Døde unger og slatten mor..

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

Besvar
Mullemut

Døde unger og slatten mor..

Indlæg af Mullemut »

Mit ene hunmarsvin der skulle have sit aller sidste kuld, fødte i nat.. Desværre var alle ungerne døde, da jeg vågnede i morges..

Hun har været ret frisk i dag, spist, kidnappet en af de andre mutters unger, og sad og slikkede på ham, mens han digede hos hende, drukket og tikket godbidder..

Men nu sidder hun i det ene hus og hænger lidt..
Jeg ved ikke om det bare er træthed, eller om hun fejler noget mere..

Hun er lige over 3 år, og har haft 3 kuld før dette kuld, som var hendes sidste.. (sidste kuld var i juni)

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Døde unger og slatten mor..

Indlæg af Kjelin »

Først er det meget vigtigt at du mærker hendes mave igennem. Der kan være tilbageholdte unger og eller moderkage som skaber problemer.
Som nummer to er det utrolig vigtigt at du får mad i hende, hvis hun ikke spiser selv eller kun nipper til sit foder. Uden foder udvikler marsvin meget hurtigt ketose, som oftest medfører døden.
Det kan være hun har brug for antibiotika hvis der er en infektion i livmoderen, derfor er det en god ide at tjekke hendes temperatur.

Hvordan virker hun ellers? Vil hun bevæge sig, vise hun interesse overfor hendes omgivelse, vil hun tage imod lækre godbidder? Hvordan ser hendes øjne ud? Er der flåd fra skeden?
Det er meget vigtigt at der bliver gjort noget med det samme hvis hun er syg, krydser mine fingre for hende.
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Mullemut

Re: Døde unger og slatten mor..

Indlæg af Mullemut »

Hun spiser både tørfoder, hø og lige nu deler hun gulerod med en af de andre hunner..

Hun har set helt normal ud i øjnene, men lige nu sidder hun og kniber det øje sammen jeg kan se, men om det er et knurhår fra den anden der kilder hende i øjet, kan jeg ikke rigtig se (jeg ville ikke lige forstyrre hende nu hun sidder og spiser)

Hun havde noget slimet stads i nummi, men jeg gav hende et bad i lunken, kogt vand, og der har ikke været noget siden..
Hun flytter lidt rundt i de forskellige huse, går ud og spiser og drikker..

Hun føles helt tom og blød i maven, lige som de andre marsvin..

Hun er helt normal, men alligevel ikke helt som hun plejer.. Det er svært at forklare.. ;)

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Døde unger og slatten mor..

Indlæg af Kjelin »

Så lyder det jo i hvert fald ikke til at være kritisk, dejligt! Så må du bare holde godt øje med hende :)
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Mullemut

Re: Døde unger og slatten mor..

Indlæg af Mullemut »

Nej.. Det synes jeg heller ikke det ser ud til..

men man bliver da noget bekymret alligevel..

Jeg ringer til dr. dyr i morgen, og hører hvad hun synes..

Malde

Re: Døde unger og slatten mor..

Indlæg af Malde »

hvordan gik det med hende

Besvar