Akut brug for hjælp!!

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

Birgitte K

Akut brug for hjælp!!

Indlæg af Birgitte K »

Kiwi har her til aften født 3 dejlige hvirvel piger. Den første pakkede hun ikke ud, men jeg var der heldigvis fra starten, så jeg fik hjulpet den første livløse. Fik pakket den ud og fik liv i hende.
Det er nu godt 3 timer siden hun fødte og har været ude at tjekke hende flere gange for var ikke helt tryk ve situationen.
Ungerne er alle i live og stor kampgejst, men Kiwi tager sig ikke rigtig af dem og jeg har nu fundet ud af at hun ikke har noget mælk :cry:
Jeg har nu sat dem ind til den eneste hun jeg har med mælk i øjeblikket, men hun har selv 4 unger at tage sig af, som ikke viger fra hendes side.

Jeg har ikke noget killingemælk liggende.

Hvad gør jeg så jeg kan rede de lækre piger. De ligger bare for sig selv og vil meget gerne have noget at spise. :cry:

von_fancy

Re: Akut brug for hjælp!!

Indlæg af von_fancy »

Jeg ville lade ungerne gå ved moren - det er ikke alle hunner der har mælk med det samme at ungerne er født, nogle går der lidt tid før der kommer mælk ved.
Du kunne jo evt. sætte de to mødre med unger sammen.

Birgitte K

Re: Akut brug for hjælp!!

Indlæg af Birgitte K »

Jeg har også sat moren derind sammen med ungerne til den anden mor.
Men nu er den anden mor efter den nyligt fødende mor.
Nogle af de ældre unger, som er 11 dage er negyndt at slikke de nyfødte....
Men hvor læng kan der gå før moren får mælk. Og hvor længe kan ungerne holde til ikke at få mælk?

von sortfod

Re: Akut brug for hjælp!!

Indlæg af von sortfod »

Jeg ville tage moren ud sammen med sine unger og sætte dem i en transportkasse eller et mindre bur så moren er nød til at være ved sine unger.

Og så ville jeg tage det roligt. Hun skal ligge lægge mælk ned og ikke alle hunner har mælk ned fra når de føder.

Birgitte K

Re: Akut brug for hjælp!!

Indlæg af Birgitte K »

Jeg tænkte også på det med kassen og har egentlig også taget den frem. For har prøvet det før med succes. Men når hun ikke har mælk.
Hvor længe kan der gå før mælken løber til hos moren?

Kan råmælk fra en ko bruges i nødtilfælde???

Birgitte K

Re: Akut brug for hjælp!!

Indlæg af Birgitte K »

Det er ikke sådan at moren er skræmt over sine unger. Hun gør bare ingenting. Sidder bare helt stille og er pasiv. Hun havde også et meeeget stille adfærd inden hun blev drægtig.

von sortfod

Re: Akut brug for hjælp!!

Indlæg af von sortfod »

Jeg ville altså tage det rolig og give hende frem og ro frem for at stresse hende. De fleste hunner finder altså selv ud af det hvis man giver dem ro.

Birgitte K

Re: Akut brug for hjælp!!

Indlæg af Birgitte K »

von sortfod skrev:Jeg ville altså tage det rolig og give hende frem og ro frem for at stresse hende. De fleste hunner finder altså selv ud af det hvis man giver dem ro.
Ok, det er kun fordi jeg er så nervøs, når hun ikke er ved dem og hun ikke har mælk.
Jeg sætter hende ind i hendes eget bur alene sammen med ungerne og håber det går godt.
Og så håber jeg at de alle har det super i morgen tidlig [-o<

Og tak for beroligelsen :) Det er bare aldrig sjovt at være usikker. Heller spørge ├®n gang for meget end ├®n gang for lidt.... er det ikke det man siger :wink:

Brugeravatar
Miss Sofie
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 2514
Tilmeldt: fre 26. sep 2008 09:42
Geografisk sted: Lillevorde, Aalborg
Kontakt:

Re: Akut brug for hjælp!!

Indlæg af Miss Sofie »

Og jeg har lige smidt det sidste modermælkserstatning ud :(
Ellers var du velkommen til at svinge forbi Aalborg efter det (selvom der er langt).

