Kan et marsvin kun få ├®t kuld unger?

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

Besvar
Peanut

Kan et marsvin kun få ├®t kuld unger?

Indlæg af Peanut »

Jeg har læst herinde at en hun skal være min. 6-7 måneder får den må blive gravid. Og så står der er sted, at hunnen ikke skal være over 1 år, når den får unger. Det betyder vel at en hun kun må få ├®t kuld unger.

Men en avler jeg har talt med tidligere sagde, at en hun skal gå et halvt år inden hun bliver gravid igen....men så er hunnen jo over 1 år, når hun får unger anden gang.

Jeg er forvirret...kan nogen forklare det for mig?

cavies

Re: Kan et marsvin kun få ├®t kuld unger?

Indlæg af cavies »

Det er kun 1. gang at en hun skal være under 1 år

von_fancy

Re: Kan et marsvin kun få ├®t kuld unger?

Indlæg af von_fancy »

Ja, som Nina siger er det for første fødsel det gælder at de skal være under et år.
For de følgende parringer siger man så gerne, max 6 mdr. imellem.

von4kløver

Re: Kan et marsvin kun få ├®t kuld unger?

Indlæg af von4kløver »

Hvordan er det med vægten på andengangs hunner (inden de sættes til han)?? Er det stadig under 1 kg?

Min teddy-pige blev taget fra sit kuld 10/8 (hos sælger), der vejede hun 807 g.
På fredag skal jeg hente en han til hende, men nu vejer hun 1007 g. Skal hun ikke til han alligevel, eller hvad vil i andre gøre?

Gizmo
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 271
Tilmeldt: fre 20. feb 2009 15:13
Geografisk sted: Solbjerg - ved Århus
Kontakt:

Re: Kan et marsvin kun få ├®t kuld unger?

Indlæg af Gizmo »

Jeg kigger ikke på vægten, men konditionen, er hun i fin form ville jeg ikke have noget problem. Mine hunner vejer ofte over 1000 g., både første gang og senere.. Vi vil jo gerne have dyr med en god størrelse, så nytter det jo ikke noget at kassere alle dem der vejer over 1000 g. i avlen..

von4kløver

Re: Kan et marsvin kun få ├®t kuld unger?

Indlæg af von4kløver »

Ok, hun er blevet noget mere fast end da jeg fik hende... Så hun bliver sat til han, når han kommer hjem :D

Besvar