endnu desværre ikke fået hende til at spise noget andet end mælk.. jeg ville så gerne se hende spise lidt foder :wink:
jeg vil forsætte med at tilbyde hende mælk hver 2. time..

Mullemut

Re: Hjælp.. taber sig i vægt

Indlæg af Mullemut »

Hvis det er nødvendigt og du ikke selv har en god reserve mor, og kan få det til at hænge sammen, så har jeg en dame som selv har haft en del unger og som med aller største glæde tager andres unger til sig..
Hende må du gerne låne hvis det er nødvendigt.. Men jeg bor jo inde ved KBH, men kommer til Roskilde i morgen.. Du kan evt sende en sms eller mail til mig hvis du gerne vil låne hende.. (20934855 el. katholmchr@gmail.com)

korgaard

Re: Hjælp.. taber sig i vægt

Indlæg af korgaard »

Mullemut skrev:Hvis det er nødvendigt og du ikke selv har en god reserve mor, og kan få det til at hænge sammen, så har jeg en dame som selv har haft en del unger og som med aller største glæde tager andres unger til sig..
Hende må du gerne låne hvis det er nødvendigt.. Men jeg bor jo inde ved KBH, men kommer til Roskilde i morgen.. Du kan evt sende en sms eller mail til mig hvis du gerne vil låne hende.. (20934855 el. katholmchr@gmail.com)
Hvor er det bare sødt af dig..
jeg har en som fik unger i april.. hende vil jeg lige afprøve i morgen.
Ellers vil jeg meget gerne låne din hun, men skriver lige hvordan det går i morgen, jeg har mulighed for at hende søndag til fredag, for der har jeg fri fra arbejde :)

Houmann

Re: Hjælp.. taber sig i vægt

Indlæg af Houmann »

Hvordan går det med den lille ?

Mullemut

Re: Hjælp.. taber sig i vægt

Indlæg af Mullemut »

Hvordan er det gået den lille?

korgaard

Re: Hjælp.. taber sig i vægt

Indlæg af korgaard »

Ups har helt glem at skrive.. nok fordi jeg har været i Marsvin dårligt humør :oops:
Det gik desværre ikke.. alle 3 skinny unger i kuldet er døde, de 3 skinnybærer har det fint og vokser som de skal.

Mullemut

Re: Hjælp.. taber sig i vægt

Indlæg af Mullemut »

Øv bøv! Hvad mon der gik galt med dem?

Det er jeg ked af at høre! :hug

korgaard

Re: Hjælp.. taber sig i vægt

Indlæg af korgaard »

Mullemut skrev:Øv bøv! Hvad mon der gik galt med dem?

Det er jeg ked af at høre! :hug
Mit bud er at de for starten af ikke har fået nok mad.. men synes ellers at de 2 af dem så fine ud og tog også på i vægt.
Måske jeg startet forsendt med at give tilskud :cry:

von sortfod

Re: Hjælp.. taber sig i vægt

Indlæg af von sortfod »

det er ikke til at vide. Nogle gange skal der bare ikke så meget til før de falder fra alligevel. Det er træls når det sker.

Besvar