Store kuld

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

Grundtvig

Store kuld

Indlæg af Grundtvig »

Jeg sidder her og tænker en del over mine kuld. Jeg får altid mange unger i hver kuld, hvis der er under 4 unger i et kuld er det sjældent, det er mere normalt jeg får 5 eller 6 unger, har enda en enkel gang fået 7 i et kuld. Det føger sommetider til lav fødselsvægt, sen fravænning og udsultet hunner.

Er der nogle af jer andre der har det samme problem. Jeg så helst at jeg fik 2-3 middelstore unger.
Nogle bud på hvordan jeg kan få reduceret antallet af unger i kuldet?
Jeg har selv overvejet om jeg skulle tage kraftfodret fra dem 14 dage før de skal til han for at se om det hjælper, det er der jo nok mange meninger om.

von_fancy

Re: Store kuld

Indlæg af von_fancy »

"Kraftfoderet" - hvad fodrer du da med?
Men nej, man tager ikke foderet fra dem for at mindske antallet af unger i kuldene. Det tror jeg snarere vil resultere i mindre unger, men næppe lavere antal.

von sortfod

Re: Store kuld

Indlæg af von sortfod »

Jeg vil under ingen omstændigheder råde til at man fjernet tørfodret. Hvad i alverden skulle det hjælpe?

Grundtvig

Re: Store kuld

Indlæg af Grundtvig »

Jeg ville jo ikke fjerne det hele drægtighedsperioden, så ved jeg godt at jeg ville få små unger, jeg er ikke dum. Nu skrev jeg 14 dage før de blev sat til han = inden de blev drægtig. Kraftfodret er ovator, og selvfølgelig vil jeg sørge for at dyrene få masser af hø samt vand. Nu er det sådan at det hø jeg fodre med er af rigtig god kvalitet.

Grunden til jeg ville tage kraftfodret fra dem 14 dage før de blev sat til han er at dyr i naturen der har adgang til riligt foder har flere æg ved ægløsning og derved også flere unger.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Store kuld

Indlæg af Lina »

jeg synes så bare ikke dit argument holder - for så skulle alle der fodrer med ovator få lignende store kuld, og det gør vi jo ikke.
Ergo må der ligge noget andet til grund for de store kuld. Måske er det bare shit happens at du tilfældigvis har en masse hunner der spytter mange æg ud per gang.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

von sortfod

Re: Store kuld

Indlæg af von sortfod »

Jeg kan bare ikke se hvorfor det skulle hjælpe og tage fodret fra dyrene.

Det er da lige til hunnerne kommer til at blive mindre i hul og i sidste ende måske malker dårligere når de føder...

Jeg kan bare ikke se det logiske i at tage fodret fra dyrene.


Måske er det bare de linier du køre med hvor de får mange unger pr. kuld. Måske er det bare et tilfælde.

Grundtvig

Re: Store kuld

Indlæg af Grundtvig »

Tak Lina, det er jo også derfor jeg bragte dette emne op, det kan være jeg skal kigge et andet sted, men kan bare se at især de unge hunner bliver helt udsultet og der er et par skravlede unger imellem og det bekymre mig meget så lige nu er jeg snart parart til næsten hvad som helst.

Grundtvig

Re: Store kuld

Indlæg af Grundtvig »

Altså nu er det ikke forde de dør af de ikke får den smule, som sagt var det ikke alt fodret jeg ville prøve at tage fra dem. Mine marsvin spiser ca hvad der svare til en lille dl om dagen resten siser de i hø og grønt. Hjemme hos mig er det sådan at de altid spiser høet op og der ligger foder tilbage i skålene. Og det er ikke fordi de ikke få særlig meget hø og meget kraftfoder, men lige omvendt.

von sortfod

Re: Store kuld

Indlæg af von sortfod »

Jeg mener så at tørfodret skal være det vigtigeste for marsvinet og derefter hø, og så derefter grønt...

Og jeg mener forsat ikke man tager fodret fra dyrene.

Men det er så min mening.

macana

Re: Store kuld

Indlæg af macana »

måske de får for meget hø og grønt i forhold til alm foder ?? der er jo mange vitaminer og mineraler i noget af det.

her får mine altid piller til rådighed når der er tomt fyldes der i igen . og så lidt hø og diverse grønt i mindre mængder

Grundtvig

Re: Store kuld

Indlæg af Grundtvig »

Heidi - Ja jeg tænkte lidt på det samme. Evt give dem hø i mindre mængder.

