Mabel er drægtig :( :( :(

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

Besvar
Birgitte K

Mabel er drægtig :( :( :(

Indlæg af Birgitte K »

Den 22. februar faldt jeg over Mabel i Plantorama.... og ja, lige en dyrhandel historie mere:(

Jeg var først meget forbløffet over at der gik en masse små marsvin nede ved kaninerne, som kun var små unger. Da jeg spurgte hvorfor de gik sammen med kaninerne sagde ekspedienten at de muligvis kunne være drægtige. Var helt paf, da de ikke var mere end nogle måneder maks!!

Jeg havde så set Mabel og min Carmen sidde en et andet bur, for dem der ikke var drægtige eller muligvis drægtige.... og selvom alt siger at jeg ikke mere skal falde for de dyrhandelsmutter, så måtte jeg altså bare have dem med hjem.

Og nu har jeg så lige i dag lagt mærke til Mabels mave :cry: Hun er helt sikker drægtig. Har tre store klumper i maven og har taget over 300 g på på en måned.
Hun vejede 365 g, da jeg fik hende hjem og nu vejer hun 688 g og har fået en god rund mave. Hun stortrives, men jeg er bange for at fødslen går helt galt når hun ikke ældre/større.

Har I nogle gode råd, hvad jeg kan gøre. Eller skal jeg afvente og se om det går godt under omstændigehederne?
Er dybt fortvivlet :(

Her er min lækre lille Mabel
Billede

Houmann

Re: Mabel er drægtig :( :( :(

Indlæg af Houmann »

Som regel klarer de unge hunner fødslerne uden problemer. Jeg har også oplevet en stor unge med en overraskelse i maven. De sker desværre forholdsvis tit, specielt med dyr fra dyrehandleren :evil:
Vær obs på ikke at give alt for mange rodfrugter, så ungerne bliver for store/mor for tyk. Men ellers skal hun have masser af grønt, specielt med masser af c-vitamin, da behov er ekstra stort nu. Masser af hø, samt et godt foder, og så er det ellers bare at vente og krydse fingre.....
Held og lykke med hende og de små

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Mabel er drægtig :( :( :(

Indlæg af Lina »

Med netop dyrehandlerdyr, der skal du se på det sådan her. Selv hvis du køber dyrene et sted hvor de har styr på kønsopdeling, så ved du IKKE hvordan dyrene har gået før de ankom til dyrehandlen. Og rigtigt mange af de er smid-væk-kuld hjemme hos folk, der aner de hat om hvornår dyrene er kønsmodne, og det er ikke uhørt at folk hårdnakket påstår at dyrene først er kønsmodne som 4 eller 6 mdr gamle.

Ellers kan du ikke gøre så meget andet end at fodre fornuftigt og så holde godt øje med om der er tegn på at noget ikke er som det skal være.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Birgitte K

Re: Mabel er drægtig :( :( :(

Indlæg af Birgitte K »

Lina skrev:Med netop dyrehandlerdyr, der skal du se på det sådan her. Selv hvis du køber dyrene et sted hvor de har styr på kønsopdeling, så ved du IKKE hvordan dyrene har gået før de ankom til dyrehandlen. Og rigtigt mange af de er smid-væk-kuld hjemme hos folk, der aner de hat om hvornår dyrene er kønsmodne, og det er ikke uhørt at folk hårdnakket påstår at dyrene først er kønsmodne som 4 eller 6 mdr gamle.

Ellers kan du ikke gøre så meget andet end at fodre fornuftigt og så holde godt øje med om der er tegn på at noget ikke er som det skal være.
Nej det er rigtig. Ved godt at man aldrig kan vide sig sikker med dyr fra dyrhandlere. Men det kom nu godt nok noget bag på mig alligevel :-|
JJeg holder lidt igen med gulerødderne i deres bur og så erstatter det med rød peber istedet :wink: Ellers bliver hun vist rigelig forkælet ligesom de andre. Så jeg krydser fingre og håber på det bedste :)

Houmann

Re: Mabel er drægtig :( :( :(

Indlæg af Houmann »

Mon ikke hun klarer det uden problemer ? Jeg skal nok krydse fingre !!

Birgitte K

Re: Mabel er drægtig :( :( :(

Indlæg af Birgitte K »

Houmann skrev:Mon ikke hun klarer det uden problemer ? Jeg skal nok krydse fingre !!
Det håber jeg [-o< Og tak for de krydsede fingre :D

von4kløver

Re: Mabel er drægtig :( :( :(

Indlæg af von4kløver »

Synd hun skal igennem det -men det er jo desværre ikke en særlig historie... :(

Held og lykke til hende! Jeg krydser fingre for at hun klarer det til ug :)

Birgitte K

Re: Mabel er drægtig :( :( :(

Indlæg af Birgitte K »

Så fødste Mabel i går.
3 fine store (i forhold til hendes lille størrelse) drenge. To på 93 g og en på 108 g.
Hun klarede alt til UG og alle fire har det fantstisk. Hun er en super god mor :D

Her er de tre drenge
Billede

Houmann

Re: Mabel er drægtig :( :( :(

Indlæg af Houmann »

Nårh, hvor er de fine :D Og dejligt at høre at alt gik godt.

Besvar