Hvor meget taber de fødselsvægt?

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Hvor meget taber de fødselsvægt?

Indlæg af Lina »

vi har nan.. og så har vi altromin. Jeg har altid brugt altromin til nyfødte.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

pippika

Re: Hvor meget taber de fødselsvægt?

Indlæg af pippika »

Bær over med mig hvis jeg er lidt forvirret... :oops: :lol: Men syns jeg læste at babymælk ikke er godt? Eller er det bare nogle bestemte mærker?

Jeg er helt i vildrede. Det lille kræ må snart have noget at spise igen, jeg har babymos og kattemælk i huset. Hvad ville i gøre, give den noget af det, eller få fat i noget grød eller babymælk? Jeg er klar til at drøne ud af døren for at gøre det mest optimale! :)

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Hvor meget taber de fødselsvægt?

Indlæg af Lina »

hehe, jamen lissom med foder er der forskellige meninger og erfaringer.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

pippika

Re: Hvor meget taber de fødselsvægt?

Indlæg af pippika »

Lina skrev:hehe, jamen lissom med foder er der forskellige meninger og erfaringer.
Ja det er jo det.. :D
Hm, jeg tror den får lidt mos nu her akut, og så prøver jeg med det der babygrød når jeg har været nede og handle. Så håber jeg det går..
Syns desværre den er blevet mere inaktiv, delvom den virker frisk nok når jeg tager den ud. Den ser heller ikke "pjevset" ud. Af en eller anden årsag har jeg bare en dårlig mavefornemmelse for den.. :?

Indtil videre, tak for råd! Jeg vender jo nok tilbage med flere spørgsmål... :)

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Hvor meget taber de fødselsvægt?

Indlæg af Lina »

har du druesukker hjemme?
ellers køb noget nede i byen. Nogen gange kan en lidt svag unge 'reddes' af et energiboost. Lidt som at hvis den løber tør for energi, så har den heller ik energi nok til at indtage energi.. og så er det en nedadgående spiral. Så det kan hjælpe at tilføre lidt druesukker, som giver energi NU.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

pippika

Re: Hvor meget taber de fødselsvægt?

Indlæg af pippika »

Nej det burde jeg selvfølgelig have tænkt på! Nåh, det bliver i morgen.. :oops: :)
Den har fået grød hver 2. time og har med lidt god vilje øget vægten med 3 gram.

Men det er altså en meget mærkelig unge! Den er superlivlig når jeg har den oppe, der er ingen forskel på den og de andre. Men når jeg sætter den tilbage til familien, bliver den ved at søge væk og lægge sig alene??? Hvorfor? :?

Jeg er af samme grund ikke sikker på at den bliver vasket og pusset som den skal, derfor har jeg prøvet at massere den for at stimulere for pøller og tis. Men jeg ved ikke om jeg gør det forkert - den har afleveret 2 pøller (ved selvfølgelig ikke om der er noget i buret) og ikke tisset... Er det godt nok? Jeg sidder med den og masserer kvarters tid... Og der er den superlivlig! Er der nogle tricks?

von sortfod

Re: Hvor meget taber de fødselsvægt?

Indlæg af von sortfod »

pippika skrev:Men når jeg sætter den tilbage til familien, bliver den ved at søge væk og lægge sig alene??? Hvorfor? :?
Måske fordi den desværre måske ikke er ment til at overleve. Og derfor måske udstøt af moren, samt den ligger sig for sig selv for at dø.

pippika

Re: Hvor meget taber de fødselsvægt?

Indlæg af pippika »

von sortfod skrev:Måske fordi den desværre måske ikke er ment til at overleve. Og derfor måske udstøt af moren, samt den ligger sig for sig selv for at dø.
Men det er ikke fordi moren ikke gider den. Og den ser heller ikke dårlig ud, nærmere som et voksent marsvin der har fundet sig en hyggeplads i fred og ro..?

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Hvor meget taber de fødselsvægt?

Indlæg af Kjelin »

Jeg har brugt denne med stor succes: Billede
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

pippika

Re: Hvor meget taber de fødselsvægt?

Indlæg af pippika »

Ok, jeg endte med at købe den lyserøde fra beauvais. :)

Desværre syns jeg det går den forkerte vej med den lille. :( Nu ligger den mest og mimrer.. ØV ØV og 3 gange ØV! :( :( Den er ellers kommet op på 90 gram, men jeg tror ikke den kommer af med afføringen... :( Jeg synes ellers jeg prøver og prøver at stimulere den når den har spist, men der er kun kommet 2 pøller siden i eftermiddags... Måske gør jeg noget forkert? Har i en "skåret ud i pap hvordan man gør"? :roll: :)

pippika

Re: Hvor meget taber de fødselsvægt?

Indlæg af pippika »

Det er altså ikke til at blive klog på. I går aftes var jeg sikker på at løbet var kørt og at det var bedst at få den aflivet idag. Netop som jeg sad og drøftede det med manden i går aftes, kom livskraften op i det lille kræ! :D
Den begyndte at følge sin mor som en burre! Hvor den ellers havde ligget og mimret! Nu følger den flokken og ser ud til at blive puslet som de andre! Håber sådan den gode udvikling fortsætter!! Jeg fodrer selvfølgelig stadig, tør ikke andet.. :)


Kryds fingre for at der også bliver et 2011 for lille Pebernød! :D

Godt nytår allesammen!

Tobiasmor

Re: Hvor meget taber de fødselsvægt?

Indlæg af Tobiasmor »

Det lyder som om det går den rigtige vej, jeg krydser alt hvad jeg kan for den lille mut :wink:

pippika

Re: Hvor meget taber de fødselsvægt?

Indlæg af pippika »

Tak! :D
Heldigvis har den gode udvikling fortsat. Den er frisk og livlig og er kommet op på 98g. Og den sutter på engangssprøjten så det er lige før hele sprøjten forsvinder! :lol:
Alt det med pølle og tis ser ud til at fungere, nogle gange får jeg stimuleret noget frem, andre gange ikke, men det ser ud til at den har det fint! Så jeg er superglad! Så dejligt når det nytter! :D :D

Den bliver 1 uge i morgen, hvornår skal jeg begynde at blande lidt babykugler i grøden?

Og igen - hvor er jeg glad for dette forum! I har været med til at redde mange små mutteliv! Ihvf et par stykker her hos mig! Tak!!! :D :D :D

pippika

Re: Hvor meget taber de fødselsvægt?

Indlæg af pippika »

Pebernød spiser og vokser og virker frisk og glad :D Og er nu kommet op på 127g og det fungerer fint (efter lidt fumlen fra min side) med pøller og tis og det hele. Så jeg er superglad! :D :D
Jeg er begyndt at komme lidt knuste babykugler i grøden, og det fungerer også fint.

Nu til mit spørgsmål :) Jeg fodrer hver 2-3 time, hvornår skal jeg begynde at strække tiden lidt? Hvor gammel skal den ca. være før den kan klare sig natten over? (Gaab... :lol: )

Besvar