Skille drægtige hunner

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

Besvar
Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Skille drægtige hunner

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Jeg har en rigtig godt fungerende hungruppe på tre, som alle er drægtige. De skal ikke føde samtidig, og jeg vil selvfølgelig gerne undgå at de sætter hinanden i gang med at føde. Min første plan var, at sætte dem tilbage til de grupper de kom fra, efterhånden som de blev parret, men jeg vil faktisk meget gerne beholde de tre sammen, efter jeg har set hvor godt de trives.
Min nye plan går ud på, at skille dem midlertidigt. Sætte de to af dem på en anden hylde lige omkring terminsdagen for den første (jeg ved hvornår hun er parret), og så sætte dem tilbage når hun har født. Men hvornår tror i faren er drevet over? Når ungerne er tørre, og der er skiftet bur og vasket af? Eller han tilstedeværet af små nye unger mon også sætte de to andre i gang. Ideen er, at de ikke skal skilles længere tid, end at de kan gå sammen igen, uden fnidder fnadder i starten.
Billede

Gizmo
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 271
Tilmeldt: fre 20. feb 2009 15:13
Geografisk sted: Solbjerg - ved Århus
Kontakt:

Re: Skille drægtige hunner

Indlæg af Gizmo »

Jeg har flere gange haft hunner til at føde sammen, uden der har været problemer. Med et godt hus til hver der egnet til fødsel, så er det altid gået fint.
Nogen gange, hvis jeg kender datoen rimeligt nøjagtigt eller er lidt bekymret, fx. pga. en hun der ser ud til at vente mange unger, sætter jeg hende for sig selv til fødslen er overstået og jeg er sikker på hele familien trives.
I dit tilfælde, hvor du kender datoen, ville jeg nok flytte de andre på dag 67-68 og sætte dem tilbage når ungerne er tørre og moderkager og blodige spåner fjernet. Og så holde lidt øje med at ungerne ikke pludselig bliver spredt og ikke kan finde mor, jeg synes jeg har oplevet et par gange at de sidder i et forkert hus og ikke ser ud til at have styr på det, især hvis de ikke er så stærke.. Men med kun 3 dyr i buret skal de nok klare det fint :-)

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Skille drægtige hunner

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Takker for svar. Jeg tror jeg følger min plan så :)
Billede

Houmann

Re: Skille drægtige hunner

Indlæg af Houmann »

Jeg ville så ikke turde at sætte dem sammen når de skal føde, af frygt for at de får sat deres egen fødsel i gang for tidligt. Og da det vil stresse dyrene at blive flyttet så meget rundt, som din plan kræver, ville jeg absolut ikke anbefale det. Ifølge min erfaring har dyrene brug for fred og ro, allermest når de er drægtige. Så hvis det var mig, ville jeg vælge at flytte 2 af dyrene tilbage til deres gamle flok og lade dem gå der mens de føder og har ungerne.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Skille drægtige hunner

Indlæg af Lina »

Hvornår faren er drevet over... Ja det kommer jo så an på følsomheden hos de andre hunner. Pavon havde en hvor jeg mener at hun gik i fødsel i op til en uge efter at et andet kuld var født og hvor hun bled udsat for de nyfødte.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

den glade gulerod

Re: Skille drægtige hunner

Indlæg af den glade gulerod »

Jeg har altid flere drægtige hunner til at gå sammen, de føder også i samme bur. Det har aldrig givet problemer :D

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Skille drægtige hunner

Indlæg af Lina »

et eller andet sted må man gøre op med sig selv, hvor stor risikoen er for at det går galt mht. følsomheden.
Altså at man skal gøre sig klart at der ER en risiko, og derfor osse være indstillet på at det kan gå galt. Resten af beslutningen er mere individuel med hvad man selv har det bedst med.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Skille drægtige hunner

Indlæg af Marsvin »

Lina skrev:Hvornår faren er drevet over... Ja det kommer jo så an på følsomheden hos de andre hunner. Pavon havde en hvor jeg mener at hun gik i fødsel i op til en uge efter at et andet kuld var født og hvor hun bled udsat for de nyfødte.
Bare det var en unge på under 2 uger der kom i nærheden, så aborterede/absorberede/fødte hun (Chloe - En af fruen's tidligere dyr). Så det er meget individuelt hvordan hunner reagerer. Så jeg vil altid vælge den sikre løsning.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Skille drægtige hunner

Indlæg af Lina »

Og det er lige præcis historierne om hende, som gør, at JEG ikke tror at det KUN er hormoner fra fosterhinde/moderkage der kan trigge veer. Jeg hælder til at der 'hænger' noget ved de nyfødte. Lissom nyfødte menneskebabyer, hvalpe, killinger osv. har en helt speciel duft af at være 'ny'. Det kan vel udemærket være noget hormonhalløj osse... og som 'hunner' reagerer på, nogen så mere voldsomt end andre.

Chloe er nok en af de meget meget få hyperfølsomme... men personligt har jeg ikke vildt lyst til at at tage chancen med mine kuld (har jo trods alt lavet dem, fordi jeg gerne vil have ungerne).
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Besvar