Betændelse i patterne

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

Besvar
den glade gulerod

Betændelse i patterne

Indlæg af den glade gulerod »

Ville lige høre om en gris der har diende unger kan få betændelse i patterne? jeg har en gris med 4 unger på 2 uger, og hendes patter er meget store og hun vil ikke ligge på dem.
Anette

von sortfod

Re: Betændelse i patterne

Indlæg af von sortfod »

At de er store kan lige så godt skyldes at ungerne virkelig malker alt hun har ud. Så bliver område omkring die vorterne ofte til en stort hævet område. Fordi de trækker så store kræfter på mælke kirtlerne.

Er hun bidt i selve patterne?

den glade gulerod

Re: Betændelse i patterne

Indlæg af den glade gulerod »

Nej hun er ikke bidt i men det der bekymrer mig er at hun ikke vil ligge på patterne. Skal jeg lade dem sutte vidre?

von sortfod

Re: Betændelse i patterne

Indlæg af von sortfod »

Er det selve patterne der er hævet eller stedet omkring patterne?

Umidelbart har jeg ikke oplevet betændelse i patterne men vil skyde på de godt kan få det.

Men normalt hæver stedet omkring patterne op hvis hunnen malker utrolig godt og ungerne virkelig dier meget.

Betændelse mener jeg kun opstår hvis de bliver bidt eller hvis ungerne ikke malker...

den glade gulerod

Re: Betændelse i patterne

Indlæg af den glade gulerod »

Det er stedet rundt om patterne der er hævet, skal jeg så bare se det lidt an eller hvordan?

von sortfod

Re: Betændelse i patterne

Indlæg af von sortfod »

Så ville jeg se tiden an

den glade gulerod

Re: Betændelse i patterne

Indlæg af den glade gulerod »

Ok. Tak du :D

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Betændelse i patterne

Indlæg af alatind »

Du kunne måske hjælpe hende lidt og køle med lidt vand...det vil hun sikkert elske i den her varme :)
Hilsen Line Tind

El┬┤Propsi

Re: Betændelse i patterne

Indlæg af El┬┤Propsi »

Jeg oplever ofte at mine diegivende hunner nærmest står på bagbene selv om de ligger og slapper af..
Der er ikke noget at se på patterne andet end de er meget store og mælkefyldte...
Jeg tror det er fordi de ikke kan ligge på dem...at de er ømme...

Jeg har nogen få gange oplevet at ungerne har suttet/bidt hul...Og man er ikke i tvivl...der er store sår og nogen gange mangler spidsen...
Sådanne hunner hjælper jeg ved at give ungerne ekstra tilskud og hvis ungerne er tæt på fravænning, så tager jeg dem fra lidt før tiden...
Jeg har også med held sat en anden hun ind, der ikke havde andet end en enkelt unge og hun overtog ungerne...

den glade gulerod

Re: Betændelse i patterne

Indlæg af den glade gulerod »

Tak tak. jeg har i varmen lagt plastik dunke med meget koldt vand ind til dem, de nyder at ligge op af dem og køle sig. Men jeg vil da prøve at køle hendes patter med lidt koldt vand :D

Besvar