grødbabyer og syge hunner

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

grødbabyer og syge hunner

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Jeg kom hjem til et kedeligt syn i dag. Chess, der fødte i går morges, var mere død end levende af drægtighedssyge :( Hun har fået bio Lapis og Critical care. Prima, som har været meget stille de sidste par dage, og som jeg ikke kunne mærke liv i i går, havde født fire døde unger. Nu sidder de to damer i hver side af en opdelt hylde, hvor de ikke kan komme ind til hinanden, men hvor chess' unger kan gå bag om pladen, og varme sig hos både Prima og Chess. Jeg har dog ikke set dem dige, så de må have grød af mig. Jeg har lige nogle spørgsmål.

Hvor tit, og hvor meget grød skal ungerne have?
Hvor tit skal jeg fodre Chess?
Skal Prima, som har haft døde unger i maven, i hvert fald et par dage, til dyrlægen og behandles med noget? Jeg tænker på, om hun ikke kan udvikle en ordentlig omgang underlivsbetændelse eller kan være forgiftet, eller hvad ved jeg?
Billede

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: grødbabyer og syge hunner

Indlæg af Kjelin »

Babyer ville jeg fodre hver anden time, og Chess en gang i timen så længe hun er kritisk og ikke spiser.

Ang prima, så er det ikke sikkert der sker noget hvis blot alt er kommet ud (alle unger + moderkager), men hold godt øje med hende og tjek om hun har feber.
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

cavies

Re: grødbabyer og syge hunner

Indlæg af cavies »

Det er jeg meget ked af at høre :cry:
Ungerne skal helst have mad hver 2. time døgnet rundt. Mængden er forskeligt. så længe de selv tager sprøjten er de sultne.
De gange jeg har prøvet det har det været 1-3 ml pr gang mens de er helt små

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: grødbabyer og syge hunner

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Tak for jeres hurtige svar :)
Billede

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: grødbabyer og syge hunner

Indlæg af alatind »

puha, sikke en vending :(
jeg er enig med de andre, og krydser fingre for dine dejlige trunter...
Hilsen Line Tind

Annetten
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2344
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 19:11
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Re: grødbabyer og syge hunner

Indlæg af Annetten »

Sikke noget, Rikke. Det var jo de julekuld du havde glædet dig til.

Mange kryds herfra!

Mikkedulle

Re: grødbabyer og syge hunner

Indlæg af Mikkedulle »

:( Held og lykke med dem!

Askholm

Re: grødbabyer og syge hunner

Indlæg af Askholm »

øv Rikke hvor trist. Krydser fingre for at de bliver raske.
mvh Anne

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: grødbabyer og syge hunner

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Tak for krydsede fingre. Har fodret hunner og babyer i nat, og der er da hul igennem ungerne, for der kommer noget ud i den anden ende, når de bliver stimulerede. Hunnerne har det ikke godt. Chess er blålig på overlæben, og andre steder, hvor man kan se hendes lyse hud, og det tyder jo desværre på, at hun ikke får ilt nok. Prima spiser heller ikke selv, og fjerner ikke søvnene i øjnene. De har hver to af ungerne hos sig. de får lov at varme sig, men der er ingen mælk, og ingen pøllestimulering. De er der bare :(
Billede

Mikkedulle

Re: grødbabyer og syge hunner

Indlæg af Mikkedulle »

Nej, hvor kedeligt :( Jeg håber på at det vender, så hunnerne får det bedre, og får overskud til at tage sig af ungerne.
Kram fra mig :hug

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: grødbabyer og syge hunner

Indlæg af Cillecc »

:(
Krydser fingre og håber på det vender!
Billede

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: grødbabyer og syge hunner

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

De er alle stadig i live. Nogen mere end andre. Chess er stadig temmelig dårlig. Hun kvikkede lidt op, midt på dagen, hvorefter hun blev mere slatten, men nu har jeg lige fået hende til at tygge på lidt peberfrugt og gulerod. Meeen der er lang vej med hende.
Prima nipper en smule til høet, og har lige spist lidt salat. Hun får også sprøjte, for hun spiser ikke nok selv. Det virker som om hun er i bedring.
Ungerne virker til at være ok. Den ene var jeg sikker på var død, for den var is kold, og lå for sig selv. Hunnerne er helt lige glade med dem, så nu er de alle fire sat i en kasse, hvor jeg har lavet en lille rede i et blødt tæppe. Så holder de hinanden varme. Caroline har lige lært, at give dem mad, og stimulere dem til at komme af med tis og pøller, så vi kan skiftes ind imellem, eller tage hver to, så ikke det tager så lang tid. Hunnerne gør, at jeg stadig skal op ofte om natten, men når det vender med dem, kan jeg få lidt mere sammenhængende søvn.
Billede

Junimas
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 694
Tilmeldt: man 4. jan 2010 12:47
Geografisk sted: Store Heddinge
Kontakt:

Re: grødbabyer og syge hunner

Indlæg af Junimas »

Jeg krydser finger for at det lykkes for jer :hug

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: grødbabyer og syge hunner

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Den mindste unge døde i nat, men den havde jeg heller ikke spået mange chancer. De to er meget kvikke, og er begyndt at interessere sig for, at gumle lidt på høet. Den tredje spiser og pøller stadig, men det var den mest ufærdige, så jeg tror ikke meget på den. I det mindste har den fået pels på maven nu. Prima spiser en anelse selv, og vil gerne have mad med sprøjten. Chess ser fornærmet på mig, og hun må tvinges til at åbne munden. Jeg har dog ikke opgivet hende.
Billede

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: grødbabyer og syge hunner

Indlæg af alatind »

øv øv, du har sandelig noget at se til..jeg håber at al jeres indsats giver pote :hug

masser af krydser fra mig...
Hilsen Line Tind

Besvar