spørgsmål om grødbabyer

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

Besvar
Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

spørgsmål om grødbabyer

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Nu har jeg så to unger tilbage, som jeg skal opfodre. De virker livskraftige, så de skal nok klare den, men jeg har en del spørgsmål :)

Hvordan sikrer i, at unger på grød får c-vitamin? Der er jo ikke noget i grøden. Jeg har tilsat lidt c-vitaminpulver.

Hvor længe skal de kun have fuldkornsgrød? Jeg tænker på, om der efterhånden skal blandes opblødt foder i, eller om de bare gradvis begynder at spise almindelig kost.

Hvornår begynder de selv at tisse og pølle?

Er der noget med, at de kun kan lære at drikke af vandflaske, hvis de går sammen med en der kan?

Jeg har dem stadig i en lille rede i et tæppe, fordi jeg vil sikre, at de holder hinanden varme. De to hunner vil ikke varme dem, og går deres vej fra dem. Men hvornår kan de mon sættes i bur, uden jeg behøver at være bange for, at de ikke kan holde varmen? Hvis i skulle sætte et andet marsvin ind til dem, som gad at putte med dem, hvilken "slags" gris ville i så vælge? En ældre hun, der selv har haft unger? En hununge på et par måneder? Eller...
Billede

hosea

Re: spørgsmål om grødbabyer

Indlæg af hosea »

Først og fremmest er jeg ked af at høre at de to fødsler gik så dårligt for mødrene. Håber de klarer den.

Men sikke en masse spørgsmål. Jeg begynder ret hurtigt at tilbyde peberfrugt, mange unger spiser det gerne fra de er meget små.

Jeg har aldrig tænkt på det med C-vitaminen. Når jeg flasker op bruger jeg modermælksarstatning og grød. Jeg plejer at sprøjtefodre lige inden jeg går i seng (ved 22-23 tiden), og så sætter jeg en skål med mælkeerstatning hældt over lyst toastbrød. Det kan de så spise af i løbet af natten, og så fodrer jeg dem igen når jeg står op (ved 5-6 tiden). De får så igen en skål med mælkeerstatning over toast, mens jeg er på arbejde, og så fodrer jeg ellers med sprøjte ca.hver 3 time mens jeg er hjemme. Der står dog altid en skål med mælketoast i buret, så de kan spise hvis de er sultne. Jeg skifter det flere gange dagligt.

Resten er jeg lidt i tvivl om, jeg har nemlig ikke prøvet at ungerne var moderløse, bare at de ikke diede.

Jeg havde en ældre hun der selv havde fået unger, hun var helt vild med at få sådan en lille baby ind, men du må nok prøve dig frem. En lidt ældre unge vil måske være hård ved de små. Det er nok bedst med en rar voksen hun.

Der kan være forskel på hvor længe man er nødt til at hjælpe dem med afføringen, men jeg synes man plejer at opdage efter ca .2 uger, at de ikke er trængende når man stimulerer dem, og så har jeg tænkt at det ikke var nødvendigt mere, man kan også se efter om der begynder at være små pøller rundt omkring (læs i madskålen).

Mht. vandflasken, så aner jeg det simpelthen ikke...

Krydser fingre for dine suttebabyer.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: spørgsmål om grødbabyer

Indlæg af Lina »

jeg har brugt flydende c-vitamin når jeg har haft flaskebabyer. En gang om dagen har jeg givet et skvæt i mælk/grød og en gang om dagen (i starten) et skvæt druesukker.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Grundtvig

Re: spørgsmål om grødbabyer

Indlæg af Grundtvig »

Hvis du har en rar gammel dame så vil det være en ide at sætte hende sammen med dem.
Jeg har en tante som jeg altid bruger til hjælp med at opfostre moderløse unger, ellers gør jeg brug af en hun der har unger i forvejen.

Min tante klare alt andet end at give dem mælk, lære dem at drikke, spise og rengøre dem (jeg ved godt hun er en rigtig god en) men da hun er pensioneret nu kan hun jo selvfølgelig ikke give dem mælk.

Hvis jeg bruger en hun med unger i forvejen klare hun alt arbejdet men har selvfølgelig ikke mælk nok medmindre det er 2 små kuld (hvilke det meget sjældent er hos mig)

Begge steder tilbyder jeg erstatning til ungerne. Efter 2 uger begynder jeg at give dem mælk i en lille drikkeflaske som kan koges (det er ikke alle der kan tåle det) og så drikker de selv det de har behov for, selvfølgelig holder jeg øje med at alle få.

En gang havde jeg 4 mødre jeg satte sammen i en gruppe, de opfostrede 4 moderløse unger.
Heldigvis er det sjældent jeg har moderløse unger, oftest har jeg bare store kuld der har brug for tilskud.

Hvis du bruge erstatning til mennesker burde der være c-vit i da vi jo også skal have det gennem kosten.

Held og lykke med dem.

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: spørgsmål om grødbabyer

Indlæg af Kjelin »

Rikke Breiner Kazoos skrev:Nu har jeg så to unger tilbage, som jeg skal opfodre. De virker livskraftige, så de skal nok klare den, men jeg har en del spørgsmål :)

Hvordan sikrer i, at unger på grød får c-vitamin? Der er jo ikke noget i grøden. Jeg har tilsat lidt c-vitaminpulver.
C-vit pulver i den første gang grød de får om morgenen

Hvor længe skal de kun have fuldkornsgrød? Jeg tænker på, om der efterhånden skal blandes opblødt foder i, eller om de bare gradvis begynder at spise almindelig kost.
Efter 1┬¢ uge har jeg blandet lidt critical care i for at få lidt fibre i dem, men det kan være svært at vænne dem til det når de er vant til den meget søde grød, men man kan jo gøre det gradvist

Hvornår begynder de selv at tisse og pølle?
Svært at sige, forskelligt fra unge til unge og har også noget at gøre med hvor friske og fremmelige de er.

Er der noget med, at de kun kan lære at drikke af vandflaske, hvis de går sammen med en der kan?
De udforsker jo selv, men lærer det klart hurtigere når de går sammen med andre marsvin. Synes også marsvineselskabet er vigtigt for at holde deres humør oppe og få dem til at bevæge sig.

Jeg har dem stadig i en lille rede i et tæppe, fordi jeg vil sikre, at de holder hinanden varme. De to hunner vil ikke varme dem, og går deres vej fra dem. Men hvornår kan de mon sættes i bur, uden jeg behøver at være bange for, at de ikke kan holde varmen? Hvis i skulle sætte et andet marsvin ind til dem, som gad at putte med dem, hvilken "slags" gris ville i så vælge? En ældre hun, der selv har haft unger? En hununge på et par måneder? Eller...
Det kommer an på dyret, men klart en der er sød, måske ikke en de kan varme sig hos, men så kan du istedet lave en varm hule de kan kravle ind i.
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Besvar