Store kuld

Spørgsmål og svar om drægtighed, marsvineunger, fødsler m.m.
Ønsker du at vise dine nye unger frem eller fortælle om dem, så benyt "Præsentation og billeder af unger".

Redaktør: Redaktører

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Store kuld

Indlæg af Lina »

Grundtvig skrev:Jeg kan fortælle at jeg har ikke noget problem med at holde huld på ungerne eller modren bare der ikke er mere end 4
øh ja.. men det tror du ikke er et generelt problem for alle?
Det er ihvertfald logik for agerhøns i min verden, at hunnen selvfølgelig bliver noget tæret af et stort kuld.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

den glade gulerod

Re: Store kuld

Indlæg af den glade gulerod »

Ok. Så har jeg ikke fanget den rigtig :D

Siri
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 921
Tilmeldt: lør 6. mar 2004 15:02
Geografisk sted: Roskilde

Re: Store kuld

Indlæg af Siri »

[spekulation]Og er det i øvrigt ikke en tendens, at ikke-linjeavlede dyr (som er heterozygote for mange gener) udviser større livskraft (f.eks. ved at få større kuld) end linjeavlede dyr, hvor der måske endda - ubevist - holdes et positivt selektionstryk på unger fra små kuld, idet de hurtigere (end unger fra store kuld) opnår en størrelse som ønskes i forbindelse med udstilling - ?[/spekulation]
VH Mig og Pullerne

PS. Jeg bruger størrelse 40 i sko (tror jeg nok)

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Store kuld

Indlæg af Lina »

fisk.. men spændende id├® - den tager du lige og udforsker, ik?
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Grundtvig

Re: Store kuld

Indlæg af Grundtvig »

Siri: Det har du helt ret i, ville bare ønske at det ikke lige gik ud over mine dyr :wink: Jeg ved med køer at der er lavet forsøg på krydsningsavl og renracet avl at drægtighedsprocenten er større hos krydsnings dyrene.

Lina: jo jeg tror det er normalt at hunnerne ikke kan klare så mange unger især 1. gangs fødene, derfor ville jeg gerne have reduceret antallet.

Måske skulle jeg sætte dem tidliger til han end jeg gør, men personligt er jeg lidt imod det. Mine hunner er min 8 måneder og vejer min 800g, jeg ved at der er mange der sætter dem til før, men de ser bare ikke moden nok ud i mine øjne, og jeg har slet ikke lyst til at sætte dem til han når de er yngre HVIS de stadig få store kuld.

Jeg har ikke nogle problemer med at få mine dyr drægtige, det er 2% af dem der ikke bliver drægtige i 1. brunst når de bliver sat til han, resten bliver det i 2. brunst. Bare forklaringen på hvorfor jeg venter til de er 8 måneder.
Senest rettet af Grundtvig ons 7. jul 2010 12:04, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Store kuld

Indlæg af Lina »

men stadig kan jeg ikke tro at det er et foderrelateret 'problem', for så var mange andre i samme situation.. så derfor ville jeg ikke ændre noget der.

Om det så er jordstråler, aliens eller om du bare er velsignet med en fertilitets-fe... fisk...
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Grundtvig

Re: Store kuld

Indlæg af Grundtvig »

Ja lina, jeg er helt gået væk fra tanken om kraftfodret, men overvejer at udskifte mit hø til noget der ikke er urter og bælgplanter i. Altså IKKE tage høet fra dem men give dem en anden slaks når de ikke er i avl.

Nu dyrker vi selv begge dele så det er nemt for mig.

Anni
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1379
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 02:28
Geografisk sted: Esbjerg
Kontakt:

Re: Store kuld

Indlæg af Anni »

Det tror jeg simpelthen ikke på.

Hos mig er det meget meget forskelligt, hvor mange unger der kommer i kuldene.

Den samme hun, kan sagtens få et kuld på 1, og næste gang et kuld på 6.

Det har bestemt ikke noget med foderet at gøre, men hvor mange æg hannen får befrugtet.

Desuden er der stor forskel på, hvor "udhungret" en hun er efter hvert kuld, det har noget at gøre med, hvor meget hun giver ungerne lov til at die, og hvor god hun er til at indtage nok næring i den periode hun dier dem.

Derfor er det meget vigtigt, at diegivende hunner, ALTID har foder til rådighed.
Agerskovs opdræt

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Store kuld

Indlæg af Lina »

anni_panni skrev:Desuden er der stor forskel på, hvor "udhungret" en hun er efter hvert kuld, det har noget at gøre med, hvor meget hun giver ungerne lov til at die, og hvor god hun er til at indtage nok næring i den periode hun dier dem.
Lige præcis.

Som eksempel har jeg haft en gylden hun, der havde 4 unger selv, og måtte adoptere 2 moderløse. Hun forstod virkelig at spare på energien. Hun LÅ ned, undtagen når hun selv skulle spise og drikke. Resten af tiden tilbragte hun fuldstændig fladet ud, med ungerne hoppende alle vegne. Hun tabte sig mindre af de 6 unger, end andre hunner som kun har haft 3.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Grundtvig

Re: Store kuld

Indlæg af Grundtvig »

anni_panni skrev:Derfor er det meget vigtigt, at diegivende hunner, ALTID har foder til rådighed.
Jeg ved ikke om der er nogle af jer der ikke forstår hvad jeg skriver, men mine drægtige og digegivende hunner har ALTID MERE FODER TIL RÅDIGHED END DE SPISER.

Grundtvig

Re: Store kuld

Indlæg af Grundtvig »

anni_panni skrev:Desuden er der stor forskel på, hvor "udhungret" en hun er efter hvert kuld

Nu er det så lige at mit store problem lige nu er de 1. gangs fødene de er jo ikke "udhungret" efter et kuld da det jo er det 1. de har.

Besvar