Avl og "uegnet" spise?

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

Houmann

Re: Avl og "uegnet" spise?

Indlæg af Houmann »

Har helt specielt hørt at gulerødder i store mængder giver fede dyr, og dermed også risiko for for store unger. Har ikke selv oplevet problemer med alt for store unger, men giver så heller ikke gulerødder til de drægtige i store mængder, så.....
Tror at det vigtigste er at give meget varrieret grønt (med masser af c-vitamin), så kan det ikke gå helt galt :)

von sortfod

Re: Avl og "uegnet" spise?

Indlæg af von sortfod »

Jeg har de sidste 6 mdr. givet rigtig mange gullerødder, både til drægtige og ikke drægtige. Jeg har på ingen måde gjort forskel på om de var drægtige eller ej i mængden de har fået.

I den periode har jeg kun oplevet en med fødsels problemer. Og det var en skinnybærer hun som i forvejen var ud af meget store linier og som i forvejen var stor da jeg satte hende til han. Så lige hende tillægger jeg ikke nogen betydning at hun har fået gullerødder.

Alle andre der har født i den periode har født uden problemer. Både skinnyer, bærer og langhåret.

Og jeg ved det er det samme hos søster heller ingen problemer der de sidste 6 mdr. selvom de også har fået rigtig mange gullerødder.

Ingen af mine hunner er blevet fede af gullerødderne. Nogle af dyrene ligger lidt højerei vægt ja. Men de er ikke fede....

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Avl og "uegnet" spise?

Indlæg af Lina »

nu ligger de fleste af mine dyr til den 'fede' side, og jeg har så ikke oplevet problemer med drægtige/fødsler i meget lang tid - selv om jeg faktisk har fodret en hel del med gulerødder.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Houmann

Re: Avl og "uegnet" spise?

Indlæg af Houmann »

Mine får også en del gulerødder, men de får også en masse andet. Det vigtigste for mig er at dyrene bliver fodret meget varieret med grønt. Der er en masse ammestuehistorier i forbindelse med marsvineopdræt, så man er nok bare nød til at bruge sin sunde fornuft. Men da gulerødder indeholder en del kulhydrater giver jeg dem altså ikke i for store mængder til mine drægtige grise.

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Avl og "uegnet" spise?

Indlæg af alatind »

Houmann skrev:Mine får også en del gulerødder, men de får også en masse andet. Det vigtigste for mig er at dyrene bliver fodret meget varieret med grønt. Der er en masse ammestuehistorier i forbindelse med marsvineopdræt, så man er nok bare nød til at bruge sin sunde fornuft. Men da gulerødder indeholder en del kulhydrater giver jeg dem altså ikke i for store mængder til mine drægtige grise.
Helt enig, og den med kuldhydraterne vil jeg huske...men iøvrigt bliver mine dyr trætte af gulerod hvis de får flere dage i træk, så det kommer helt af sig selv, for madmor her kan ikke have når de hænger forventningsfulde på kanten og ser skuffede ud hvis der kommer gulerod lidt for ofte :lol:
Hilsen Line Tind

von sortfod

Re: Avl og "uegnet" spise?

Indlæg af von sortfod »

Det er jo smag og behag. Men som sagt så kan jeg ikke se nogen forskel på at mine drægtige grise har fået rigtig mange gullerødder de seneste 6mdr. og har ikke haft flere med komplikationer i den periode...

Så tror altså ikke helt det gør den store forskel....

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Avl og "uegnet" spise?

Indlæg af alatind »

Jeg tror egentlig ikke at man kan tage et enkelt foderemne ud og så konkludere noget, den store forskel ligger nok i hvordan man samlet fodrer.
Men nu var denne tråd nok også mest for at finde ud af om der var noget fyfy som de drægtige desideret ikke tåler...alt det her med fornuftig fodring og så videre har jeg styr på :D
Hilsen Line Tind

Anni
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1379
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 02:28
Geografisk sted: Esbjerg
Kontakt:

Re: Avl og "uegnet" spise?

