Tænder/bedøvelse af drægtig hun ?

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

janelittau

Tænder/bedøvelse af drægtig hun ?

Indlæg af janelittau »

Vores ene hun, som er drægtig har fået problemer med at spise.

Jeg ved ikke helt hvornår hun har termin, da jeg egentlig havde opgivet af få hende gjort drægtig igen, men der er tydeligt liv i maven, så gætter på max 2 uger.

Jeg tror det er hendes tænder den er gal med.

Hun kalder på mad, og forsøger også at spise, men opgiver igen.

Hun har spist et par enkelte græsstrå, men nikker så underligt med hovedet når hun spiser, og det tager hende lang tid.
Så hoster hun lidt, som om hun får det galt i halsen, så tænkte at det nok er fordi hun ikke kan tygge maden ordentligt?

Jeg har opløst noget foder i vand og givet hende det med en engangssprøjte, og hun virker heldigvis som om hun har det ok, til trods for at hun dog ikke spiser :(
Vandflasken bruger hun heldigvis.

Vi har en tid ved dyrlægen her kl. 11.45, men hvis det nu er tænderne, hvordan så med bedøvelse når hun er højdrægtig?

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Tænder/bedøvelse af drægtig hun ?

Indlæg af Lina »

Av den ku jeg godt forestille mig kunne blive tricky, men jeg skal ikke ku sige det sådan med sikkerhed. Den må du diskutere med dyrlægen. Hvis det nu er skidt for bebiserne, og hun er lige op over eller noget.. så ku man forestille sig enten at lige vente nogen dage, eller måske et kejsersnit samtidigt med bisserne.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

janelittau

Re: Tænder/bedøvelse af drægtig hun ?

Indlæg af janelittau »

Ja, det er noget skidt :(

Håber ikke dyrlægen foreslår kejsersnit, for så bliver det da en ordentlig omgang for hende, men hvis det er den bedste løsning, så må hun jo det. :cry:

Isa/De La Creme
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1461
Tilmeldt: fre 26. aug 2005 15:41
Geografisk sted: KBH

Re: Tænder/bedøvelse af drægtig hun ?

Indlæg af Isa/De La Creme »

Jeg vil påstå at med så dårlige(formodentlig) kindtænder vil hun ikke kunne gå graviditeten alligevel da madmanglen vil give drægtighedssyge. Jeg havde ikke selv turde satse det. Jeg havde fået hende ordnet med det samme og så håbe ungerne kan klare bedøvelsen. Hellere risikere ungerne end både unger OG mor hvis du forstår.
Marsvinene Ymtig, Rita, Springer, Marie, Sorte og Diva.

janelittau

Re: Tænder/bedøvelse af drægtig hun ?

Indlæg af janelittau »

Ja, jeg tænkte det samme, alså at risikoen for drægtighedssyge vil være rigtig stor. Jeg vil jo heller ikke kunne se om hun mister appetiten, når hun ikke spiser i forvejen.

Det er de bagerste kindtænder den er gal med, men de er ikke blevet ordnet, for dyrlægen sagde at hun var bange for at vi mistede "hele familien" hvis hun fik det gjort nu.

Hun virker frisk selvom hun ikke kan spise selv, så dyrlægen mente at det ville være bedst for både unger og mor-mut at forsøge at fodre hende, og håbe at hun føder snarest.. :doubt:

Hvis hun begynder at virke en smule træt og sløv, eller hvis jeg ikke synes jeg kan give hende nok mad/næring, skal jeg komme med hende akut, og så får hun både ordnet tænder og foretaget kejsersnit med det samme.

Så, hvad gør jeg nu?

Giver jeg hende 1 ell 2 dage ell mere, hvor jeg fodrer hende, og håber at hun så når at føde ?
Er alså ret bekymret, det er jo mig der styrer alt næring hun får indenbords.

Jeg har siden igår fodret hende hver 1 1/2 time, for hun spiser ikke så meget ad gangen, men hun kæmper godt imod, tror hun synes det foder grød jeg har lavet til hende, er noget ulækkert klistret stads.

