grødbabyer og syge hunner

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

Grundtvig

Re: grødbabyer og syge hunner

Indlæg af Grundtvig »

Krydser alt hvad jeg har for at det kommer til at gå med damerne og babyerne....

Maria Hjort

Re: grødbabyer og syge hunner

Indlæg af Maria Hjort »

Øv sikke noget møg, Rikke :(

Jeg ville anvende en ┬¢ liters flaske og hælde varmt vand i og lægge den under et klæde til ungerne. Det har jeg haft stor glæde af i forbindelse med opfostring af unger.

Held og lykke

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: grødbabyer og syge hunner

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Tak. Det vil jeg huske, med vandflasken :) Ungerne er kommet ind til Chess igen. Nu lader hun dem ligge hos sig, i stedet for at møve sig væk fra dem.
Primas forløb har taget en god drejning. Hun så de første dage ud som om, at der stadig var unger i hende. Ligesom hendes mave var udspilet, men der var ingenting at mærke. Jeg har holdt meget øje med udflod og lugt fra hende, og der har intet været, før i nat. Da lugtede hun ikke særlig godt, da jeg tog hende op, hun havde udflåd, og hendes mave var blevet blød, som den forventes efter en fødsel. Jeg ringede til den lokale dyrlæge, som jeg kun bruger, når jeg ved, hvad der er galt, og det ikke kræver marsvineeksperter, og allerede da vi kom hjem, efter hun havde fået sprøjter med baytril og smertestillende, gik hun i gang med sin høbunke, som hun ellers kun har gemt sig i siden fødslen :)
Chess er måske også lidt bedre, men hun svinger hele tiden, så jeg tør næsten ikke tro på det endnu, for hun har været så dårlig. Den ene unge har chokeret mig lidt, for den fik åbenbart for meget, eller for hurtigt mad, så det kom ud af næsen. Efterfølgende har det været utrolig svært, at fodre den, uden det kom op i næsen, og den var ved at kløjs i det. Den var ellers så kvik, og må ikke bruge alle de kræfter på, at nyse, hoste og fnyse :( Havde lyst til at ringe til Malle, og kaste håndklædet i ringen, men det går jo ikke, selvom hun så sødt har tilbudt at hjælpe. Jeg bliver nødt til at lære det selv. Den anden unge har det godt.
Billede

Askholm

Re: grødbabyer og syge hunner

Indlæg af Askholm »

Hej Rikke
Håber dine dyr klarer det, det lyder heldigvis som om det går fremad med hunnerne :danmark .
Med hensyn til den unge som der kommer grød ud af næsen på- har du overvejet om den kan have ganespalte og det er derfor der kommer foder ud af næsen?

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: grødbabyer og syge hunner

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Jeg tror bare, at det var mig der var for ivrig, medens ungen var begyndt at lukke ned, og kunne spise mindre. Med de tre der er døde, er der sket det samme. Det var ligesom de lukkede for den indre radiator, så de ikke kunne holdes varme. Dvs de var kolde, selvom de sad hos mor, en anden unge, eller man varmede dem i hænderne. Derefter aldt appetitten, og de mistede energien :(
Der er en unge tilbage, og den ser da ok ud, og får lov at varme sig hos mor, efter hun har fået smertestillende. Prima er nærmest helt ovenpå, men får lidt supplement for en sikkerheds skyld, indtil hun er færdig med baytril. Så sætter jeg hende sammen med min søde og dygtige kastrat Carnival, så hun kan blive feteret. Hendes øjne er store og klare igen, hun stikker af, og hun har en imponerende figur. Man kan ikke se, at hun lige har født fire unger og været syg. Vægten siger 1050g, så nu tror jeg på hende. Chess har stadig dårligt ben, som hun ikke selv kan bøje og trække ind under sig. Dyrlægen sagde, at jeg ikke måtte give smertestillende samtidig med binyrebark, da der er risiko for mavesår, men i nat gav jeg hende det alligevel, fordi hun meget tydeligt havde smerter i benet. Jeg masserer hendes muskler i ryg, ben og lår og kan nu forsigtigt bøje benet, og sætte det under hende, ligesom det andet. Jeg er skeptisk, men håber selvfølgelig meget på, at hun kommer over det.
Billede

Tobiasmor

Re: grødbabyer og syge hunner

Indlæg af Tobiasmor »

Jeg krydser fingre for Chess og den sidste baby [-o<

Dejligt at Prima er ved at være ovenpå igen :wink:

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: grødbabyer og syge hunner

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Prima går det super med, men den sidste baby måtte jeg aflive i går, og Chess bliver aflivet på mandag, med mindre der sker mirakler. Hun er ok, fordi jeg stadig har smertestillende til hende, og hun har ikke drægtighedssyge mere. Hun mutter, og vil gerne kæles, men hendes bevægelser er helt gak gak, og det ser desværre ikke ud til at blive bedre :( :(
Billede

Tobiasmor

Re: grødbabyer og syge hunner

Indlæg af Tobiasmor »

Øv Rikke sikke noget møg :hug

Junimas
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 694
Tilmeldt: man 4. jan 2010 12:47
Geografisk sted: Store Heddinge
Kontakt:

Re: grødbabyer og syge hunner

Indlæg af Junimas »

Håber det bedste for Chess :hug

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: grødbabyer og syge hunner

Indlæg af Marsvin »

Prøv og se om du kan finde en dygtig dyrlæge. Det kan være hendes ben er gået af led og "bare" skal sættes på plads. Krydsede fingre herfra.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: grødbabyer og syge hunner

Indlæg af alatind »

sender dig et stort kram...det er en hård tid du går igennem :hug
Hilsen Line Tind

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: grødbabyer og syge hunner

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Tak for krydsede fingre alle sammen. Ja Johnny jeg tænker også, at et eller andet kan være gået af led, så jeg har ikke helt opgivet endnu. Hun holdes smertefri med metacam, og bliver fodret, og så kontakter jeg dyrlægen first thing i morgen.
Billede

Askholm

Re: grødbabyer og syge hunner

Indlæg af Askholm »

Hvordan er det gået med Chess? Håber sådan for dig at det ikke har været nødvendigt at aflive hende

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: grødbabyer og syge hunner

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Askholm skrev:Hvordan er det gået med Chess? Håber sådan for dig at det ikke har været nødvendigt at aflive hende
Der var desværre ikke mere at gøre, så hun har fået fred :(
Billede

Askholm

Re: grødbabyer og syge hunner

Indlæg af Askholm »

Rikke Breiner Kazoos skrev:
Askholm skrev:Hvordan er det gået med Chess? Håber sådan for dig at det ikke har været nødvendigt at aflive hende
Der var desværre ikke mere at gøre, så hun har fået fred :(
:hug

Besvar