For tidligt fødte

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

Besvar
Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

For tidligt fødte

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Tja jeg har kun en gang før prøvet at have for tidligt fødte unger, og der var moren for syg til at tage sig af dem. Alle fire døde, trods forsøg på at fodre dem op :(
Denne gang er moren heldigvis rask. Men er der noget jeg skal gøre, eller skal jeg bare lade muttemor klare ærterne, og håbe på det bedste? Det er 65 dage siden parringen, så det er omkring tre dage vi snakker om.
Den ene mangler lidt pels, og nogle af de fire dødfødte unger manglede mere pels. Det er derfor jeg kan se de ikke er færdige.
Billede

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: For tidligt fødte

Indlæg af Lina »

hvis vi lige starter med de 65 dage.. det er 65 dage siden hun blev sat til hannen, ik? For der parrer han hende om hun er i brunst eller ej, så teknisk set kan hun have været kortere henne, hvis du forstår hvad jeg mener.

Jeg tror nok at jeg allerførst ville se om mor kunne klare ærterne, men jeg ville til gengæld veje dem hysterisk meget.
På den måde kan du følge mere præcist om de tager på eller ej.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: For tidligt fødte

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Ja jeg må have vægten i brug, og holde øje med, om de samtidig er kvikke.
Nej det er 65 dage siden hun blev parret. Jeg så parringen :)
De ser ok ud nu, og mor tager sig pænt af dem.
Billede

Annetten
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2344
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 19:11
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Re: For tidligt fødte

Indlæg af Annetten »

Av altså, Rikke.

X'er fingre for at de overlever og vokser sig store og fine.

Saturn
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4555
Tilmeldt: fre 16. dec 2005 13:21
Geografisk sted: Tune/Roskilde
Kontakt:

Re: For tidligt fødte

Indlæg af Saturn »

Jeg ville som Lina også gå efter vægten på ungerne og så ellers holde skarpt øje med om de dier, men det ved du vel. Pøj pøj med dem.
-
Billede
Lene og Frederik.
Teddyer, kæledyr og 1 ensfarvet sort
http://saturn.savstrup.dk

cavies

Re: For tidligt fødte

Indlæg af cavies »

Josefine fødte også på dag 65 fra hun blav sat til han. Ungerne var fine og overlevede alle 4. Josefine fik dog drægtighedssyge og ungerne blev taget fra hende da de var få dage gamle. Derfor blev mine unger opfostret af mig. Jeg ville ikke begynde af give ungerne mad hvis de selv dier og mor har det godt.

Mullemut

Re: For tidligt fødte

Indlæg af Mullemut »

17. marts fik jeg et for tidligt født kuld på 5 unger, hvoraf 1 døde efter 5-7 timer..
De manglede meget pels, og var meget hjælpeløse og kunne kun møve sig rundt..

Mor fik drægtighedssyge, men blev hurtigt opdaget, så hun kom hurtigt i behandling, og kom sig hurtigt..

De 4 sidste unger klarer sig fint og 3 af dem har fundet nye hjem..

Jeg lod dem være, og lod mor klare ærterne, hvilket hun gjorde rigtig fint, trods sin eget at kæmpe med..

Men jeg tror ikke at det skader at hjælpe dem lidt..

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: For tidligt fødte

Indlæg af alatind »

Jeg ville også holde godt øje med mor, og om de små dier...det er altid den bedste løsning hvis man kan undgå at begynde at hjælpe ungerne med sprøjtemad. Og du har to unger, dvs der er en pat til hver, hvilket jo også hjælper et lille stykke af vejen.
Så hvis mor er okay, så må tiden vise om ungerne er udviklede nok til at klare sig... og det burde de være.
Det tidligst fødte kuld jeg har haft var på 66. dagen, og de var fine og robuste, og var fuldstændig som fuldbårne...der var så også kun to.

XXX for mormut og bebser :)
Hilsen Line Tind

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: For tidligt fødte

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Øv! Pigen har tabt sig alt for meget, så nu får hun grød. Er blevet nødt til at tage Ray og ungerne med ned til min mor i dag, af samme årsag. Stod i et dilemma, for Ray er ikke en mut der bryder sig om at blive flyttet rundt på, hun har født for tidligt, og set mindre godt ud dagene op til. Håber bare hun ikke får drægtighedssyge. Omvendt kunne jeg heller ikke tage væk fra dem hele dagen, og risikere at lillen lå død når jeg kom hjem. Tør slet ikke sætte hende på vægten igen. Nu får hun lidt grød hver time, plus det mælk hun får af sin mor, og så kan vejning værken gøre fra eller til, andet end at gøre mig mere nervøs. ┬¿Drengen ser helt fin ud, og skal nok klare den.
Billede

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: For tidligt fødte

Indlæg af alatind »

øv da også--- xxx
Hilsen Line Tind

Tobiasmor

Re: For tidligt fødte

Indlæg af Tobiasmor »

Jeg krydser fingre for den lille pige mut, jeg ved du kæmper alt hvad du kan Rikke :hug

Besvar