Nu ved jeg ikke hulens masse om muttemødre.
Tilgengæld ved jeg en masse om rottemødre (efterhånden :lol: ).
Det er heller ikke alle rottemødre der lægger mælk til med det samme.
Ungerne skal normalt "kickstarte" moren.
Rotteunger fødes med mælk i maverne. Som regel har rottemor også mælk med det samme.
Hvis hun ikke har, så kommer det i løbet af de først 12 timer.

Jeg krydser for de 3 tøser [-o<
Sofie
Billede

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Akut brug for hjælp!!

Indlæg af alatind »

Det vigtigste er ro...nye omgivelser og burvenner så kort tid efter at hun har født kan bare gøre mere skade end gavn. Så det er godt at hun nu er tilbage i vante omgivelser, hun kan have lidt smerter som går over, eller bare være træt ovenpå fødslen. Jeg giver altid mine hunner noget lækkert grønt, når de lige har født, som oftest rød peber, det er de altid meget glade for og så kan jeg også se om de spiser.
De små unger har madpakke med fra fødslen, og de kan sagtens klare sig i op til et døgn før de får rigtig fat i at die og det er helt normalt at mælken lige skal falde til hos mormut.

Det er altid en god ting at have noget mælkeerstatning liggende, hvis man venter kuld...men i det her tilfælde kan du godt nå at købe det rigtige i morgen, jeg ville ikke tænke på at give unger erstatning før der er gået min. 12 timer fra de er født...
Komælk er no-go for marsvineunger, så hut jeg visker...vistnok pga laktose, men jeg er sgutte helt sikker...

Jeg krydser fingre for mormut og hendes unger :)
Hilsen Line Tind

Birgitte K

Re: Akut brug for hjælp!!

Indlæg af Birgitte K »

Alle tre piger er i live her til morgen og ser ud til at have det rigtig fint :D :o :mrgreen:
Og Kiwi har fået mælk. Hun er dog meget stille stadig. Lagde lidt pasille ind til hende i går, som hun har spist i løbet af natten, men spiser slet ikke det jeg har lagt ind her tilmorgen :(
Men jeg er meget mere fortrøstningsfuld i dag :D

Er spændt på at få dem farvebestemt, for det ser ud til at i hvert fald en af dem er gyldenargente eller gylden rubinargente.... lidt uventet ud af to gyldenagouti forældre;) Og den er anden er også svær at farvebedømme. Den sidste er gyldenagouti/gylden/hvid, satin :)

Billeder kommer under kuld i morgen, da jeg ikke kan få dem taget idag desværre.

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Akut brug for hjælp!!

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Dejligt at høre, at det går godt :) Jeg flippede helt ud, den første gang jeg havde en der fik unger, og ringede grædende til Line, fordi de ikke diede, men det er helt normalt, at der går lidt tid :)
Billede

Myrina

Re: Akut brug for hjælp!!

Indlæg af Myrina »

Ungerne har madpakke med indefra og der kan gå op til 24 timer før mælken løber til.

Men ro ro ro ro ro ro på.

Birgitte K

Re: Akut brug for hjælp!!

Indlæg af Birgitte K »

Jeg har haft 10 kuld før dette, men bliver så nervøs, når moren ikke er ved dem, og så vidste jeg ikke hvor lang tid ungerne kan gå uden at få mælk, da der ikke har været "problemer" med de andre :) Og vidste heller ikke, hvor længe der kunne gå før mælken løber til.
Men det er det dejlige og spændende ved at have dyr.... man lærer hele tiden noget nyt :D

Og tusind tak for hjælpen alle sammen!! :)

Ungerne har det rigtig fint :D Moren spiser ikke så meget, men hun passer dem og hun er under opsyn. Men hun havde også et meeeget stille sind inden hun blev drægtig, så det er svært at sige om hendes adfærd nu skiller sig ud.

Jeg vil se om jeg ikke kan få billede på af ungerne senere under kuld :wink:

Lisa

Re: Akut brug for hjælp!!

Indlæg af Lisa »

Dejligt at det går som det skal nu... :) Jeg har fulgt lidt med på sidelinjen, og har været spændt på om de klarede den...
Jeg kan godt forstå du lige panikkede en smule.. Held og lykke med de små kræ og deres mor :)
Jeg venter også snart unger og krydser fingre for at alt går som det skal...

Besvar