Indlæg af Anni »

Mine marsvin får det samme at spise, hvad enten de er drægtige eller ej, der bliver ingen forskel gjort, og det fungerer super fint :D
Agerskovs opdræt

Saturn
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4555
Tilmeldt: fre 16. dec 2005 13:21
Geografisk sted: Tune/Roskilde
Kontakt:

Re: Avl og "uegnet" spise?

Indlæg af Saturn »

Faktisk et rigtig relevant emne.

Jeg er tit blevet spurgt, hvad fodre du dine mutter med, siden de er så store?

Tjaaaa, der er altid fyldt op med hø og kraftfoder (morgen og aften). Derudover får de en gulerod pr dag. Har jeg andet, f.eks. græs (nu nærmer sæsonen sig), kål, broccoli, peberfrugt eller rester fra udskæring til vores egen salat, så er gulerodsdelen mindre. Jeg har lige prøvet at veje af, en "normal" gulerodsstr. pr voksen snude viste cirka 75 g. Hvis gulerødderne er større så deles de, mindre så to stk pr voksen snude. Sådan har det været gennem vinteren her, fordi 2 kg gulerødder hos vores SuperBest har kostet 8-10 kr. Med jævne mellemrum har de fået supplerende grønt, og til gengæld en mindre andel gulerod.

... og så er det selvfølgelig sket ,at vi har glemt at købe gulerødder, men det er en diskussion vi har drøftet herhjemme, mutterne og mig imellem....uden at nå til enighed.
-
Billede
Lene og Frederik.
Teddyer, kæledyr og 1 ensfarvet sort
http://saturn.savstrup.dk

Grundtvig

Re: Avl og "uegnet" spise?

Indlæg af Grundtvig »

Der der er med rødkløver er at der er nogle stoffer i der ligner østrogen der kan give homonforstyrrelser og ureglmæssig brunst. De østrogenligende stoffer aftages væsenligt når rødkløveren bliver tørret så derfor kan det godt gives i tørret form. Rødkløver har ikke nogle betydning for det drægtige dyr men bør ikke gives til damerne noget tid inden de sættes til han.

Tilgængæld bør drægtige dyr ikke få meget store mængder persille da det har en oxytocin ligende virkning hvilke er ve fremkaldende.

Der er en del andre kryderurter man skal holde sig fra men kan ikke lige huske hvilke så alm. kryderurter høre ikke til hos det drægtige marsvin. Mener det bla. er timian og salvie uden jeg vil hænges helt op på det.

Et par uger før fødsel skulle det være godt at give et par hindbærblade da det skulle lette fødselen og hjælpe med at rense ud i livmoderen.

Tisler skulle hjælpe med mælkeproduktionen, sammen med citronmelisse, mælkebøtter og brændenæle. Tisler og brændenæle skal gives tør, ellers gider de ikke at spise det...

Nå nu kom der lidt af det de godt må spise med ind i det håber det er okay :wink:

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Avl og "uegnet" spise?

Indlæg af alatind »

Selvfølgelig er det okay :)
Det er jo kun skønt at få mere viden om...
Hilsen Line Tind

Anni
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1379
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 02:28
Geografisk sted: Esbjerg
Kontakt:

Re: Avl og "uegnet" spise?

Indlæg af Anni »

Hov, lige en OT.

Jeg bor et sted hvor der kommer mange brændenælder.
Kan jeg plukke dem til dem?

Jeg tænker lidt, hvordan skal jeg tørrer dem, uden de bare rådner?
Agerskovs opdræt

von sortfod

Re: Avl og "uegnet" spise?

Indlæg af von sortfod »

Du smider dem i ovnen indtil de er helt tørre. Jeg vil dog advare om det lugter en del... Men ganske effektivt.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Avl og "uegnet" spise?

Indlæg af Lina »

i sommerhalvåret er det ikke værre end at man spreder dem ud i solen, og så går der ik ret lang tid... ellers den gode gamle som man går med tørrede blomster - op at hænge.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Anni
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1379
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 02:28
Geografisk sted: Esbjerg
Kontakt:

Re: Avl og "uegnet" spise?

Indlæg af Anni »

Okay :)

Er bare så bange for at det begynder at rådne, før det er helt tørt, derfor har jeg aldrig gjort det før :)
Men bliver det ikke noget værre smulder noget, når det så er tørret?
Agerskovs opdræt

Besvar