vægtøgning på hunnen den sidste tid

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

Besvar
LovelyLilac
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 170
Tilmeldt: søn 23. maj 2010 09:04
Geografisk sted: Skovlunde

vægtøgning på hunnen den sidste tid

Indlæg af LovelyLilac »

Hvor meget kan man forvente at hunnen øger sin vægt med under drægtigheden?

Min hun er 10 mdr gammel nu og burde have 30 dage tilbage inden hun nedkommer. Jeg har ikke haft hende fra helt lille af.
Hun ser fin rund ud i kanterne nu :roll: - noget hun er blevet især her de sidste 14 dage.

Primo april vejede hun 700 gr. Medio maj måned vejede hun 800 gr. Idag vejer hun 950 gr.

Jeg vurderer hende til at være et fint bygget marsvin, da hun jo ikke har været fuldt udvokset da jeg fik hende. Hun er glad, aktiv og nysgerrig. Hvor meget kan jeg forvente hun tager på den sidste måneds tid, hvis der er tale om et kuld på 2-3 unger? Jeg fodrer med piller og hø - begge dele ad libitum. Frugt og grønt er kun til hygge et par gange om ugen.

Tænker om hun er lige i underkanten rent vægtmæssigt? Skal jeg forvente en vægtstigning på ca 200 gr
den sidste måned eller er det for meget? Har svært ved at gennemskue om det er almindelig vægtøgning
eller om det godt nok er unger der vejer lidt allerede :oops:
Hilsen Maja - og mutterne Omega og Holger, Bob + Sus

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: vægtøgning på hunnen den sidste tid

Indlæg af Kjelin »

Jeg synes de fleste hunner øger deres vægt med omkring 50 %, nogle mere og andre mindre. Vægtøgningen kommer selvfølgelig an på antal unger og hvor god hunnen er til at holde huldet under drægtigheden. Det er ret normalt at de fleste, hvis de har fået en god kost igennem hele drægtigheden, holder deres 'egenvægt' ret flot og evt tager på (det er i hvert fald tilfældet her). Altså at vægten lige efter fødsel er højere end vægten da hunnen er sat til han. Laktationen kan derimod tære rigtig meget på hunnen, specielt hvis det er et stort kuld unger, så der er det vigtig med masser af foder, hø og grønt, så også ungerne har noget at smage på. De vil nemlig ret hurtigt begynde at tage fast føde til sig, og jo mere spændende mad de kan skovle i sig, jo mindre vil de drikke, når de er blevet ca en uge gamle.

Som du også selv nævner så virker 950 gram ikke af særlig meget, for et drægtigt svin, men det kunne måske tænkes der er længere tid til fødslen end 30 dage. Men hvad vejede hun da hun kom til han? og hvornår gjorde hun det?
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

LovelyLilac
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 170
Tilmeldt: søn 23. maj 2010 09:04
Geografisk sted: Skovlunde

Re: vægtøgning på hunnen den sidste tid

Indlæg af LovelyLilac »

Hun blev sat sammen med hannen i midten af maj, hvor hun vejede de 800 gr.
Med al respekt for marsvinenes privatliv ved jeg, at de var meget interesserede i hinanden efter et par dage, så derfor har jeg konkluderet at hun blev gravid sidst i maj. Jeg ved at hannen er far til et par kuld, men selvfølgelig er det jo ikke sikkert det går så nemt med min hun. Måske det bare har været ønsketænkning?
Omvendt ville hannen vel stadig vise interesse, hvis ikke hun var drægtig? :?
Hannen har gået med hunner indtil nu og har efter sigende haft travlt. Han er faldet til ro, popcorner rundt og har også
hentet lidt af sin kampvægt igen. Hverken hannen eller hunnen virker flommede.
Hilsen Maja - og mutterne Omega og Holger, Bob + Sus

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: vægtøgning på hunnen den sidste tid

Indlæg af Lina »

hannerne er altid meeeeeeeeget interesserede lige når de får ny hun ind.. det er jo 'friskt kød' uanset om hunnen er i brunst eller ej, så det kan man ikke altid regne med.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

LovelyLilac
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 170
Tilmeldt: søn 23. maj 2010 09:04
Geografisk sted: Skovlunde

Re: vægtøgning på hunnen den sidste tid

Indlæg af LovelyLilac »

Tak for hurtige svar. Det betyder jo så at jeg ikke kan være sikker på hun er med unger. Derfor er jeg vel stadig nødt til at tage mine forholdsregler og fjerne hannen 10 - 14 dage før forventet fødsel? Sæt nu hun snyder mig og alligevel har en unge i maven og jeg ikke kan se eller mærke den.
Hilsen Maja - og mutterne Omega og Holger, Bob + Sus

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: vægtøgning på hunnen den sidste tid

Indlæg af Lina »

jeps.. better safe than sorry.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: vægtøgning på hunnen den sidste tid

Indlæg af Kjelin »

Ang det med at fjerne hannen, hvis du slet ikke kan mærke noget i hende ca 1-2 uger før den dato hun tidligst skal føde, så ser jeg ingen grund til at fjerne ham :) Men hvis du er i tvivl så er det selvfølgelig bedre at være på den sikre side :D
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

LovelyLilac
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 170
Tilmeldt: søn 23. maj 2010 09:04
Geografisk sted: Skovlunde

Re: vægtøgning på hunnen den sidste tid

Indlæg af LovelyLilac »

Hun vejer idag 1008 gr. Dvs hun har taget ca. 55 gr på i løbet af en lille uge :roll:

Selv om hun evt stadig skulle være i voksealderen må hun da vist hellere poppe en unge eller 2 primo august :lol:
Hilsen Maja - og mutterne Omega og Holger, Bob + Sus

Besvar