Nu er det sådan at jeg er overbevist om at høet er bedst for dem for det er det der mest ligner deres naturlige føde. Pillerne er bare for at være sikker på at de er dækket ind med vitaminer og mineraler. Jeg må jo så sige at det virker her, for på en side kan man jo sige at når de spytter unger ud i stort tal og det er lige meget om hvilke racer det er Kæledyr eller renracet og lige meget hvilke linjer.
Nu er det jo heller ikke sådan at mine grise ikke få sine piller når de har spist op, men jeg vil heller give dem lidt af gangen og flere gange, for de får frisk foder min en gang i døgnet men jeg kan bare se at hvis de har hø så spiser de ikke særlig meget kraftfoder for de fortrækker hø.

Jeg må så også lige tilføje at efter jeg er begyndt at foder meget med vores hø, så har feks ikke haft drægtihedssyge, jeg har ikke nogle problemer med tænder og de bliver rigtig gamle her, så jeg er helt sikker på at jeg gør noget rigtig.

macana

Re: Store kuld

Indlæg af macana »

jeg siger heller ikke at du gør noget forkert ..

og enig hø ligner nok bedst naturens egen foder mest.

men ligesom med mennesker der får kanonkure når de skal have hjælp til at lave babyer får at få flere æg, så måske er det lige det vitaminer og andet gør ved dyrene.
nu er jeg jo ikke så erfaren endnu så jeg ved en hel masse og har derfor ikke den vilde erfaring at trække på .

og min lille dame her har kun fået 2 og 3 unger i hendes 2 kuld her så det er jo fint.

men kan være dine linier netop har udviklet den evne via den måde du har fodret på.

lidt ligesom rottweileren har udvilket at den selv har fjernet halen pga mange års klip af den ;)

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Store kuld

Indlæg af Lina »

macana skrev:lidt ligesom rottweileren har udvilket at den selv har fjernet halen pga mange års klip af den ;)
Aj, den vil jeg godt nok gerne se noget dokumentation.. for den tror jeg umiddelbart ik en fis på. Det er nok snarere at man har været fiks og avle på de hunde der i ny og næ dukker op og er haleløse fra naturen - men i og med at jeg har set voldsomt mange rotter med haler, så synes jeg bestemt ikke den påstand holder vand.

Hvis vi vender tilbage til fodringen. Så er der mange som har fodret i 20 år med ovator - og de melder heller ikke om kuldstørrelser med de antal unger.
Så jeg holder stadig på at vi er ovre i at det må være noget 'andet', eller osse er det bare syge ods for at man lige har fået fingre i en god del dyr, der avler store kuld.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

von sortfod

Re: Store kuld

Indlæg af von sortfod »

Lina skrev:
Hvis vi vender tilbage til fodringen. Så er der mange som har fodret i 20 år med ovator - og de melder heller ikke om kuldstørrelser med de antal unger.
Så jeg holder stadig på at vi er ovre i at det må være noget 'andet', eller osse er det bare syge ods for at man lige har fået fingre i en god del dyr, der avler store kuld.
enig

Cougar

Re: Store kuld

Indlæg af Cougar »

Nej altså den der med, at tage foderet fra dem, kan jeg slet ikke se kan have en positiv virkning.

Jeg har også nogle hunner der kommer med store kuld - 5-6 unger i vægt fra 80 g og op til 110 i samme kuld. Ikke skravlede unger :wink: Hvis mormut begynder, at tabe sig for meget, så giver jeg hende grød og der kan ses en ændring i løbet af ganske få dage!

Har kun haft en enkelt unge i et stort kuld som var lille og hende måtte jeg fodre, da hun ikke kunne komme til for de andre som var store.

Jeg fodre så ikke med Ovator - men jeg tror helt ærlig ikke det er der problemet ligger, så længe de får et godt grundfoder. Jeg tror nærmere du skal kigge på avlen og de sammensætninger du laver.
Der kan være hunner der giver små unger osv - og hvilken han har du så brugt? Genetikken har rigtig meget, at sige.
Og igen, så er der dyr som ikke er gode avlsdyr - ikke, at de ikke selv er gode nok, men at de ikke bringer noget specielt godt videre og står man overfor sådan en i sit avl, så handler det om, at "skære det væk" som ikke giver de resultater man ønsker.
Ligesom du kan have en lille hun, som ikke ser ud af meget - og hun giver med den rette han, nogle store flotte unger..... - som jeg lige selv har prøvet :wink:

Vi kender ikke resultaterne på forhånd - genetikken kan vi ikke altid forudsige, så det handler altså om, at udvælge de dyr der giver det vi ønsker i vores avl.

Besvar