Hvorfor er det nu?

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Hvorfor er det nu?

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Hvorfor er det nu, at man anbefaler en vis alder for hannen, inden han sættes i avl? Der er sikkert nogen der har argumenter for det, men jeg har i givet fald glemt dem. Det eneste jeg kan komme i tanke om er, hvis hannen er for lille og umoden til at sætte sig i respekt overfor hunnen, og at han derfor risikerer en røvfuld, eller at hun ikke vil lade ham parre sig. Det er selvfølgelig heller ikke hensigtsmæssigt, at han får sig et knæk på den måde, men er der andre argumenter?
Billede

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Hvorfor er det nu?

Indlæg af Lina »

nogen hanner får osse kuk i låget af at få lov at duske i for ung en alder.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Hvorfor er det nu?

Indlæg af alatind »

De fleste argumenter jeg har hørt er at de skal have lov at være unger og ungdomslømler...altså få en voksenhed og god størrelse over sig inden de rykker ind i de voksnes rækker.
Hilsen Line Tind

von_fancy

Re: Hvorfor er det nu?

Indlæg af von_fancy »

Jeg holder på 6 mdr. herhjemme, mest fordi han så har en størrelse og vægt bag sig, da det godt kan tærre lidt på en han at skulle rende og spille op for en hun.

cavies

Re: Hvorfor er det nu?

Indlæg af cavies »

Det kan godt være at man anbefaler at hannen har en hvis størrelse. Men jeg tror nu ikke på at han vil tage "skade" af at parre en hun i en ung alder. Hvad med de han unger der ved et uheld får parret deres søster/mor....de bliver da ikke unormale af det.
Hvis jeg havde en ung han som jeg ville bruge til parring på en hun, som ikke kunne vente til han blev helt "voksen" ville jeg godt turde bruge ham "før tid"

den glade gulerod

Re: Hvorfor er det nu?

Indlæg af den glade gulerod »

Ja jeg bruger altså mine hanner fra 4-5 mdr alderen. Også fordi at de ellers tit kommer til at gå selv, da jeg sjældent har en de kan gå med, jeg har ikke oplevet at de tager skade på nogen måder. Nogle få hanner taber sig lidt da de bruger en del krudt, men tager altid hurtigt på igen. Men der er jo altid delte meninger om hvad der er rigtigt.

den glade gulerod

Re: Hvorfor er det nu?

Indlæg af den glade gulerod »

Dertil skal lige siges at jeg ikke ville sætte en han i avl hvis han var under 800g for så ville han skulle bruge alt sit krudt på at blive stor og stærk og ikke på damer :)

von_fancy

Re: Hvorfor er det nu?

Indlæg af von_fancy »

Jeg har så oplevet hanner der har været brugt i avl som meget unge, været meget små af størrelse i forhold til andre. Om det skyldes det, kan jeg selvfølgelig ikke sige 100% sikkert, men det er risiko nok for mig til at vente til de har en ordentlig størrelse. Jeg forstår ikke hvorfor man kune skal have sådan en mening omkring hunner - hanner skal godt nok ikke bære et kuld, men mon ikke også det tærer en hel del på ham at gå sammen med en hun.

den glade gulerod

Re: Hvorfor er det nu?

Indlæg af den glade gulerod »

Jeg bruger nu også mine hunner fra de er 5 md hvis de vejer over 800g og syntes ikke det sætter deres vægst istå, men har jo heller ikke avlet så længe måske jeg bare har været heldig..

von_fancy

Re: Hvorfor er det nu?

Indlæg af von_fancy »

Det er nok smag og behag (ligesom der også er forskel på størrelser og masse, på forskellige racer og linjer).
Men herhjemme hedder det min. 6 mdr. for hanner og 6-7 mdr. for hunner. Det er så min holdning.

den glade gulerod

Re: Hvorfor er det nu?

Indlæg af den glade gulerod »

Ja det vigtigste er vel at vurdere det enkelte dyr, og bruge sin sunde fornuft :P

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Hvorfor er det nu?

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Det er rart at høre jeres forskellige meninger om sagen :) Jeg tænker et eller andet sted, at det vel ikke tærrer mere på hannen at gå med hun, end at gå med han. De spiller jo også smarte, og løber rundt og dominerer hinanden. Nogen af dem klatter endda hinanden i pelsen adr!
Billede

Anni
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1379
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 02:28
Geografisk sted: Esbjerg
Kontakt:

Re: Hvorfor er det nu?

Indlæg af Anni »

Det kan også bremse hannens vækst, hvis han bliver sat til hun for tidligt, og som Lina skriver, kan nogle godt blive ret så vimse i bolden af det.

Hos mig kommer de som regel først til hun, når de er minimum 8 måneder gamle, det kan dog hænde, at de kommer til lidt før.
Agerskovs opdræt

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Hvorfor er det nu?

Indlæg af alatind »

Jeg synes det gælder for hanner lissom med hunner...jeg kan ikke se hvorfor det kan være i orden at parre en ung han, når hunnerne skal have en vis alder og størrelse med sig før de sættes i avl.
Der er selvfølgelig forskel på at bære et kuld og så "bare" levere klatten, men alligevel, så tror jeg at det er meget anderledes at rende rundt med andre hanner og så at komme til hun.
Hilsen Line Tind

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Hvorfor er det nu?

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Lige lidt flere tanker og spørgsmål om emnet. Konkret, så har jeg en han, som gerne skal i avl, når han er 5 måneder, for at hunnerne ikke bliver for gamle, så jeg vil meget gerne være klogere, så jeg kan tage en god beslutning :)

Hm jeg kom lige til at tænke på, at man jo ikke ved, når de er unge, hvordan de vil udvikle sig, mht. eksempelvis størrelse. Der kan man stadig kun gisne, så det kunne selvf. også være et argument.

Til gengæld synes jeg, når man begynder, at snakke modenhed, og om at få lov til at være børn eller lømler, så tillægges dyrene menneskelige egenskaber.

Vil væksten hos en ung han, der går med en voksen han, så ikke påvirkes, hvis den bliver det af at gå med hun?
Billede

Besvar