Men nu vokser hendes tænder jo så endnu mere, når hun ikke bruger dem, er der risiko for at det kan give hende besvær med at synke, eller lign?
Og kan ikke ende med at komme til at gøre pokkers ondt på hende, hvis der går alt for mange dage inden hun får dem ordnet ?
:?

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Tænder/bedøvelse af drægtig hun ?

Indlæg af Lina »

Hvis vi skærer det rigtigt hårdt op, med de realistiske briller på, ik...

Det er bare efter min mening IKKE muligt at tvangsfodre et voksent marsvin som andet end en meget kort nødløsning. Og når hun så samtidigt skal brødføde ungerne i maven... det betyder en endnu større foderration man skal ha ind i hende, og med tvangsfodring af voksne dyr, der er det sjældent at man reelt set kan få en 'normal' foderration indenbords.

Så hvis det var mig.. og dyrlægen dømte at ungerne var på trapperne, fordi hun var godt på vej til at være åben - så ville jeg nok evt. satse på et kejsersnit mens grisen alligevel var i narkose, for jeg ville nok osse være svært bange for at det ikke er godt for ungerne ellers.
Er hun ikke lige op over.. så vil jeg sige lissom isa, bisserne først, ungerne sekundært. For hvis du ikke får nok mad i hende til både hende og unger, hvilket er en næsten umulig opgave, så ku jeg forestille mig at risikoen for ketose stiger voldsomt.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

janelittau

Re: Tænder/bedøvelse af drægtig hun ?

Indlæg af janelittau »

Nej, jeg tror heller ikke rigtigt selv på at jeg vil kunne give hende nok.

Og egentlig kan jeg heller ikke se fornuften i at vente til hun evt. bliver sløv, for hun har vel bedre chancer ved en sådan operation, hvis hun er så frisk som mulig.

Jeg må hellere ringe til dyrlægen.

og tak

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Tænder/bedøvelse af drægtig hun ?

Indlæg af Lina »

Præcis. Og det kan udemærket være at både mor og unger klarer den fint - odsne er ihvertfald bedre når hun ikke er klappet sammen.

Vi krydser fingre!
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Nikoline

Re: Tænder/bedøvelse af drægtig hun ?

Indlæg af Nikoline »

Krydse, krydse!

cavies

Re: Tænder/bedøvelse af drægtig hun ?

Indlæg af cavies »

Hvordan gik det hos dyrlægen?

Blue

Re: Tænder/bedøvelse af drægtig hun ?

Indlæg af Blue »

Det er altså muligt at ordne kindtænderne uden bedøvelse, men det kræver en dyrlæge med håndelag. Jeg havde en han der fik problemer med kindtænderne da han havde slået fortænderne ud (2 gange i træk), og han fik dem ordnet uden!

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Tænder/bedøvelse af drægtig hun ?

Indlæg af Kjelin »

Blue skrev:Det er altså muligt at ordne kindtænderne uden bedøvelse, men det kræver en dyrlæge med håndelag. Jeg havde en han der fik problemer med kindtænderne da han havde slået fortænderne ud (2 gange i træk), og han fik dem ordnet uden!
Hvilken dyrlæge? :)
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Blue

Re: Tænder/bedøvelse af drægtig hun ?

Indlæg af Blue »

Havdrup. Den ene dyrlæge er fra tyskland, det er hende. Hun har ordnet hans tænder 2 gange, og nu har han ingen problemer.

janelittau

Re: Tænder/bedøvelse af drægtig hun ?

Indlæg af janelittau »

Hun har først fået ordnet tænderne her til morgen, men ikke noget kejsersnit.

Dyrlægen synes dog ikke hendes kindtænder var helt så lange, og der var ingen bro, men der var tandkroge som i den ene side var ret slemme, og gik ud i kinden. Så jeg skal være forberedt på at hun kan få de samme problemer igen, hvis de vokser igen.. hmm.. :(

Hun har savlet rigtig meget i nat, så håber det er bedre når hun kommer til sig selv.

Nu må jeg så vente og se om hun vil spise, og hvordan resten af hendes drægtighed kommer til at gå.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Tænder/bedøvelse af drægtig hun ?

Indlæg af Lina »

hun kan godt være øm og lige have behov for at du tvinger hende lidt mere.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Besvar